رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری از ورشکستگی آبی، یوزپلنگ محکوم به نابودی و تالاب‌های مرده گفت

فاتحه خوانی برای محیط زیست
گروه ایرانشهر: منابع آبی رو به پایان است، یوزپلنگ‌های آسیایی همانند بسیاری از گونه‌های دیگر در معرض خطر انقراض قرار دارند، تالاب‌ها و دریاچه ایران یکی یکی از روی نقشه ناپدید می‌شوند، رودها به مقصد نرسیده خشک می‌شوند و ریزگردها بر هوا جولان می‌دهند. چه کسی هست که نداند نفس محیط زیست ایران تنگ است و جانش به شماره افتاده؟ از زمانی که دولت تدبیر و امید با شعار محیط زیستی بر سر کار آمد پرداختن به محیط زیست و مسائلش در اولویت امور قرار گرفت. معصومه ابتکار در 4 سال ریاست خود در سازمان حفاظت محیط زیست گرچه درباره پیامدهای نابودی محیط زیست ایران هشدار می‌داد اما همیشه امیدوار به بازگشت طبیعت بود. در دوره 4 سال دوم دولت تدبیر و امید اما عیسی کلانتری موضع جدیدتری را نسبت به مسائل زیست محیطی در پیش گرفته است. او به صراحت از محیط زیست ناامید کننده ایران سخن می‌گوید. از اینکه «امروزه یک تالاب و دریاچه زنده در کشور وجود ندارد، همواره از پدیده ریزگردها می‌نالیم، تنها یک رود در کشور (رود کارون) به مقصد می‌رسد، ایران به ورشکستگی آبی رسیده و یوزها محکوم به نابودی هستند.»
عیسی کلانتری در همایش ملی بررسی ساختار تشکیلاتی مدیریت منابع طبیعی و محیط‌زیست ایران که در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران واقع در کرج برگزار شد، اظهار کرد: اگر انجمن‌های علمی کشور دچار رخوت نبودند بسیاری از مشکلات وجود نداشت. کلانتری با اشاره به اینکه اگر دستگاهی دچار اشتباهی می‌شود انجمن‌ها می‌توانند نسبت به اصلاح آن برآیند، افزود: امروز گرفتار مشکلاتی هستیم که به دلایلی انجمن‌های علمی کشور ساکت مانده‌اند. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون رئیس جمهور با اشاره به سیاست‌های اشتباهی که گریبان کشور را گرفته است، تصریح کرد: امروز کشور به ورشکستگی آبی رسیده است. کلانتری با اشاره به اینکه میزان منابع تجدید پذیر آب در حالی ۸۸ میلیارد مترمکعب است که میزان بهره‌برداری از این بخش ۹۷ میلیارد مترمکعب است، افزود: ۱۱۰ درصد استحصال از منابع آبی کشور صورت می‌گیرد درحالی‌که سقف این مهم باید ۴۰ درصد باشد. وی افزود: در کشور با نیت خیر راه تخریب را پیش‌گرفته‌ایم؛ افزایش محصول، خودکفایی، کاهش وابستگی؛ استقلال کشور به شکل کوتاه‌مدت پایان‌یافته است.
ایران در بحث فرسایش ژنتیکی گیاهی و جانوری اول است


رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور با اعلام اینکه یکی از مقصرین این مهم متخصصانی بودند که علی‌رغم اطلاع کافی برای استحصال آب پیش‌قدم شدند چراکه درآمد خود را در این مهم می‌دیدند، ادامه داد: هیچ فردی از خودکفایی و کاهش وابستگی بدش نمی‌آید اما بها و هزینه‌های این مهم درست برآورد نشده است. کلانتری با تاکید بر اینکه همیشه اول بودن در جهان خوب نیست، گفت: کشور اول در بخش فرسایش خاک به میزان ۱۶ تن در هکتار بوده و جزو کشورهای نخست در بحث فرسایش ژنتیکی گیاهی و جانوری هستیم.
یوزپلنگ ایرانی محکوم به نابودی است
وی با اعلام اینکه نماد اخیر کشور ایران یوزپلنگ در نظر گرفته‌شده است، افزود: ۱۶ سال پیش در سازمان محیط‌زیست بحث حفاظت ازاین‌گونه جانوری مطرح و میلیاردها تومان صرف این مهم شد، امروز تعداد یوزهای ایرانی از ۱۱۲ عدد به ۴۷ یوزپلنگ کاهش‌یافته است. باید بپذیریم یوزپلنگ ایرانی نیز مثل بسیاری از گونه‌های ایرانی از بین رفته محکوم به نابودی است. معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه زنجیره غذایی مناسبی برای این جانور وجود ندارد، تصریح کرد: استفاده بی‌رویه و تخریب منابع طبیعی سبب بروز این مشکلات شده است. کلانتری بیان کرد: ۳۳ سال گذشته طبق تحقیقات صورت گرفته ۷۰ میلیون واحد دامی در کشور خارج از ظرفیت پذیرش مراتع بود، امروز افتخار می‌کنیم کشور دارای ۱۲۰ میلیون واحد دامی است.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور گفت: مراتع فرسوده شده و آب‌های ازدست‌رفته جز افتخارات ما است، خسارت‌های اقتصادی این مهم باید استخراج شود. وی با اعلام اینکه زمانی شورای عالی عشایر تشکیل‌شده بود وقتی با نیت ظاهری خوب اما خباثت باطنی درصدد ارائه مطالب برمی‌آییم به نتیجه‌ای نمی‌رسیم، گفت: عده‌ای می‌گفتند باید عشایر تقویت شود مگر مجموعه اقتصاد عشایر به چه میزان است؛ هر اقدامی باید توجیه اقتصادی داشته باشد. وی با اعلام اینکه باید دید میزان تولید گوشت و شیر عشایر به چه میزان است، گفت: رفتارهای ما رفتارهای خصومت‌آمیز با جمهوری اسلامی بوده است؛ رفتار صورت گرفته علیه منابع آبی کشور توسط هیچ دشمنی صورت نگرفته است. معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ساختار نباید به‌گونه‌ای باشد که مورد هجمه واقع شود، اعلام کرد: به‌طور مثال با ادامه روند یادشده اثری از پوشش درختی در مشهد دیده نخواهد شد، متاسفانه دارایی‌های خود را به‌راحتی از دست می‌دهیم و به دنبال روش‌های جایگزین با قیمت‌های بالا حرکت می‌کنیم. کلانتری با بیان اینکه سال‌های گذشته به این نتیجه رسیدیم که کشت دوم باید از کشور حذف شود اما این مهم شدت پیدا کرد، گفت: استان فارس درگذشته در حالی موفق به تولید ۱ و نیم میلیون تن گندم می‌شد که امروز این امر به ۸۰۰ تن نمی‌رسد.
نتوانستیم از امانت آیندگان حراست کنیم
معاون رئیس‌جمهور با اعلام اینکه نتوانستیم از امانت آیندگان حراست کنیم و متاسفانه کارشناس متخصص در خصوص آب نداریم، افزود: محیط‌زیست و منابع طبیعی سیاسی نیست. وی با اشاره به برنامه ششم توسعه کشور گفت: ۱۳۲ میلیارد مترمکعب آب برای اجرای این برنامه در بخش کشاورزی نیاز داریم، اگر بهره داری از منابع آبی کشور به ۱۰۰ درصد برسد حتی ۴۵ درصد از این برنامه قابل‌اجرا نخواهد
بود.
کلانتری با تاکید بر اینکه انجمن‌های علمی بخش کشاورزی، منابع طبیعی، محیط‌زیست، آب و خاک در مقابل تکالیف قانونی تصویب‌شده ساکت هستند، اظهار کرد: نسل خودخواهی هستیم، افزایش سرانه تولید ناخالص ملی، رفاه و خدمات بیشتر از حاکمیت حق مردم است، مردم خواستار تخریب نیستند. وی با اشاره به اینکه موظف هستیم به‌عنوان دستگاه‌های متولی بستر برای بهبود زندگی مردم فراهم شود، گفت: توسعه پایدار تضادی با منابع طبیعی و محیط‌زیست ندارد. معاون رئیس جمهور افزود: این امر باید موردتوجه قرار گیرد طی ۴۰ سال اخیر هر بلایی می‌شد بر سر کشور آوردیم، زمانی که کشور را تحویل گرفتیم بالانس سفره‌های زیرزمینی مثبت بود. کلانتری گفت: امروزه یک تالاب و دریاچه زنده در کشور وجود ندارد و همواره از پدیده ریزگردها می‌نالیم، متاسفانه تنها یک رود در کشور (رود کارون) به مقصد می‌رسد.
سایر اخبار این روزنامه
ظریف: هیچ کس دیگر در مذاکرات بلند مدت به آمریکا اعتماد نخواهد کرد « ابتکار» از درخواست برای بیان تعداد دقیق اعضای فراکسیون امید گزارش می دهد «امید » ی ها به دنبال شفاف سازی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری از ورشکستگی آبی، یوزپلنگ محکوم به نابودی و تالاب‌های مرده گفت محمد صادق جنان صفت بازارهای ایران، استوار یا جزیره «ابتکار» شایعات پیرامون طرح تحول نظام سلامت را بررسی کرد سایه اختلافات بر سر درمان حاشیه ها از جشنواره سی و ششم جلو زد حذف «هنر وتجربه» آغاز اعتراض ها به «فجر » تیلرسون: ماندن در برجام همسو با منافع امنیت ملی آمریکاست تاثیر حرف های ترامپ بر بازار های پولی و مالی بررسی شد کاهش نرخ ارز و طلا علی اکبر صالحی: باید خوشحال باشیم که دشمنان ما نادان هستند محمدمهدی عبدخدایی در گفت‌وگو با «ابتکار» از استراتژی ها وخطاهای جمعیت فدائیان اسلام می گوید: تیلرسون: ماندن در برجام همسو با منافع امنیت ملی آمریکاست اگر کنگره خروج آمریکا از برجام را تصویب کند تشنج در روز نفتی بهارستان رمزگشایی از رفتار متفاوت بازار آذربایجانی در گفت‌وگو با ایسنا: مصادیق «رانت» مشمول عناوین مجرمانه شود