نگرانم مردم سرخورده شوند

آرمان: «دور کردن جامعه از یاس و ناامیدی » هدفی است که حجت‌الاسلام عبدا... نوری انتخاب کرده و در سخنرانی‌ها و جلساتی که دارد بر آن تاکید می‌کند. همگان به چرایی حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی در انتخابات سال‌های 92 و 96 واقفند. روحانی وعده‌هایی به مردم داد و اکنون همه در انتظار تحقق آن وعده‌ها هستند. اما آیا باید از عملیاتی نشدن بخشی از این وعده‌ها در شرایطی که زمان زیادی تا پایان دولت باقی مانده، ناامید شد و آیا باید از رای به روحانی ابزار پشیمانی کرد؟ عبدا... نوری در دیدار جمعی از فعالان سیاسی و اصلاح‌طلب استان چهارمحال و بختیاری به این موضوع پرداخت. عبدا... نوری در پاسخ به توقعات و انتظارات مطرح شده از دولت دوازدهم گفت: «یکی از دوستان حاضر در ‏جلسه به نتیجه ‏یک نظرسنجی اشاره داشت که حدود ده درصد از مردمی که به آقای روحانی رای ‏داده‌اند، ‏گفته‌اند اگر به زمان انتخابات برگردیم در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. اگر نتيجه اين ‏نظرسنجي دقيق باشد، این پرسش قابل طرح است که مگر اصلاح‌طلبان و بدنه اجتماعی ‏حامی اصلاحات، چه انتظاری از دولت داشته‌اند و چه دورنمایی از دولت دوازدهم در ذهن خود ‏ترسیم کرده بودند که به سرعت دچار یأس گردیده‌اند؟ اصلاح‌طلبان در بسياری از موضوعات ‏ناچارند درمحدوده‌ای كه تعريف مي‌شود حركت و كنش و اقدام سياسي داشته باشند. در ‏انتخابات ریاست جمهوری شورای نگهبان افرادی را ‏تایید کرده و اصلاح‌طلبان باید از بین ‏آنها دست به انتخاب می‌زدند. اصلاح‌طلبان و اكثريت مردم ‏نتیجه پیروزی اصولگرایان را در آن هشت سال ‏ حس كرده‌اند. هنوز فراموش نشده ‏است كه با درآمدهای ارزی و ریالی و با ‏آن سطح از حمايت‌های گسترده كه از دولت ‏انجام مي‌شد، ‏چه بر سر منافع ملی و منابع انسانی كشور آمد. پس بايد اصلاح‌طلبان مناسب ‏ترین فرد را انتخاب می‌‏کردند و معنای این انتخاب این نیست که او همه خواسته‌های جريان اصلاحات ‏را برآورده خواهد ‏کرد و یا می‌تواند برآورده کند»‏.
روحانی نمی‌تواند فقط بر‌اساس نظرات اصلاح‌‏طلبان ‏کار کند
 عبدا... نوری در ادامه اظهار داشت: «البته این نگرانی وجود دارد که مردم به مرور از رفتار ‏دولت سرخورده ‏شوند و این سرخوردگی را از چشم اصلاح‌طلبان ببینند، چون با ‏تأیید و حمایت اصلاح‌طلبان به ‏این دولت رای داده‌اند. وظیفه نخبگان و فعالان اصلاح‌طلب در نقاط مختلف كشور اين است که به ‏مردم ‏توضیح دهند در چه شرایطی از این دولت حمایت شد. هميشه تأكيد کرده‌ام که به بن ‏بست رساندن امور و موضوعات، منفعل بودن و عدم مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی، جامعه و کشور را به کمال و رشد و پیشرفت نمی‌رساند، بلکه این ارائه ‏راه‌حل و نقشه راه است که ‏اهمیت دارد».‏ نوری تصریح کرد: «البته آقای روحانی هم نمی‌تواند فقط بر اساس نظرات اصلاح‌‏طلبان ‏کار کند. ایشان باید جهت پيشبرد اهداف و وعده‌هاي انتخاباتي خود، با همه دستگاه‌ها و ‏نهادهای کشور تعامل و همكاری كند و ‏بسیاری از اصلاح‌طلبان هم تأکید دارند که دولت از هر ‏سخن و عمل افراطی که موجب اختلاف بین ‏دستگاه‌ها شود به‌گونه‌ای که به کارایی و بازدهی دولت و رئیس جمهور آسيب برسد، در حد امکان پرهیز ‏کند. وی افزود:‎ ‏همه می‌دانیم که اختیارات رئیس جمهور محدود است و آقای ‏روحانی هم با همین ‏مقدار امکانی که دارد باید تلاش کند در جهت تحقق وعده‌های خود گام بردارد»‏. عبدا... نوری در ادامه گفت: «البته اصلاح‌طلبان باید همچنان انتظارات خود را بیان کنند و از آقای ‏روحانی ‏بخواهند جهت تحقق وعده‌هایی که ‏داده و انتظارات اكثريت جامعه که به او رأی داده‌اند، تلاش جدی و ‏همه جانبه نمايد كه در اين خصوص رفع برخی محدوديت‌ها از عزيزان و دلسوزان مردم و تلاش جهت رفع ‏مشكلات اقتصادی و معيشتی طبقات محروم جامعه بسيار اهميت دارد».
انتقاد از سن بالای کابینه


عبدا... نوری با انتقاد از میانگین سنی بالای دولت دوازدهم گفت: ‏‏«میانگین سنی ‏دولت در سال 1360، 39سال بود و ‏تمامی کابینه هم دانش آموخته‌‏های پیش از انقلاب بودند. آیا در این چهل سال ‏افرادی تربیت نشدند که بتوان آنها را برای ‏وزارت معرفی کرد؟ الان وزرای ما در ‏سنین نزدیک به 60 سالگی هستند و این سن بازنشستگی ‏است»‏. عبدا... نوری در ادامه گفت: «در بحث استفاده از بانوان در پست‌های عالی مدیریتی هم گفته می‌‏شود خانم مجرب نداریم، یا اينكه نشد يا نگذاشتند يا محدوديت و چالش وجود دارد‎ .‎مگر بسیاری ‏از آقایان که پس از انقلاب در جوانی ‏در مسئولیت‌های بالای مدیریتی قرار گرفتند چه تجربه‌ای ‏داشتند؟ چرا به آنان اعتماد شد و پست هاي مهم و كليدي به آنها واگذار گرديد؟ درباره اهل سنت هم من توجیه نیستم که چرا برای استفاده از اين عزيزان در سطوح مختلف ‏مديريتي مانع وجود دارد؟ وی ادامه داد: به هر حال در عین اینکه به مشکلات و موانع توجه داریم این جمله کلیدی را هم باید مورد توجه قرار داد که نمی‌شود رأی را از یک جريان فكری گرفت و ‏ با گروه دیگرتعامل و ‏همراهي کرد. ما با درک مشکلات دولت می‌گوییم باید توازن برقرار ‏باشد. اگر نیاز ‏به تعامل هست که هست، نباید به قیمت از دست دادن پشتیبانی و همراهی ‏رأی دهندگان باشد. چنانچه ‏رأی‌دهندگان بر ما خرده گرفته و از ما فاصله گرفتند، باید ‏بدانیم یک جای کار اشکال دارد و به ‏سرعت در جهت اصلاح گام برداریم. در غیر این صورت ‏جریان فکری اصلاحات آسیب خواهد دید. ‏نوری تصریح کرد: آقاي روحانی در دوران تبلیغات ‏انتخاباتی وعده‌هایی داده است. پافشاري بر وعدهاي انتخاباتي و تكرار آنها توسط اصلاح‌طلبان باعث مي‌شود كه رئيس‌جمهور و دولت در مقابل مراکز قدرتی که ‏می‌خواهند با آنها تعامل کنند، قدرتمندتر حرف بزنند و ‏خواسته‌های مردم را جدی‌تر مطرح کنند، ‏اما درباره آنچه دولت عمل می‌کند، ‏در کنار اینکه گلایه‌هایمان را بیان می‌کنیم، باید موانع و ‏مشکلات واقعی را هم به ‏مردم توضیح دهیم. اگر راه حل روشنی برای پشت سر گذاردن ‏موانع و مشکلات ‏داریم بیان کنیم و در غیر این صورت باید آن روی سکه را هم ببینیم»‏.‏
بازنگری و آسيب‌شناسی
عبدا... نوری با تأکید بر لزوم بازنگری و آسيب‌شناسی در ‏میان ‏اصلاح‌طلبان گفت: «جریان اصلاح‌طلبی نیاز به بازسازی و بررسی مجدد ‏داخلی دارد. اینکه در ‏بین اصلاح‌طلبان ده‌ها حزب کوچک و بزرگ ‏هست چه توجیهی دارد؟! به دو صورت ‏می توان کارآمدی جریانات سیاسی را ‏از بین برد. یکی اینکه اجازه تأسیس و ‏فعالیت احزاب داده نشود و دیگر اینکه تعداد بسيار زيادي ‏حزب تأسیس شود. در حال حاضر ‏و با توجه به نبود يك حزب و تشكيلات فراگير و پرنفوذ اصلاح‌طلب، ‏اگر ‏قرار باشد در بین اصلاح‌طلبان مرکز کارآمدی وجود داشته باشد همین جبهه‌ای است که در ‏هر ‏انتخاباتی با محوریت رئیس دولت اصلاحات و احزاب اصلاح‌طلب، ‏تصمیم می‌گیرند. ‏یکی از مشکلات جدی که بین اصلاح‌طلبان وجود دارد این است که ‏تعداد زيادي حزب ‏با عناوين اصلاح‌طلبی تأسیس شده است و متأسفانه گاهی اوقات، به‌جای تعامل و پشتیبانی از یکدیگر، ‏بيشتر منتقد همدیگر ‏هستند»‏. عبدا... نوری با تأكيد مجدد بر اینکه نیازمند اصلاح و به‌روزرسانی گفتمان اصلاح‌طلبی ‏هستیم، ‏تصریح کرد: «اینکه دولت بگوید سالانه این تعداد مجوز حزب جدید ‏دادیم، افتخار نیست و البته ما ‏خودمان باعث این موضوع شده ایم و باید در جهت اصلاح ‏آن گام برداریم. تعداد احزاب و اعضای واقعی آنها ‏مشخص شود و آنهایی که با هم ‏قرابت بیشتری دارند، درهم ادغام شوند.»