حاشیه ها از جشنواره سی و ششم جلو زد حذف «هنر وتجربه» آغاز اعتراض ها به «فجر »

فاطمه رنج‌اندیش- با گذشت 4 سال از فعالیت سینمای «هنر و تجربه» این گروه به ثبات نسبی رسیده است. اگرچه گروه «هنر و تجربه» از ابتدا با حمایت تعداد زیادی از صاحب‌نظران همراه شد اما در ادامه راه مسیر با فراز و نشیب‌هایی متعددی همراه شد. بعد از سال‌ها در جریان این طرح آثار سینمایی کوتاه، بلند و مستند فیلمسازان ایرانی به ویژه فیلمسازان جوان که از معیارهای هنری و فرهنگی را در الویت داشتند و از فروش گیشه بهره‌مندی چندانی نداشتند، زیر چتر حمایت اکران هنر و تجربه قرار گرفتند. ابتدا سینماهایی آزادی و کوروش به صورت تک سانس پذیرای فیلم‌های «هنر و تجربه» بودند البته به مرور به تعداد سالن‌ها افزوده شد و در حال حاضر سینما فرهنگ، خانه هنرمندان، موزه سینما و پردیس چارسو اکران گردشی را ادامه می‌دهند. از همان زمان زمزمه‌ مخالفان از طیف‌های مختلف نیز به گوش می‌رسید. چرا که سینمای «هنر و تجربه» با تبلیغات رایگان (بیلبورد و تیزر) در سالن‌های مشخص و البته محدود به زودی توانستند مخاطبان خود را پیدا کنند. تا جایی که متوسط فروش «ماهی و گربه» به کارگردانی شهرام مکری و «پرویز» به کارگردانی «مجید برزگر» از بسیاری فیلم‌های اکران عمومی بیش‌تر بود. در همین راستا انتقادات بخشی از اهالی صنعت سینما شدت گرفت. آنان معتقد بودند حمایت دو چندان از فیلم اولی‌ها و سینمای آوانگار موجب می‌‍شود گروه‌های دیگر سینمایی به حاشیه رانده شوند، همین امر به بدنه سینما آسیب خواهد زد. با وجود اینکه کارشکنی‌هایی از این دست به فعالیت گروه نوپای «هنر و تجربه» خدشه‌ای وارد نکرد اما در سال جاری اتفاقاتی رخ داده است که «هنر و تجربه» را با مشکلاتی همراه کرد.
تلاش خانه سینما برای راندن «هنر و تجربه»
در 19 شهریور ماه سال 96 سه تن از اعضای شورای
سیاست گذاری گروه «هنر و تجربه» (جمال امید،هوشنگ گلمکانی و ایرج تقی‌پور) که عضو آکادمی خانه سینما هستند در بیانیه ای نسبت به بی‌اعتنایی جشن خانه سینما به فیلم‌های سینمای «هنر و تجربه» واکنش نشان دادند. بخشی از این بیانیه به‌ این شرح است: « به عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری گروه سینمایی هنر و تجربه که عضو آکادمی خانه سینما هم هستیم و از رای‌دهندگان برای انتخاب برگزیدگان جشن بزرگ سینمای ایران، بار دیگر بی‌اعتنایی و جفایی را که به فیلم‌های هنر و تجربه در این رویداد سالانه صنفی سینمای ایران می‌شود، یادآوری می‌کنیم. تلاش برای به حاشیه راندن فیلم‌های این گروه کوچک از همان نخستین سال تاسیس «هنر و تجربه» آغاز شد. سال اول پس از مذاکرات و بحث‌هایی اندک نرمشی نشان داده شد اما در سال گذشته بندی به آیین‌نامه جشن اضافه شد که به اعتراف بزرگان قوم، اصلاً به قصد ایجاد محدودیت برای فیلم‌های همین گروه نوشته شد. تعجب ما از این است که تمهیدهای بوروکراتیکی که دستگاه‌های نظارتی برای انجام وظایف خود برای سینما وضع کرده‌اند و در اغلب موارد کاربردی جز ایجاد محدودیت ندارند و زمانی مورد اعتراض بسیاری بود، اینک توسط تشکل صنفی فراگیر سینماگران حرفه‌ای جهت ایجاد محدودیت برای سینماگران جوان و نوآمده مورد استفاده قرار می‌گیرد.»


چیزی به اسم «هنر و تجربه» وجود ندارد
لازم به ذکر است که دو ماه پیش از این جریان که به اعتراض شورای سیاستگذاری «هنر و تجربه» انجامید در 19 فروردین ماه سال جاری شورای صنفی نمایش در ابلاغیه‌ای به پخش‌کنندگان محدودیتی تازه برای گروه سینمایی «هنر و تجربه» درنظر گرفته شد و اعلام کرد که فیلم‌های سرگروه و آزاد حق نمایش در گروه هنروتجربه را ندارند. جنجالی که پیش از این به هنگام نمایش «لانتوری» یا «فروشنده» تجربه شده بود این بار به واسطه نمایش «ماجرای نیمروز» فیلم دارای سرگروه در سینماهای هنر و تجربه شکل جدی‌تر یافت و درگیری میان شورای صنفی نمایش با گروه هنروتجربه بالا گرفت. در این راستا امیرحسین علم‌الهدی دبیر اجرایی شورای سیاستگذاری «هنر و تجربه» در واکنش به نامه رئیس شورای صنفی نمایش به مدیر موزه سینما برای حذف سانس‌های «هنر و تجربه»، این شورا را متهم کرد که بیش از یک‌ سال است با دلایل واهی درحال چوب لای چرخ گذاشتن مهم‌ترین دستاورد دولت یازدهم در حوزه فرهنگ و هنر است! از سوی دیگر همایون اسعدیان رئیس شورای صنفی نمایش مدعی شد دیگر چیزی به اسم گروه هنر و تجربه وجود ندارد و مدت‌هاست این گروه به محفل تبدیل شده است. با گذشت چندمین ماه از کش و قوس‌های متعدد بوجود آمده آیین‌نامه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر منتشر شد. با توجه به جزئیات مطرح شده در این آیین‌نامه برخی از نکات چندان به وضوح مطرح نشده بود، از جمله اینکه داوری فیلم‌های مستند در کنار فیلم‌های بخش سودای سیمرغ صورت خواهد گرفت یا مستندها هیات داوری و بخشی مستقل خواهند داشت. همین‌طور در مورد بخش هنر و تجربه این سئوال به وجود می‌آید که منظور از اعطای یک سیمرغ با عنوان سیمرغ هنر و تجربه وجود بخشی به همین عنوان است یا اینکه این سیمرغ به یکی از فیلم‌های موجود در بخش سودای سیمرغ اعطا خواهد شد. بررسی‌های انجام شده در چند روز اخیر نشان می‌دهد فیلم‌های مستند در بخش سودای سیمرغ داوری می‌شوند. بنابراین داوران جشنواره در بخش سودای سیمرغ علاوه فیلم‌های بلند سینمایی دو فیلم مستند بلند را هم داوری خواهند کرد. به این ترتیب گروه «هنر و تجربه» در بخش جداگانه‌ای در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر داوری نخواهند شد. اقدام تازه جشنواره فیلم فجر در قالب این آیین نامه نشان می‌دهد اختلافات پشت پرده شورای سیاست گذاری «هنر و تجربه» همچنان ادامه دارد. در این گزارش با جمعی از اعضای شورای سیاست گذاری «هنر و تجربه» ارتباط گرفتیم شده است تا نظرشان را درباره‌ اتفاقات اخیر جویا شویم.
هیچ کس در سینما مخالف «هنر و تجربه» نیست
ایرج تقی‌پور عضو شورای سیاست گذاری گروه «هنرو تجربه» توضیح داد: آیین نامه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر که به تازگی رسانه‌ای شده است حاصل گفت‌و‌گوهای طولانی مدت است که از سال گذشته آغاز شده است. جزئیات این تصمیم‌گیری را دبیر شورا، امیر حسین علم الهدی باید اعلام کند بنابراین تا آن زمان اظهاری نظر دقیقی نمی‌توانیم داشته باشیم. به صورت اجمالی می توان گفت حضور فیلم‌های خارجی در این گروه و همچنین حضور آثار «هنر و تجربه» بارها مورد بحث و گفت‌و‌گو قرارگرفته است. بنابراین باید در این باره به اجماع برسیم که این گروه در قالب جشنواره فجر ملی و جشنواره جهانی یا به صورت مستقل قرار گیرد.
تقی پور درباره مخالف‌ها تا امروز با این گروه صورت گرفته است، توضیح داد: گروه «هنر و تجربه» از ابتدا مورد حمایت قرار گرفته است و من کسی را در سینما نمی شناسم که با فعالیت‌های این گروه مخالفتی داشته باشد. صاحب‌نظران به ادامه فعالیت « هنر و تجربه علاقه‌مند هستند. اگر اخلافی وجود دارد که در این سال‌ها رسانه‌ای شده است به نحوه فعالیت این گروه مربوط است. در واقع تعدد آرا باعث شده است اختلافاتی شکل گیرد. ما تا امروز سالانه 300 فیلم داریم که مدعی اکران بودند که عملا نمی توانستیم اکران تجاری داشته باشیم و سالن‌داران زیر بار نمی‌رفتند. بنابراین گروه «هنر و تجربه» مورد به مورد فیلم‌ها را بررسی کرده است و مواردی که ارزش هنری دارند زیر نظر «هنر و تجربه» اکران دارند. شورای سیاست گذاری معتقد فیلم‌هایی که برای اکران پذیرفته می‌شوند از شرایط مطلوبی بهره‌مند شوند. حداقل 3 الی 4 سالن مشابه به سالن‌های تجاری را داشته باشیم. در غیر این صورت به عنوان مثال فرهنگسراها تنها گزینه موجود برای فیلم‌های آوانگارد نباشند که با مخالفت صاحبان اثر مواجه شود. در مقابل عده‌ای معتقدند فیلم‌های «هنر و تجربه» در بستر متفاوتی اکران شود. در نهایت هدف حمایت از سینمای حرفه‌ای است. تا مخاطبان متفاوت سینما جذب سینمای داخلی شود. امید است در جریان این مذاکرات انجام شده به توافق نسبی دست یابیم.
تقی‌پور در پاسخ به اینکه برای فیلم‌های گروه «هنر و تجربه» در جشنواره فیلم فجر در 4 سال اخیر بستر مناسبی برای اکران و داوری داشتند چه برنامه ریزی‌ صورت گرفته است، گفت: مذاکرات در حال انجام است که در رئیس شورا، علم‌الهدی اعلام خواهد کرد.
در ادامه این روند با اعضای دیگر شورا نظیر شهرام مکری، جمال امید و سیف الله صمدیان تماس گرفتیم که اظهاراتشان را منوط به توضیحات امیرحسین علم‌الهدی دانستند. رییس شورای
سیاست گذاری گروه «هنر و تجربه» در جریان تماس با «ابتکار » توضیحات لازم را به زمان دیگری موکول کرد.
سایر اخبار این روزنامه
ظریف: هیچ کس دیگر در مذاکرات بلند مدت به آمریکا اعتماد نخواهد کرد « ابتکار» از درخواست برای بیان تعداد دقیق اعضای فراکسیون امید گزارش می دهد «امید » ی ها به دنبال شفاف سازی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری از ورشکستگی آبی، یوزپلنگ محکوم به نابودی و تالاب‌های مرده گفت محمد صادق جنان صفت بازارهای ایران، استوار یا جزیره «ابتکار» شایعات پیرامون طرح تحول نظام سلامت را بررسی کرد سایه اختلافات بر سر درمان حاشیه ها از جشنواره سی و ششم جلو زد حذف «هنر وتجربه» آغاز اعتراض ها به «فجر » تیلرسون: ماندن در برجام همسو با منافع امنیت ملی آمریکاست تاثیر حرف های ترامپ بر بازار های پولی و مالی بررسی شد کاهش نرخ ارز و طلا علی اکبر صالحی: باید خوشحال باشیم که دشمنان ما نادان هستند محمدمهدی عبدخدایی در گفت‌وگو با «ابتکار» از استراتژی ها وخطاهای جمعیت فدائیان اسلام می گوید: تیلرسون: ماندن در برجام همسو با منافع امنیت ملی آمریکاست اگر کنگره خروج آمریکا از برجام را تصویب کند تشنج در روز نفتی بهارستان رمزگشایی از رفتار متفاوت بازار آذربایجانی در گفت‌وگو با ایسنا: مصادیق «رانت» مشمول عناوین مجرمانه شود