توپ ردصلاحیت بقایی در زمین اصلاح‌طلبان

آرمان: حمیدرضا بقایی نیامده سعی دارد اصلاح‌طلبان را بزرگ‌ترین رقیب خود نشان دهد. به‌طور یقین او تنها نیست و بسیاری از مشاوران و متخصصان رسانه که در دوران احمدی‌نژاد به رئیس‌جمهور سابق خط و مشی فکری می‌دادند، یا از مواضع او همچون یگانه قهرمان ملت ایران حمایت می‌کردند، از بقایی هم حمایت خواهند کرد. اتفاقا رسانه‌های اصلاح‌طلبان و دیگرانی که اندک سواد سیاسی دارند، می‌دانند بقایی توان رقابت با روحانی ندارد. البته به این نکته هم واقف هستند اگر احمدی‌نژاد حامی علنی بقایی شود، او می‌تواند از تاثیرگذاری در انتخابات برخوردار شود، زیرا به هر طریق احمدی‌نژاد ۸ سال رئیس‌جمهور ایران بوده و تعدادی از آرای خود را حفظ کرده است. روز گذشته بقایی در کانال تلگرامی خود نوشت:«طي دو روز گذشته بعضي سران و افراد وابسته به جناح به‌اصطلاح اصلاح‌طلب! در رسانه‌ها گفته‌اند بقایی آمده که ردصلاحیت شود. اگر بقایی حکم محکومیت داشته باشد، قطعا رد صلاحیت خواهد شد. اين قبيل سخنان برگرفته از علم غيب آقايان امري طبيعي است، چرا كه آنها توان پيروزي در سر صندوق‌هاي راي را نداشته و بدين‌گونه دل به حذف رقيب خوش كرده‌اند تا بتوانند خود را پيروز ميدان جا بزنند! نكته جالب اين است كه سال‌هاست مدعي دموكراسي و جامعه مدني هستند! ملت بزرگ ايران مستحضر باشيد كه بنده هيچ مشكلي ندارم و كاري هم نكرده‌ام كه نگران رد صلاحيت شوراي محترم نگهبان باشم. من بزرگ شده دوران دفاع مقدس هستم، به اميد خدا و با دعاي خير مردم ايران تا آخر ايستاده‌ام.»
بقایی تایید صلاحیت می‌شود!
واپسین روزهای دوران ریاست‌جمهوری بود که محمود احمدی‌نژاد، دستان اسفندیار رحیم‌مشایی را گرفت و در اقدامی بی‌سابقه مشایی را پشت میز ثبت نام ریاست‌جمهوری در وزارت کشور برد تا در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام کند. اما از بد روزگار، شانس در خانه مشایی را نزد و شورای نگهبان صلاحیت وی را رد کرد. رد صلاحیت مشایی آب سردی بر چهره سیاسی احمدی‌نژاد بود که با خیال خود قصد داشت با انتخاب مشایی همچون رئیس دولت اصلاحات به شخصیت دولت‌سازی تبدیل شود. هرچند احمدی‌نژاد در آن انتخابات از هیچ نامزدی حمایت نکرد، اما برخی از نیروهای نزدیک به وی سعی داشتند به نوعی با رقیب اصلی روحانی در انتخابات هماهنگ شوند. با این وجود این شیخ دیپلمات بود که از مناظره‌های سخت با قدی بلند بیرون آمد و به شیوه مدیریت قبلی کشور پایان داد. حال مشخص نیست چرا بقایی بر تایید صلاحیت خود تاکید دارد. او به دلیلی مدت‌ها در بازداشت بوده و از همه مهم‌تر در دولتی حضور داشته که به اذعان برخی، قانونگریزی هم داشته است. به نظر می‌رسد بقایی از پاسخ به احتمال رد صلاحیت خود در رسانه‌های اصلاح‌طلب تنها یک سیاست را دنبال می‌کند و قصد دارد بقبولاند که ردصلاحیت وی تنها خواست اصلاح‌طلبان است و نباید در راستای خواست این جناح سیاسی عمل شود.
مشایی به یاری بقایی آمد


بعد از اعلام کاندیداتوری بقایی وحمایت‌های توئیتری عبدالرضا داوری از کاندیداتوری وی، اسفندیار رحیم‌مشایی هم نسبت به اعلام کاندیداتوری بقایی واکنش نشان داد. کانال منتسب به اطرافیان احمدی‌نژاد نوشت: مهندس مشایی در پاسخ به اینکه برخی می‌گویند کاندیداتوری بقایی شوخی است، گفت:«شاید از نظر آنان شوخی باشد، همان‌طور که کاندیداتوری احمدی‌نژاد در ۸۴ و رئیس دولت اصلاحات در ۷۶ از نظر آقایان شوخی بود!» پس از اعلام کاندیداتوری بقایی، مصطفی تاجزاده درباره کاندیداتوری او اعلام کرده بود: «آخرين نظرسنجي‌ها در تهران بيانگر اين است كه بيش از ۵۴ درصد مردم مي‌خواهند در انتخابات شركت كنند. جناح اصولگرا هيچ گزينه برجسته‌ای ندارد كه مطرح كند، کاندیداتوری آقای بقایی نیز به شوخی شبیه‌تر است.»
احمدی‌نژاد در پاسارگاد، بقایی در پاستور
۱۵ بهمن ماه بود که محمود احمدی‌نژاد در اقدامی غیرمنتظره به پاسارگاد و مقبره کوروش سفر کرد. رسانه‌ها در آن زمان از سفر غافلگیرانه رئیس‌جمهور سابق نوشتند، اما آگاهان سیاسی معتقد بودند احمدی‌نژاد بدون منافع شخصی کاری نمی‌کند و به سفری نمی‌رود. با اعلام کاندیداتوری بقایی و حمایت بلافاصله اسفندیار رحیم‌مشایی از وی و همچنین سفر اخیر احمدی‌نژاد به پاسارگاد احتمالا استراتژی این دسته از کنشگران سیاسی را می‌توان حدس زد. رجوع دادن افکار ایرانیان به دوران باستان احتمالا از جمله شعار‌هایی خواهد بود که یار دیرین احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری برگزیده است و این موارد نشان می‌دهد احتمالا شاهد حمایت تلویحی احمدی‌نژاد از بقایی در انتخابات سال آینده خواهیم بود و بیانیه چند روز قبل از کاندیداتوری بقایی توسط احمدی‌نژاد، تنها یک تاکتیک رسانه‌ای ارزیابی می‌شود.