پاسخ دادستان به علي مطهري

گروه سياست: يادداشت علي مطهري در روزنامه اعتماد که خطاب به رئيس قوه قضائيه نوشته شده بود، همچنان با واکنش مسئولان قضائي مواجه مي‌شود. روز دوشنبه، مطهري در يادداشتي که با عنوان «سخن در بعد از احضار است»، نوشته بود: «جناب آقاي صادق لاريجاني، رئيس محترم قوه قضائيه، در پاسخ به سخنان جناب آقاي رئيس‌جمهور در انتقاد از احضارهاي زياد قوه قضائيه، احضارها را امري داراي الزام قانوني دانسته‌اند؛ به اين معني كه اگر گزارش يا شكايتي وجود داشته باشد، قوه قضائيه بايد احضار كند. اين مطلب پذيرفته است؛ اما سخن در صرف احضار نيست بلكه بيشتر در بعد از احضار است و قاعدتا مقصود رئيس‌جمهور نيز همين بوده است. سخن در اين است كه وقتي مثلا خبرنگاري توسط دادسراي رسانه به نحو نامناسبي بازداشت مي‌شود، بعد از آن تا مدتي حتي خانواده او از محل نگهداري او اطلاع ندارند و درحالي‌كه طبق قانون اساسي بايد ظرف ٢٤ ساعت تفهيم اتهام شود و سپس كيفرخواست براي او صادر و به دادگاه ارسال شود، مدت طولاني برخلاف قانون در بازداشت انفرادي باقي مي‌ماند به اين اميد كه تحت فشار روحي و جسمي، اعترافي در جهت اتهام خود انجام دهد، نه اينكه ابتدا دلايل و اسناد متقني وجود دارد و بعد او بازداشت مي‌شود».
فرداي انتشار اين يادداشت، روابط‌عمومي دادستاني تهران در جوابيه‌اي به نماينده مردم تهران نوشت: «تا کي قضات و قوه قضائيه بايد دخالت‌هاي امثال آقاي مطهري را در پرونده‌هاي قضائي تحمل نمايند؟». در ادامه اين واکنش‌ها، دادستان کل کشور نيز روز گذشته به علي مطهري پاسخ داد. حجت‌الاسلام منتظري که در مراسم سي‌وششمين سالگرد تأسيس سازمان بازرسي کل کشور سخن مي‌گفت، با اشاره به اينکه در انتخابات تخلفات صريح خلاف قانون داشتيم، عنوان کرد: «من به واسطه جايگاه حقوقي‌ خود از اينها مطلع هستم. برخي آقايان تخلفات روشني داشتند. مي‌خواهيم برخورد کنيم، مي‌گويند برخورد سياسي است. اين حرف، هم مربوط به دولت سابق و هم مربوط به دولت فعلي است. اينکه مي‌گويند سياسي برخورد مي‌کنيم؛ يعني چه؟ بي‌انصاف‌ها اين چه حرفي است که مي‌زنيد؟».
به گزارش ايلنا، دادستان کل کشور افزود: «شما تصور مي‌کنيد اگر قوه قضائيه در يک کشور به بي‌خاصيتي تعريف شود، به نفع مردم است؟ آقاي نماينده که از رانت وابستگي به اين و آن استفاده مي‌کني و دنبال به‌دست‌آوردن نکته‌اي عليه قوه قضائيه هستي تا قوه را به چالش بکشي، حالا اگر انسان مي‌ديد اين فرد در همه عرصه‌ها وارد مي‌شد، دلش نمي‌سوخت. اين آقا حق ورود در مسائل قضائي را ندارد. حکايت اين آقا مثل فردي است که روضه مي‌خواند، غش مي‌‌کند سمت خانم‌ها. چرا از افراد عادي حمايت نمي‌کني؟ مي‌روند از جريان فتنه و امثالهم حمايت مي‌کنند و خود را مدعي آزادي معرفي مي‌کنند. اگر مدعي آزادي هستيد، چرا دروغ مي‌گوييد. وقتي از جريان سياسي خاصي حمايت مي‌کنيد، اين يعني دنبال عدالت واقعي نيستيد».
او گفت: «نمي‌گويم از قوه قضائيه انتقاد نکنيد. نقد راه دارد؛ يا علمي - حقوقي است يا رأيي را نقد کنيد. اما از يک جريان، اشخاص خاص يا محکومان خاصي حمايت‌کردن، نشان مي‌دهد دنبال منافع سياسي هستيد که نه براي نماينده، نه قاضي، نه مقامات اجرائي، امري شايسته نیست. به‌صراحت مي‌گويم امروز طوايف سازمان بازرسي، آسيب‌شناسي خود سازمان است. اگر کرديد، بگوييد اين نقايص چيست».


منتظري افزود: «اينکه نماينده‌اي هر روز تريبوني پيدا کند و دائم قوه قضائيه را بکوبد، به نفع کيست؟ اگر فردا دعوايي داشته باشيد، به چه کسي مراجعه مي‌کنيد؟ بگذاريد دستگاه قضائي در چارچوب قانون اقتدار خود را داشته باشد. قوه قضائيه مقتدر مانند قوه دفاعيه مقتدر، مؤثر است. مي‌توانيد در ايجاد امنيت بهره ببريد. اشکال را منطقي و حقوقي بگوييد».
مشکلات قانوني را به من گفتيد و حل نکردم؟
او يادآور شد: «من سال‌هاي زيادي است در مديريت عالي قوه قضائيه هستم؛ آيا يکي از شما آمديد و گفتيد که من اين مشکل را دارم و اين مشکل قانوني را حل کن و من اين کار را نکردم؟ فقط تريبون گرفتید. آي فلان، آي بهمان کرديد. کسي که اطلاعاتي کمي از پرونده دارد، اظهارنظر مي‌کند. اگر مقامي هستي که مي‌تواني به اطلاعات پرونده دسترسي پيدا کني، بفرما والا چطور به خود اجازه مي‌دهي چشم‌بسته تيري رها کني؟ چه کسي نتيجه و فايده مي‌برد؟ فکر مي‌کنيد تضعيف قوه قضائيه به نفع مردم است؟ هيچ دستگاهي مانند قوه قضائيه در درونش عوامل نظارتي ندارد، با همه اينها در نظارت ممکن است مشکلي وجود داشته باشد».
دادستان کل کشور با بيان اينکه دشمنان حساب‌شده و دقيق مي‌بينند کجا را بايد هدف قرار دهند تا نظام تضعيف شود، گفت: «يکي از محورهاي اصلي هدف آنها قوه قضائيه است. تهاجم‌هايي که از طرف دوستان است، حسابش جداست. آنهايي که با هدف براندازي اين کار را مي‌کنند، چند هدف عمده استراتژيک دارند و به صورت برنامه‌ريزي‌شده حرکت براندازي را ادامه مي‌دهند».
منتظري ادامه داد: «البته از روز اول اين کار را مي‌کردند. امروز قوه قضائيه را به روش مختلف مي‌کوبند؛ با دروغ و نسبت ناروا اين کار را مي‌کنند. يکي از راه‌هاي دشمن، ازبين‌بردن اعتماد مردم نسبت به قوه قضائيه است. ما بايد کاري کنيم اعتماد مردم حفظ شود؛ مثلا مي‌بينيد سپاه را هدف قرار مي‌دهند. زمزمه‌هايي سر داده‌اند که آن را جزء گروه‌هاي تروريستي معرفي کنند؛ سپاهي که تولدش با تولد انقلاب است و از ابتداي پيروزي انقلاب، در عرصه‌های مختلف بوده است. اگر سپاه قدس نبود، آيا عراق شاهد اين پيروزي‌ها بود؟ وقتي سردار سليماني به عراق، لبنان و سوريه مي‌رود، ببينيد مردم چطور با او برخورد مي‌کنند. سردار سليماني نماد کارهاي سپاه است. جالب است در اين ميان، سپاه تروريست شود و نتانياهو و اسرائيل نماد آزادي‌خواهي شوند. مسير حرکت استکبار کجاست؟ سپاه چراغي نيست که بخواهيد با فوتي آن را خاموش کنيد؛ در اين صورت ريشه شما مي‌سوزد».
دادستان کل کشور گفت: «همين امروز تيتر برخي از روزنامه‌ها را ديدم که بسيار جاي تأسف است؛ اين روزنامه‌ها چه کار مي‌کنند؟ برخي از اين تيترها جز آن است که انسان بگويد تو عامل استکبار هستي؟ فکر مي‌کنيد اگر سپاه و قوه تضعيف شد، نان شما در روغن است؟ اين ره که شما مي‌رويد به جهنم است. نظام با اقتدار ايستاده و هيچ شکي در آن نيست. برخي عناصر که کرم‌صفتانه آسيب مي‌زنند، حواسشان را جمع کنند؛ نظام تا يک‌جايي سکوت مي‌کند».
در  دستگاه اميرالمؤمنين هم برخي نارسايي‌ها وجود داشت
او همچنين گفت: «اگر منشور حکومت اميرالمؤمنين را در همه عرصه‌ها و نيروهاي مسلح و امنيتي حاکم کنيم، قطعا زندگي ما خيلي بهتر از اين خواهد بود. در رابطه با به‌کارگيري کارگزاران، حضرت علي به مالک نوشته بودند کارگزاراني را که مي‌خواهي به ‌کار‌ بگيري، بر اساس رابطه‌هاي شخصي و خانوادگي به کار نگير و آنها را آزمون و خطا کن. بايد اعمال آنها را کاملا تحت مراقبت قرار دهي و مأموران صادق، راستگو و وفادار به کار را براي مراقبت آنها به‌ کار بگيري. پستي که امروز به من و شما سپرده شده، يک امانت است که بايد قدرش را بدانيم و از اين سنگر به مردم خدمت کنيم».
منتظري عنوان کرد: «از مشکلاتي که امروز داريم، اين است که بخش فساد اداري متناسب با مملکت اسلامي نيست. اگر در کشوري در اداراتش امکان کار در ساعت اداري وجود دارد؛ اما کارمند کار نمي‌کند، خيانت است. آنچه مهم است قانون و اجراي قانون است. اگر در قوه قضائيه ٥٠ درصد مردم ناراضي باشند، طبيعي است؛ چون محکوم مي‌شوند؛ اما اين مقدار نارضايتي مردم يعني قطعا مشکلي وجود دارد. اصل ١٧٤ سازمان بازرسي کل کشور به‌صراحت بر دو امر نظارت دارد؛ حسن انجام امور و اجراي صحيح قوانين».
او تأکيد کرد: «اگر در سازمان بازرسي مواردي را که قانون بر عهده ما گذاشته به‌درستي انجام دهيم، آيا باز هم شاهد اين حجم از فساد هستيم؟ اين حرف من به معناي زيرسؤال‌بردن زحمات شما نيست. اگر ما در قوه و شما در بازرسي آن‌گونه که بايد، عمل مي‌کرديم، شاهد اين حجم از فساد نبوديم».
دادستان کل کشور گفت: «بخشي از نارسايي‌ها طبيعي است و حتي در دستگاه اميرالمؤمنين هم بوده؛ اما تاريخ برخورد حضرت امير را هم ثبت کرده است. با مسائلي مواجه هستيم که در هيچ عقل و منطقي نمي‌گنجد. قوه مي‌خواهد در پرونده‌هاي مهم با مهره‌هاي مهم برخورد کند، مي‌گويند سياسي‌کاري مي‌کنيم. آقايي مي‌گويد قوه بي‌کار است و مردم را احضار مي‌کند!».