صدور کيفرخواست عليه احمدي‌نژاد

احمد توکلی خبر داد
صدور کیفرخواست علیه احمدی‌نژاد
بهتر بود همان‌موقع به موضوع رسیدگی می‌شد
آرمان: «کیفرخواست علیه احمدی‌نژاد صادر شد»؛ این خبری بود که روز گذشته از سوی احمد توکلی، نماینده سابق مجلس و رئیس سازمان دیده‌بان شفافیت اعلام شد. رئیس موسسه دیده‌بان در مورد فساد در دوران احمدی‌نژاد به خبرآنلاین گفت: «سازمان ما در این رابطه کاری انجام نداد، اما به هر حال کیفرخواست برای ایشان صادر شده است. بنابراین قوه‌قضائیه کار خود را انجام می‌دهد. البته به‌عقیده من بهتر بود همان زمان به موضوع رسیدگی می‌شد، چون این تصور پیش می‌آید که افرادی که در مسند قدرت نشسته‌اند، مصون از قانون هستند.» پرونده احمدی‌نژاد گشوده است و هر ازچندگاهی خبری درباره آن منتشر می‌شود، مانند 31‌شهریور که دادستان کل‌کشور با اشاره به گزارش‌های واصله در خصوص پرونده احمدی‌نژاد گفت: پرونده وی به دادسرا ارجاع شد و در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. یا فیاض شجاعی دادستان دیوان محاسبات که گفته بود: «حقوق ایشان (محمود‌احمدی‌نژاد) اصلا در مقابل ضررها عددی نیست. دادستان حق تقسیط دارد. وقتی می‌بیند که ضرر را نمی‌تواند جبران کند، تقسیط می‌کند و مهلت می‌دهد. مترصد این هستیم که اگر مالی به او اضافه شود حتما کسر کنیم. بخشی از این خسارت هم باید از منابع شرکت ملی نفت جبران شود. به تمامی پرونده‌های ایشان رسیدگی شده است هرچند «ممکن است بعضی از آنها رسانه‌ای نشده باشد». وی افزود: «کل اموال ایشان (محمود احمدی‌نژاد) به دومیلیارد تومان هم نمی‌رسد؛ عنوان شد که او را ممنوع‌الخروج کنیم، اما معمولا کسی را ممنوع‌‌الخروج می‌کنند که ممکن است مخفیانه برود و از دسترس خارج شود، اما در این سطح چنین موضوعی منتفی است. ایشان در یک مورد به جبران بیش از 7هزارمیلیارد تومان محکوم شده است. این محکومیت بابت واریز غیرقانونی 26هزارمیلیارد ریال از محل میعانات گازی تحویلی به مجتمع‌های پتروشیمی و مبلغ 44هزارمیلیارد ریال از محل شرکت ملی نفت ایران و مالیات بر ارزش افزوده به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌هاست. دادستان دیوان محاسبات 4محکومیت دیگر را نیز برای رئیس دولت‌های نهم و دهم برشمرد: چهارهزار و ششصدمیلیارد تومان تعویض نفت خام با بنزین و میعانات دیگر، ششصدمیلیاردتومان پتروشیمی، شانزده‌میلیاردتومان دانشگاه ایرانیان، پانزده‌میلیاردتومان سازمان هلال احمر و... این پرونده سر دراز دارد که دیروز توکلی از صدور کیفرخواست علیه احمدی‌نژاد خبر داد.


اهمیت افکارعمومی
توکلی غیر از اعلام خبر صدور کیفرخواست برای احمدی‌نژاد به خبرآنلاین گفت: وقتی مردم می‌بینند با افرادی که تخلف دارند، به‌موقع و به‌تساوی برخورد نمی‌شود، این تصور برای آنها پدید می‌آید که نه تنها اراده‌ای برای مبارزه با فساد نیست، بلکه به‌نوعی رویکردشان حمایت از مفسد است. بنابراین سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند به‌عنوان نقش مکمل عمل کنند. وقتی سازمانی مردم‌نهاد وجود دارد که نسبت به دستگاه‌های متخلف اعلام جرم می‌کند، تاثیر وسوسه‌های شیطانی کم می‌شود و دستگاه مسئول وظیفه خود را بهتر انجام می‌دهد. چندهفته پیش دیده‌بان علیه مدیرعامل موسسه ثامن‌الحجج، رئیس‌کل‌های بانک مرکزی و وزرای تعاون از سال 80 تا 95 طرح دعوی و اعلام جرم کرد، همین‌طور علیه معاون وزیر بهداشت و درمان و رئیس سازمان غذا و دارو. خدا را شکر که هردو اعلام جرم را دادستان محترم تهران پذیرفت و آنها را برای رسیدگی به بازپرسی ارجاع داد. جا دارد از دادستان و قوه‌قضائیه تقدیر کنم، چون نخستین‌بار است در کشور یک سمن اعلام جرم می‌کند و قوه‌قضائیه از همان نخستین مورد، قانون مترقی مصوب مجلس نهم را اجرا می‌کند.
گرفتار در فساد
این فعال سیاسی اصولگرا اظهار داشت: اگر در مبارزه با فساد تبعیض وجود داشته باشد، ما نتیجه نمی‌گیریم. وقتی رئیس قوه‌قضائیه بیان می‌کند ما 50 قاضی را کنار گذاشتیم، این نشان می‌دهد در این زمینه گرفتاری وجود دارد و فساد در این سازمان‌ها هم پیدا شده است. بنابراین باید آیین دادرسی برای همه یکسان باشد و هیچ فردی نباید از قانون مستثنی شود. وی اظهار داشت: فقدان حزب یکی از عوامل عدم چرخش نخبگان است. افراد باید بر اساس سلسله‌مراتب به کارگرفته شوند تا برای پذیرش مسئولیت‌های بزرگ‌تر آمادگی پیدا کنند. حزب با تربیت کادر در طول زمان نیرو تربیت می‌کند. حزب است که امکان سپردن تعهد در سطح ملی را می‌دهد. وقتی حزب نداریم، داوطلبان نمایندگی مجلس برای اینکه رأی بیاورند خود دست به کار می‌شوند و وعده‌هایی به مردم بدهند، که غیرملی است. مضاف برآنکه باوری در بین ما وجود دارد و آن اینکه گویا قرار نیست بازنشسته شویم و تصور می‌کنیم همیشه باید کار کنیم. بنابراین میدانی هم وجود ندارد که جوانان وارد شوند. کسانی دنبال انباشت ثروت هستند و همین موضوع مانع از آن می‌شود که افراد بتوانند از قدرت و پست‌های خود دست بکشند و حتی در پست‌های پایین‌تر با وضعیت روبه‌رو می‌شویم که می‌بینیم برخی پست‌ها قیمت و سرقفلی پیدا کرده است!
حلال کردن
توکلی در مورد اتهامی که سال‌ها پیش به موسویان زده بود اظهار داشت: ما افراد معمولی هستیم که قدرت نصیبمان شده لذا مصون از خطا نیستیم و اگر خطایی هم انجام دهیم به مراتب سنگین‌تر از دیگران است. بنابراین مسلما بعد از پی بردن به خطا باید راه توبه در پیش گرفته شود. در ماجرای آقای موسویان سایت الف که صاحب امتیاز و مدیر مسئول آن بودم، اخباری را از قول مقامات رسمی کشور منتشر کرد که ملازمه با اتهاماتی به آقای موسویان داشت. ایشان نامه‌ای به من نوشت و مرا حواله داد به روز قیامت و گفت مادر من که مادر شهید است از شما نمی‌گذرد. من رفتم و در این مورد مطالعه کردم. دوسه ماه طول کشید. با همه افراد ذی‌ربط صحبت کردم؛ کیفرخواست و دفاعیات آقای موسویان را مطالعه کردم و بسیار وقت گذاشتم و متوجه شدم از 13 اتهامی که در خبرهای نقل شده در الف، متوجه آقای موسویان شده بود، 11 مورد آن خلاف است! من در این دنیا حلالیت بخواهم کارم راحت‌تر از روز حساب و قیامت است. برای همین از ایشان عذرخواهی کردم و حلالیت طلبیدم و از او نیز دفاع کردم. روزی من مشهد بودم و او برایم نوشت که دعایت می‌کنم، آن روز کمرم راست شد. او ادامه داد یادم می‌آید زمانی که در دولت زمان جنگ وزیر بودم، روزنامه کیهان ضمن مصاحبه‌ای مفصل این سوال را از من پرسید که آیا دولت اشتباه هم کرده است؟ من پاسخ دادم بله اشتباهاتی هم کرده است که باید توبه کند؛ فردای آن روز جلسه هیات دولت بود. سر صبحانه، آقای نخست‌وزیر گفت: «آقای توکلی می‌گوید دولت اشتباه کرده و باید توبه کند!» من گفتم: «به کدام قسمت کلام من ایراد دارید؟ اینکه دولت اشتباه کرده است یا اینکه باید توبه کند؟» آقای نخست وزیر در برابر این پرسش چاره‌ای جز سکوت نداشت. آقای مهندس گنابادی، وزیر مسکن و شهرسازی گفت از چنین مطالبی ضد انقلاب سوءاستفاده می‌کند. گفتم اگر به سوءاستفاده ضدانقلاب باشد از توبه امام(ره) بیشتر سوء استفاده می‌کند. امام دو سه بار از مردم عذرخواهی کرد و بلندقدرتر شد. عذرخواهی یک اخلاق دینی است.