رئیس‌جمهور فرانسه به ایران می‌آید

آرمان: پس از اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور جنجالی آمریکا در ارتباط با برجام و به‌خصوص ایران مقامات بسیاری از کشورهای طرف قرارداد برجام به این سخنان واکنش نشان دادند. از سویی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: آمریکا شاید اختیارات زیادی داشته باشد، اما در برجام اختیاری ندارد. رؤسای دولت‌های انگلیس، فرانسه و آلمان و روسیه نیز به طور جداگانه حمایت و پایبندی خود به برجام را اعلام کردند. در این راستا بود که جمعه امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در تماسی تلفنی با حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به پایبندی فرانسه و شرکای اروپایی‌اش به تعهدات در قبال برجام اشاره کرد و موضوع دعوت روحانی از ماکرون به ایران را مورد بررسی قرار دادند. در صورت انجام این مهم برای اولین بار است که پس از 46 سال رئیس جمهور فرانسه به ایران می‌آید. به نظر می‌رسد این سفر که در راستای برجام تلقی می‌شود می‌تواند از اهمیت بسیار بالایی در گسترش روابط دوجانبه میان تهران و پاریس برخوردار باشد.
سفر به ایران پس از 46سال
آخرین بار 46 سال پیش بود که آخرین رئیس جمهور، جمهوری پنجم فرانسه وارد خاک ایران شد. در تاریخ 26 شهریور 1352 ژرژ پمپیدو نوزدهمین رئیس جمهوری فرانسه به ایران سفر کرد و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال مقامات وقت ایرانی قرار گرفت. او که از چین باز می‌گشت در مسیر بازگشت در تهران توقف و با شاه مخلوع درباره مناسبات دو کشور گفت‌وگو کرد. گرچه این سفر به طور غیر رسمی به ایران انجام شد اما آن را آخرین سفر رئیس جمهور فرانسه به ایران می‌پندارند. حال که پس از 46 سال بیست و پنجمین رئیس جمهور فرانسه در سفری رسمی به ایران می‌آید، این سفر می‌تواند فرصت مناسبی برای انعقاد قرارداد‌های تجاری، سرمایه‌گذاری و تحکیم روابط سیاسی دو کشور باشد تا در آینده‌ای نزدیک شاهد دستاوردهای بیشتری در ارتباط با روابط تهران-پاریس باشیم. آنگونه که کاخ الیزه اعلام کرده این سفر در راستای برجام و تحکیم آن انجام می‌شود اما قطعا در این سفر امانوئل ماکرون و حسن روحانی با یکدیگر دیدار کرده و جدای از بحث برجام و لزوم پایبندی به تعهدات طرفین نسبت به این توافق در ارتباط با روابط دوجانبه نیز بحث و تبادل نظر خواهد شد. از این رو باید دید پس از سفر ماکرون به تهران شاهد چه افق‌های روشنی در روابط میان تهران و پاریس خواهیم بود. لازم به ذکر است که پیش از این رئیس جمهور کشورمان در بهمن 94 به فرانسه عزیمت کرده بود و این سفر نیز به دعوت روحانی‌ انجام می‌پذیرد.
همکاری با ایران


کاخ الیزه اعلام کرد که رئیس‌جمهوری فرانسه موضوع دعوت همتای ایرانی خود برای سفر به این کشور را بررسی می‌کند. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، کاخ الیزه، عصر جمعه از گفت‌وگوی تلفنی امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه و همتای ایرانی‌اش حسن روحانی خبر داد. ریاست‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای، اعلام کرد، ماکرون و روحانی طی تماس تلفنی روز جمعه «موضوع دعوت روحانی از همتای فرانسوی‌اش برای سفر به ایران» را بررسی کردند، تا این نخستین سفر رئیس‌جمهور فرانسه به ایران از سال 1971 شود. این بیانیه افزود، ماکرون در این گفت‌وگوی تلفنی تأکید کرد که تصمیم‌های ایالات متحده به توافق هسته‌ای با ایران پایان نمی‌دهد، از سوی دیگر، فرانسه با همراهی شرکای اروپایی‌اش همچنان به تعهدات‌شان پایبند خواهند ماند. رئیس‌جمهوری فرانسه خاطرنشان کرد، ادامه پایبندی به توافق هسته‌ای مستلزم «گفت‌وگو و پیشبرد برخی موضوعاتی هستند که ارتباطی با توافق 2015 ندارند ولی درچارچوب استراتژی فعلی قرار دارند به‌ویژه درخصوص برنامه‌های بالستیک ایران و مسائل امنیت منطقه‌ای». ماکرون به همتای ایرانی خود «ابراز امیدواری کرد که با ایران جهت رسیدن به راه‌حلی سیاسی و پایدار برای بحران سوریه همکاری می‌کند». از سوی دیگر، روحانی به همتای فرانسوی خود گفت که «ایران به تعهدات خود تحت توافق هسته‌ای پایبند خواهد ماند.»