تاثیر حرف های ترامپ بر بازار های پولی و مالی بررسی شد کاهش نرخ ارز و طلا

سخنرانی جنجالی ترامپ درباره برجام، بعد از هفته ها انتظار وتحلیل هر روزه سیاستمداران و اقتصاددانان، اتفاق افتاد تا علی رغم خواست و تلاش رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در کوتاه مدت تاثیری بیشتر از خوشحالی متحدان خاورمیانه ای آمریکا نداشته باشد.آشفتگی، تناقض و ایرادات بدون سند ترامپ، صحبت ها و سیاست های ترامپ را با چنان دوگانگی روبرو کرده است که حتی بازارهای پولی و مالی ایران نیز مخاطره جدی برای حرکت مطلوب خود احساس نکردند.
طی دو روز متوالی بعد از سخنرانی دونالد ترامپ و اعلام مواضع او در قبال برجام بازار بورس ایران سبزپوش بود، دیروز و در دومین روز بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد همه شاخص ها سبزپوش بوده اند، شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 42 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 35 واحد رشد کرده است.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، 27 واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 147 واحد افزایش یافت.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 100 واحد و شاخص بازار دوم بورس 243 واحد بالا رفت.


یک کارشناس بازار سرمایه درباره صحبت‌های اخیر ترامپ و تاثیرش بر بازار سرمایه توضیح داد: شوک وارده به بازار در برخی مقاطع با ورود اطلاعات هیجانی مانند ابهامات مربوط به تحریم‌ها، موجب از دست دادن تعادل قیمت سهام به دلیل احتمال افزایش عرضه خواهد شد، این موضوع می تواند موقعیت مناسبی را برای خریداران آگاه سهام ایجاد کند.
فردین آقا بزرگی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره صحبت‌های اخیر ترامپ و تاثیر آن بر بازار سرمایه اظهار کرد: فرض اعمال برخی تحریم‌های جدید، این موضوع افزایش نرخ ارزها را در پی خواهد داشت. در نتیجه مبنای نرخ مواد اولیه تولید محصولات ساخته شده بر این اساس تعیین خواهد شد و چون حاشیه سود با افزایش قدر مطلق این دو فاکتور نرخ فروش و قیمت تمام شده ثابت است، بنابراین در مجموع سود آن صنعت و شرکت افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: عموما در عرصه رقابت و بخصوص برای مصرف‌کنندگان، مقیاس ارزش گذاری قیمت محصولات برخی صنایع و شرکت ها نوع مشابه خارجی است و به دلیل احتمال افزایش نرخ ارزها سود آندسته از صنایع و شرکتها و در نتیجه قیمت سهام آنها افزایش خواهد یافت.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ارتباط تصمیمات بین‌المللی در فضای اقتصادی کشور گفت: به جهت حرکت منفی ارزش پول ملی، تبدیل وجوه نقد با انواع دارایی ها بیشتر توجیه خواهد داشت و در جهت حفظ و نگهداشت ارزش پول یکی از راه های حل این موضوع تبدیل وجوه نقد به سهام خواهد بود.
هرچند این گمانه زنی ها برای پیش بینی فعالین بازارهای پولی و مالی لازم به نظر می رسد اما، در حقیقت بازار ارز تهران نسبت به تهدیدهای رییس جمهور آمریکا واکنش معکوس نشان داد و نرخ دلار به جای رشد روند نزولی را در پیش گرفت.
دلار که تقریباً از ابتدای مهرماه وارد فاز صعودی شد و از حدود ۳۸۹۰ تومان تا ۴۰۵۰ تومان نیز رشد قیمتی یافته بود، از روز گذشته وارد فاز نزولی شد، این در حالی است که بانک مرکزی روز گذشته نرخ دلار مبادله‌ای را ۳ تومان افزایش داده بود که این نرخ دیروز بدون تغییر ۳۴ هزار و ۱۷۹ ریال باقی ماند.
آخرین قیمت‌های بازار ارز حاکی از این است که هر دلار آمریکا در بازار آزاد تهران ۳۹۹۷ تومان دادوستد می‌شود که نسبت آخرین قیمت این ارز در پایان معاملات روز پنج‌شنبه ۲۱ تومان کاهش یافته است.
به گزارش ایبِنا، در معاملات دیروز بازار ارز، دلار پاساژ افشار ۳۹۹۸ تومان معامله می‌شود و دلار سبزه‌میدان نیز به ۳۹۹۷ تومان رسیده است. همچنین دلار سنا نیز ۴۰۱۲ تومان به فروش می‌رسد. این کاهش قیمت در حالی است که کارشناسان جهش قیمتی دلار طی هفته‌های گذشته را ناشی از پیش‌بینی بازار از مواضع آمریکا نسبت به برجام می‌دانند و معتقدند نرخ دلار بالاتر نخواهد رفت و حتی نزولی می‌شود.
خبر خوب دیگری که می تواند روند نزولی قیمت ارز را تقویت کند خبر لاگارد درباره بی اهمیتی گزارشات دونالد ترامپ درباره عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای بود.
مدیرکل صندوق بین‌المللی پول (IMF) اعلام کرد: هیچ تغییری در سیاست این وام دهنده در خصوص وام‌دهی به ایران بر مبنای اشارات آمریکا وجود ندارد.
کریستین لاگارد، رئیس فرانسوی صندوق بین المللی پول در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن گفت: دلیلی نمی‌بینیم که در دستورالعملی که از هیات مدیره صندوق بین‌المللی پول دریافت کرده‌ایم تغییری دهیم و همانند سابق به فعالیت ادامه می‌دهیم.
اظهارات لاگارد در پاسخ به پرسشی درباره سیاست جدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا صورت گرفت. ترامپ از صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی خواسته است به ایران وام یا اعتبار فراهم نکنند.
بر اساس گزارش ایندیا تودی، لاگارد گفت: ما با ۱۸۹ عضو فعالیت کرده و تنها زمانی حمایت فراهم می‌کنیم و وارد مذاکرات برنامه می‌شویم که کشوری برای آن درخواست می‌کند.
محمد نهاوندیان نیز در همایش ایران و عراق که دیروز ۲۳ مهرماه برگزار شد با اشاره به سال های سخت تحریم، درباره تاثیر حرف های ترامپ بر اقتصاد ایران تصریح کرد: ما در تجربه تحریم اقتصادی در ایران درس‌های بسیار گرانقدری آموختیم. آموختیم که با اتکا به خود و با ارتباط عزتمندانه با جهان، می‌توانیم توسعه دشمنان را ناکام بگذاریم. امروز با افتخار در صحنه اقتصاد ایران شاهد هستیم که میزان آسیب‌پذیری اقتصاد ایران به کمترین میزان رسیده است. شاید زمانی یک خبر و یک تهدید تحریمی نگرانی‌هایی را در بازارهای ایران ایجاد می‌کرد. اما ظرف یکی دو روز گذشته شاهد بودیم که با وجود تبلیغات فراوانی که در مورد سخنرانی و تهدیدات رئیس‌جمهور آمریکا صورت گرفته بود، صحبت‌های وی هیچ گونه التهابی در بازار ایران ایجاد نکرد و فعالان اقتصادی ایران پاسخ سخنرانی سراسر لفاظی و بی‌ادبی آقای ترامپ را دارند.
وی افزود: این نشان می‌دهد که این ایران است که در برجام پیروز شده است. اینکه بلافاصله بعد از سخنرانی ترامپ اروپا حمایت خودش را از برجام اعلام کرده رویکرد عزتمندانه ایران است. یکی از علل توفیق ما در مذاکرات برجام پیامی بود که اقتصاد ایران در دو سه سال گذشته به دنیا داده است و جهان ظرفیت‌های اقتصادی ایران را شناخته‌اند و از ایران به عنوان فرصت هزار میلیارد دلاری نام می‌برند.
سایر اخبار این روزنامه
ظریف: هیچ کس دیگر در مذاکرات بلند مدت به آمریکا اعتماد نخواهد کرد « ابتکار» از درخواست برای بیان تعداد دقیق اعضای فراکسیون امید گزارش می دهد «امید » ی ها به دنبال شفاف سازی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری از ورشکستگی آبی، یوزپلنگ محکوم به نابودی و تالاب‌های مرده گفت محمد صادق جنان صفت بازارهای ایران، استوار یا جزیره «ابتکار» شایعات پیرامون طرح تحول نظام سلامت را بررسی کرد سایه اختلافات بر سر درمان حاشیه ها از جشنواره سی و ششم جلو زد حذف «هنر وتجربه» آغاز اعتراض ها به «فجر » تیلرسون: ماندن در برجام همسو با منافع امنیت ملی آمریکاست تاثیر حرف های ترامپ بر بازار های پولی و مالی بررسی شد کاهش نرخ ارز و طلا علی اکبر صالحی: باید خوشحال باشیم که دشمنان ما نادان هستند محمدمهدی عبدخدایی در گفت‌وگو با «ابتکار» از استراتژی ها وخطاهای جمعیت فدائیان اسلام می گوید: تیلرسون: ماندن در برجام همسو با منافع امنیت ملی آمریکاست اگر کنگره خروج آمریکا از برجام را تصویب کند تشنج در روز نفتی بهارستان رمزگشایی از رفتار متفاوت بازار آذربایجانی در گفت‌وگو با ایسنا: مصادیق «رانت» مشمول عناوین مجرمانه شود