شکستن میز مذاکرات هنر نیست

آرمان: پس از اظهارات گستاخانه جمعه‌شب ترامپ درباره ایران و برجام و پاسخ قاطع و منطقی دکتر حسن روحانی به اظهارات او دیروز بسیاری از تحلیلگران سیاسی به اظهارنظر پرداختند، اما شنبه روز نسبتا پرکاری برای رئیس‌جمهوری بود. در این راستا دکتر روحانی به‌صورت جداگانه با سفرای نیجریه، چک، سوئیس، یونان و نروژ دیدار داشت و ضمن پذیرفتن استوارنامه‌های این سفرا با آنها دیدار و گفت‌وگو کرد.
برجام و توسعه صلح و ثبات
رئیس‌جمهور روز شنبه هنگام دریافت استوارنامه ابراهیم حمزه، سفیر جدید نیجریه، گفت: اراده جمهوری اسلامی ایران، توسعه همکاری‌ها و روابط با کشور دوست و برادر نیجریه است. حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به ضرورت تلاش مسئولان دو کشور برای تسریع در اجرا و عملیاتی شدن توافقات تهران-آبوجا، تاکید کرد: باید از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در ایران و نیجریه در بخش‌های مختلف در راستای توسعه روابط و مناسبات استفاده کنیم. رئیس‌جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده ارائه خدمات فنی مهندسی در بخش‌های مختلف جاده‌سازی، انرژی و تولید برق به نیجریه و نیز توسعه روابط فرهنگی، دانشگاهی، فناوری و اقتصادی با این کشور است. دکتر روحانی با اشاره به لزوم همکاری ایران و نیجریه در سازمان‌های بین‌المللی خاطرنشان کرد: امروز تروریسم خطری برای همه جهان به‌شمار می‌رود و مبارزه با آن نیز نیازمند همکاری و اراده همه کشورهاست. رئیس‌جمهور همچنین ضمن دریافت استوا نامه سواتوپلک چومبا، سفیر جدید جمهوری چک، با اشاره به اینکه پس از برجام شرایط بهتری برای گسترش روابط و همکاری‌های کشورهای اروپایی با ایران فراهم شده است، گفت: معتقدیم توافق هسته‌ای و برجام به توسعه صلح پایدار و امنیت و ثبات در منطقه و جهان کمک می‌کند. دکتر روحانی با بیان اینکه همه طرف‌ها باید به تعهدات خود در برجام عمل کنند، افزود: تا زمانی که طرف‌های مقابل ایران نسبت به برجام پایبند و متعهد باشند، ما نیز پایبند به آن خواهیم بود. رئیس‌جمهور رفع تحریم‌ها و به‌وجودآمدن فضای همکاری، تجاری و اقتصادی، میان ایران و اتحادیه اروپا را از آثار مثبت برجام برشمرد و تصریح کرد: باید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در ایران و چک در راستای توسعه همه‌جانبه روابط و همکاری‌های فی‌مابین در بخش‌های مختلف استفاده کنیم. رئیس‌جمهور با اشاره به ضرورت همکاری بیشتر کشورهای جهان برای حل‌و‌فصل مشکلات و معضلات بین‌المللی ازجمله همکاری مشترک برای مبارزه با تروریسم خاطرنشان کرد: امروز عده‌ای داعیه‌دار مبارزه با تروریسم هستند، ‌اما در عمل به‌گونه دیگری برخورد می‌کنند و این درحالی است که همه باید در مسیر مبارزه با تروریسم، یکپارچه و در کنار هم باشیم.
گفت‌وگو بهترین راه است


از سوی دیگر دکتر روحانی در دیدار «لاینتر»، سفیر جدید سوئیس در تهران، با اشاره به اینکه شکستن میز مذاکرات هنر نیست و باید پایه‌های حل‌و‌فصل اختلافات جهانی از مسیر گفت‌وگو تقویت شود، گفت: بی‌تردید در آینده، تاریخ و مردم جهان و آمریکا بهتر قضاوت خواهند کرد راهی که دولتمردان کنونی انتخاب کرده‌اند، بی‌نتیجه و اشتباه بوده است. رئیس‌جمهور افزود: امروز در شرایط بسیار حساس و مهمی قرار گرفتیم و این شرایط حساس تنها برای ایران و 1+5 نیست، بلکه آثار آن برای کل منطقه و جهان است، چرا که برجام آرامش بیشتری را در جهان و منطقه ایجاد کرد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری داشته و آن را ادامه خواهد داد، اظهار داشت: فعالیت هسته‌ای تهران صلح‌آمیز بوده و همواره صلح‌آمیز خواهد بود و در برابر هم‌پیمانانمان در برجام و 1+5 تا زمانی که طرف مقابل به آن پایبند بماند، ما ناقض ابتدایی این توافقنامه نخواهیم بود. دکتر روحانی همچنین در دیدار دیمیتری الکساندراکیس، سفیر جدید یونان، برقراری روابط نزدیک‌تر و گسترده‌تر بین دو کشور را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه و برقراری روابط همه‌جانبه بین تهران و آتن است و دو کشور در عرصه‌های علمی، اقتصادی، فرهنگی و روابط بانکی و نیز در حوزه انرژی و ترانزیتی از ظرفیت‌های زیادی برای افزایش سطح همکاری به‌نفع دو ملت برخوردارند. رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به مواضع سازنده اتحادیه اروپا در قبال برجام گفت: برجام ثابت کرد که گفت‌وگو و همکاری بهترین راه‌حل برای اختلافات بین‌المللی و به‌نفع جامعه جهانی از جمله اروپا و آمریکا است. از سوی دیگر دکتر روحانی در دیدار لارس نوردرم، سفیر جدید نروژ، با بیان اینکه توافق برجام درها را برای مذاکره در خصوص مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی گشوده است، گفت: امیدوارم همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا ازجمله نروژ نقش سازنده خود را در حفظ این توافق و بهره‌گیری از فرصت‌های همکاری ایفا کنند.