جزئیات جلسه ۲ ساعته درباره وزیر پیشنهادی علوم

آرمان- حمید شجاعی: با گذشت یک ماه از سال تحصیلی همچنان دانشگاه‌ها بلاتکلیف هستند. طولانی شدن فرایند انتخاب وزیر علوم و از سوی دیگر بحث عدم پرداخت بودجه دانشگاه‌ها موجی از نارضایتی را در میان خانواده دانشگاه پدید آورده است. دانشجویانی که تمام تلاش خود را انجام دادند که حسن روحانی به ریاست جمهوری برسد و بتواند به وعده‌های خود در قبال دانشجو و دانشگاه عمل کند، امروز چون دستشان به جایی بند نیست، در فضای مجازی لب به اعتراض گشوده و در قالب کمپین «روحانی به وعده‌هایت عمل کن» و ایجاد هشتگ دانشگاه تنها نیست، اعتراض خود را به گوش مسئولان می‌رسانند. از سوی دیگر شنیده می‌شود با وجود افراد برجسته و خوشنام در عرصه علم و فناوری فضا به سمتی رفته که افرادی نه چندان خوشنام برای وزارت علوم در نظر گرفته شده‌اند. این مسأله موجی از نارضایتی را در جامعه دانشگاهیان فراهم آورده و بسیاری معتقدند که دانشگاه بدون سر‌پرست اداره گردد بهتر است تا برخی افراد بر کرسی این وزارت تکیه زنند. باید دید طی روزهای آینده شاهد چه اتفاقاتی در ارتباط با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواهیم بود.
لزوم یادآوری وعده‌های روحانی
رئیس جمهور چه در انتخابات 24 خرداد 92 و چه در انتخابات 29اردیبهشت 96 به لزوم فضای فعال، پویا و پرنشاط دانشگاه‌ها اذعان داشت و براین موضع بود که نباید با دانشگاه برخورد امنیتی صورت گیرد. روحانی که به لزوم حضور جوانان در سطوح مختلف جامعه تاکید داشت با چالشی جدی مواجه شده است. اکنون تمامی انتقاداتی که به سوی رئیس جمهور روانه است یک ریشه مشخص دارد، اینکه روحانی حامیان را وانهاده و به دلایلی نامعلوم به سوی منتقدان دیروز خود متمایل شده است. از این رو بسیاری از جوانان و دانشگاهیان در فضای مجازی کمپینی با هشتگ روحانی به وعده‌هایت عمل کن به راه‌انداحته‌اند و مدام وعده‌های رئیس جمهور را یادآوری می‌کنند. پرسش اینجاست که چرا با وجود افراد برجسته و چهره‌های شایسته‌ای در حد وزرات علوم و حتی بالاتر از آن باید این وزارتخانه بیش از یک ماه بدون وزیر بماند و افرادی هم که معرفی می‌شوند مورد مخالفت جامعه دانشگاهی کشور قرار گیرند. کم نیستند افرادی که می‌توانند سکان کشتی پرتلاطم وزارت علوم را درست گیرند و آن را به ساحل امن برسانند. چه اتفاقی افتاده که روحانی از میلی‌منفرد و فرجی دانا به منصور غلامی رسیده است. آیا رئیس جمهور برمبنای وعده‌هایش عمل می‌کند؟ در این راستا مرور برخی مطالب و عملکردها و صد البته رصد خواسته‌های دانشجویان می‌تواند به رئیس جمهور برای انتخاب وزیری در شأن دانشگاهیان کمک کند.
جلسه در دفتر عارف چه بود؟


در همین ارتباط محمود صادقی از جلسه خود و چند تن از نمایندگان مجلس با منصور غلامی گزینه پیشنهادی وزارت علوم خبرداد و گفت: این جلسه دو ساعته به‌منظور آشنایی بیشتر با برنامه‌ها و دیدگاه‌های آقای غلامی و همچنین بیان برخی انتقادهایی که به عملکردشان در دانشگاه بوعلی‌سینای همدان به‌ویژه در ۴ ساله دولت روحانی وارد شده است، در دفتر عارف برگزار شد و مسائلی که در فضای مجازی عنوان شده و نیز برخی دیگر از مسائل و مشکلاتی که در این مدت، از سوی دانشگاهیان به بنده و دیگر همکاران انتقال داده شده را با صراحت و بی‌پرده مطرح کردیم و آقای غلامی نیز به تفصیل پاسخ دادند. نماینده مردم تهران افزود: درنهایت، نظر به مسائلی که در این جلسه مطرح شد و پاسخ‌هایی که آقای غلامی ارائه کردند، ما ۳ نفر یعنی بنده، خانم سعیدی و آقای جلالی به‌این جمع‌بندی رسیدیم که گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم باتوجه به جمیع شرایط مناسب است. محمود صادقی تاکید کرد: با وجود آنکه آقای غلامی با ایده‌آل‌های ما فاصله زیادی دارد و ایده‌آل ما گزینه‌هایی همچون دکتر فرجی‌دانا و دکتر توفیقی بودند، اما در شرایط فعلی که معرفی حدود ۱۰ تا ۱۲ نفر از گزینه‌های احتمالی، هر کدام به‌دلیلی بی‌نتیجه ماند، به نظر می‌رسد آقای غلامی که فردی باسابقه و مجرب است، گزینه‌ای قابل ‌قبول باشد.
بیانیه 500 تن از فعالان دانشجویی
در همین راستا جمعی از فعالان نشریات دانشجویی طی بیانیه‌ای مخالفت خود را با گزینه پیشنهادی وزارت علوم ابراز کردند. در این بیانیه آمده است: از اردیبهشت 1396 تا کنون، آن‌قدر نگذشته که وعده‌ها و سخنرانی‌های انتخاباتی‌تان را فراموش کنیم؛ یادمان هست که متعهد شدید برای تحقق وعده دانشگاه امن بیش از پیش تلاش ‌کنید، قول دادید که راه فرجی دانا ادامه می‌یابد، به آزادی سلام کردید و گفتید راه ما راه آزادی و احترام به حقوق شهرندی همه‌ایرانیان است، از ضرورت احترام به نسل ما و استفاده از فکر نسل ما در مدیریت کشور گفتید، ما را سفیران آگاهی و امیدهای آینده پرفروغ ایران خواندید و از ما خواستید مردم را به مشارکت فعالانه در انتخابات فرا بخوانیم. در بخش دیگری از این بیانیه تصریح شده: وقتی در حمایت از سخنان شما شعار دادیم، پاسخ دادید، روحانی همه آبرو و زندگی خود را فدای مردم خواهد کرد. بعد از انتخابات که بحث معرفی وزیر علوم پیش آمد، از هرگوشه خبری نگران کننده از تمکین به برخی فشارهای بیرونی و رد گزینه‌هایی همچون دکتر فرجی دانا و دکتر میلی‌منفرد به گوش می‌رسید و هر روز گزینه‌هایی بی‌ارتباط‌تر با فضای آموزش عالی مطرح می‌شد؛ عدم معرفی وزیر علوم در موعد قانونی و سکوت نگران کننده شما در این باره، روز به‌روز فضا را مبهم‌تر و آشفته‌تر می‌کرد. ما دانشجویان اما همچنان به عهدی که با ما بسته بودید امیدوار بودیم تا اینکه خبر منتفی شدن بعضی گزینه‌های حداقلی مدنظر از سوی برخی منابع به گوش رسید. وظیفه خود می‌دانیم که به صورت صریح و قاطع به اطلاع برسانیم برخی گزینه‌هایی که‌این روزها نامشان برای تصدی وزارت علوم به گوش می‌رسد، از سوی ما به عنوان فعالان نشریات دانشجویی کشور بی‌پاسخ نخواهد ماند.
در نهایت...
رئیس جمهور در ابتدای را ه 4 ساله دوم خود قرار دارد و خود نیک می‌داند که چه جریانی در همه اوقات و سختی‌ها حامی او بوده است. روحانی به خوبی می‌داند که بیشتر رای 24 میلیونی خود را به پشتکار جوانان و دانشگاهیان مدیون است، پس کمترین کاری که می‌تواند برای این قشر از جامعه انجام دهد انتصاب وزیری است که بتواند فضای مناسبی را برای دانشگاهیان فراهم آورد. از این‌رو صلاح همه در این است که فضای جامعه به سمتی نرود که شاهد ایجاد مشکلات برای دولت باشیم.