«برجام» آزمون بزرگي براي جهان


رييس جمهوري برجام را يک آزمون بسيار بزرگ براي همه دولت‌هاي شرکت‌کننده در مذاکرات و ساير دولت‌هاي جهان خواند و خاطرنشان کرد: تعهد و وفاي به عهد، اساس اطمينان جهان به يک دولت است.
حجت‌الاسلام حسن روحاني در جلسه هيات دولت با بيان اينکه هر گاه بدخواهان بدنبال تحميل فشار به کشور بوده‌اند، مردم با حضور، هوشياري و تلاش بيشتر، قاطعانه به آنها پاسخ دادند، گفت: آن زماني که رييس جمهور آمريکا براي ايجاد نمايش قدرت در عربستان عليه ايران به منطقه‌امده بود، ملت ايران به زيبايي و با حضور پر شور خود در انتخابات 29 ارديبهشت، پاسخ قاطعي به‌امريکا و حاميانش دادند.
وي گفت: ديپلمات‌هاي کشور به عنوان نمايندگان ملت ايران، در يک مذاکرات چند جانبه و به يک معنا بين‌المللي، حضور پيدا کردند که در نتيجه آن توافقي به نام برجام تحقق پيدا کرد و بعد از حدود 6 ماه اجرايي و عملياتي شد.
رييس جمهوري با بيان اينکه برجام يک آزمون بسيار بزرگ براي همه دولت‌هاي شرکت‌کننده در مذاکرات و ساير دولت‌هاي جهان است، خاطرنشان کرد: تعهد و وفاي به عهد، اساس اطمينان جهان به يک دولت است؛ ما به عنوان جمهوري اسلامي‌ايران، دقت کرديم و حواس‌مان جمع بوده است، وقتي تعهد داديم، تا آخر پاي آن ايستادگي کرديم و اين افتخاري براي ماست. روحاني با اشاره به اينکه اگر طرف ديگر مذاکره، بدخواه، رقيب يا دشمن ما از تعهد خارج شود، اين براي ما شکست نيست بلکه شکست براي طرف مقابل است، گفت: ما در زمان و مقطع لازم را ه درست را انتخاب کرديم و به خوبي وارد مذاکره شديم و در مذاکره با همه توان و دقت پيش رفتيم و آنچه به دست آورديم، بهترينِ ممکن بود. وي تاکيد کرد: اگر همه طرف‌هاي مذاکره پاي اين توافق بايستند به معناي اين است که حيثيت خودشان را حفظ کردند و اگر کسي پاي توافق نايستد در حقيقت حيثيت خودش را خدشه‌دار کرده است. رييس جمهوري ادامه داد: امروز نسبت به سياست‌هاي آمريکا شاهد دو صف بندي داخلي و جهاني هستيم؛ ببينيد در داخل آمريکا صاحبنظران، انديشمندان و سياست‌مدارها، نسبت به اقدامات اخيري که دولت آمريکا انجام مي‌دهد چگونه موضع مي‌گيرند و حرف مي‌زنند. روحاني با طرح اين سوال که آيا اقدامات رييس جمهور جديد آمريکا به وحدت داخلي اين کشور کمک مي‌کند يا موجب تفرقه و شکاف بيشتر مي‌شود؟ گفت: اتفاقاً با اين اقدامات اين شکاف بيشتر مي‌شود، چراکه اگر روزي آمريکا بخواهد از برجام خارج شود، آن وقت براي مردم روشن‌تر مي‌شود که‌امريکا چه ضرر بزرگي کرده است. وي گفت: واقعاً براي دولت آمريکا شرم آور است که استدلالش اين باشد که با هر کاري که دولت قانوني قبل انجام داده مخالفت کنند.
روحاني اظهار داشت: امروز ايران به عنوان کشوري که به تعهدات خودش پايبند است، مورد تحسين افکار عمومي‌و دولت‌هاي جهان است و آمريکا به عنوان کشوري که اعتبار، حيثيت و آبروي خودش را به حراج گذاشته مطرح است که البته عده زيادي در داخل آمريکا از مقامات لشکري و کشوري گذشته و فعلي‌شان و حتي مقاماتي که در دولت فعلي آمريکا هستند، با اين سبک و سياق دولت آمريکا مخالف هستند.
وي افزود: آمريکا اگر بخواهد عليه يک معاهده و قرارداد بين‌المللي که مورد تأييد شوراي امنيت سازمان ملل و بخشي از قطعنامه 2231 است، موضع گيري خصمانه کند، تنها با ايران مخالفت نمي‌کند، بلکه با کشورهاي جهان مخالفت کرده و در برابر سازمان ملل ايستاده است؛ که البته اين را گاهي به صراحت هم مي‌گويد که اين سازمان ملل به درد ما نمي‌خورد. وي ادامه داد: امروز 5 کشور مذاکره کننده با ايران، کشورهاي اتحاديه اروپا و ساير کشورهاي جهان همراه با ايران هستند و اگر آمريکا اين خطا را مرتکب شود، عليه منافع ملي و حيثيت آمريکا اقدام کرده است.
روحاني با بيان اينکه نبايد هيچ گونه نگراني در داخل کشور نسبت به اين اقدامات داشته باشيم، گفت: تا زماني که ملت ما متحد، منسجم و يکصدا بوده و مطيع رهبري شجاع هستيم، هيچ مشکلي براي کشور ما پيش نمي‌آيد. فراز و نشيب وجود دارد اما به خوبي از آن عبور مي‌کنيم.
رييس جمهوري گفت: اگر آمريکا بخواهد خطاي بعدي را مرتکب شود و عليه سپاه پاسداران اقدامي‌کند، اين ديگر خطا اندر خطا است؛ سپاه پاسداران تنها يک واحد نظامي‌نيست، بلکه ‌سپاه پاسداران در دل اين مردم بوده و در همه روزهاي خطر از منافع ملي ما دفاع کرده است. رييس جمهوري اظهار داشت: آمريکايي‌ها به دليل آنکه مي‌خواستند داعش را 20 سال در اين منطقه نگه دارند و از اين ابزار استفاده کنند، حق دارند از سپاه عصباني باشند، چراکه سپاه با برنامه‌ريزي و حمايت خودش از ملت عراق، سوريه و لبنان، داعش را ذليل کرده است. وي با بيان اينکه‌امريکا روز به روز در افکار ملت‌هاي جهان منفورتر شده و هيچ کس دل خوشي از سياست‌ها و مداخلات آمريکا ندارد، تاکيد کرد: جمهوري اسلامي‌ايران همواره به ياري کشورهايي که مظلوم بوده و تحت ستم قرار گرفته‌اند و از ايران کمک خواسته‌اند، شتافته است. روحاني خطاب به هم‌ميهنان کرد ايران گفت: ما به شما صد در صد اعتماد داريم و به هيچ‌وجه خطاي سياسي عده‌اي در اقليم کردستان عراق را به هيچ عنوان پاي شما نمي‌نويسيم چرا که شما بخشي از مردم بزرگ ايران و قومي‌وفادار و ريشه‌دارترين قوم ايراني در اين منطقه هستيد و هميشه کنار انقلاب بوديد؛ در جنگ تحميلي، کنار ملت ايران بوديد. روحاني با بيان اينکه به همه مردم کرد در ايران، عراق، سوريه و ترکيه علاقه مند هستيم و نمي‌خواهيم هيچ فشاري به کردها وارد شود، افزود: اگر مسئولين آنها خطا و اشتباه کردند، بايد بهاي خطايي که انجام دادند را پرداخت کنند، ولي مردم کرد به عنوان مردمي‌صلح‌جو در منطقه، دنبال پيشرفت و مورد احترام هستند. روحاني «آرامش، امنيت و آزادي» را به عنوان سه پايه براي رسيدن به هدف پيشرفت و اقتدار دانست و تصريح کرد: پيشرفت و اقتدار ما در سايه‌امنيت، آرامش و آزادي است که بايد از آنها براي رسيدن به هدف مهم‌مان حراست و حفاظت کنيم. روحاني افزود: ترديدي ندارم ملت ايران در مسير راه‌ خود هدف را گم نکرده، اعتمادش نسبت به مسئولين کم نشده و همچنان در برابر دشمن، ايستاده است؛ ما نه ضعيف و سست مي‌شويم و نه مي‌ترسيم؛ بلکه مقاوم و قدرتمند مي‌ايستيم و خدا هم با ما خواهد بود و طبق وعده الهي، پيروزي نهايي هم از آن ما است.