هیجان محض فوتبالی در کنار مسی و رونالدو!


مازیار حکاک- برای خیلی از ما فوتبال تمام زندگی است. دیدنش نوعی لذت دارد و بازی کردنش نوعی دیگر. این روزها و با پیشرفت کنسول‌های بازی، گرافیک بازی فوتبال روز به روز به واقعیت بیشتر نزدیک می‌شود و این فرصت را برای ما ایجاد می کندتا در چالشی واقعی و هیجان انگیز فوتبال را در رده ستاره های جهانی تجربه کنیم. هر چقدر که دیدن بازی کریستیانو رونالدو یا مسی قشنگ است گل زدن با آن‌ها چند برابر مزه می‌دهد. اگر آن گل، گل پلی استیشنی و خارق العاده هم باشد که چه بهتر و یک روزمان را می سازد. دو غول گیم‎های فوتبالی در هفته های اخیر، آخرین ورژن بازی‎های خود را ارائه کرده‎اند؛ PES 2018  دوازدهم سپتامبر مصادف با بیست و یکم شهریور ماه و FIFA 18 هم بیست و نهم سپتامبر مصادف با هفتم مهر ماه منتشر شد. به بهانه انتشار نسخه دو بازی معروف فوتبال یعنی PES و FIFA و پرونده جالبی که برنامه «فوتبال 120» برای آن ها داشت مروری داریم بر تاریخچه بازی ویدئویی فوتبال و همین طور مقایسه این دو محصول!
 
مروری بر بازی‌های فوتبال در کنسول های مختلف بازی از ابتدا تاکنون فوتبال؛ بازی که از مرز واقعیت جلو زد! بازی‌های ویدئویی در ایران با کنسول «کومودور»، «آتاری» و بعدترها «میکرو» و «سگا» شروع شد. از همان ابتدای ارائه این کنسول‌ها، بازی فوتبال از محبوبیت خاصی برخوردار بود. در حالی که در ابتدا، بازیکنان در حد نقطه بودند، به مرور آن‌قدر ساخت و هوش مصنوعی این بازی‌ها پیشرفت کرد که حالا به شکلی کاملا باورپذیر می‌توانید خودتان را در نقش قهرمان بازی‌ها قرار دهید. در این مطلب مروری داریم بر سرنوشت بازی ویدئویی فوتبال از زمان ارائه اولین کنسول‌ها تا به امروز که خواندنش خالی از لطف نیست و پرتاب شدن به دنیای خاطره‌هاست.   کنسول‌های خیلی قدیمی؛ فوتبال نقطه نقطه! تاکنون هشت نسل از ارائه کنسول‌های بازی گذشته است. بیشترین و معروف‌ترین کنسول‌های قدیمی وارد شده به ایران یعنی آتاری، میکرو و سگا که دهه شصتی‌ها خاطرات زیادی از آن ها دارند، در بین چهار نسل ابتدایی کنسول‌های بازی قرار می‌گیرند. در حالی که تحول و تغییر محسوس این کنسول‌ها از نسل پنجم و از زمان ارائه کنسول پلی‌استیشن توسط کمپانی «سونی» بوده‎است. با این حال فوتبال همیشه محبوب قلب‌ها بوده است و به همین دلیل کنسول‌های بازی از همان ابتدا برای ساخت این بازی تلاش می‌کردند. اولین بازی فوتبال حدود 40 سال قبل در سال 1977 و توسط کمپانی آلمانی «اینترتن» وارد بازار شد که تحولی در این بازی اما بزرگ ترین مشکلش یک نفره بودن آن بود. یک سال بعد کمپانی آمریکایی «متل الکترونیک» اولین بازی دو نفره را ارائه کرد. بعد از آن و دهه 80 میلادی اوج ساخت بازی‌های فوتبالی بود که شاید بازی 8 بیتی « SOCCER» آتاری و بازی « Real  Sports Soccer » آشناترین بازی برای مخاطبان ایرانی باشد. پاس دادن و شوت، آپشن‌های بازی با میکرو! مخاطبان میکرو می‌دانند « Soccer» و فوتبال «شائولین» محبوب‌ترین بازی فوتبالی برای این کنسول بازی بود که بازی اول در واقع نسخه ارتقا یافته کنسول «نینتندو» بود که در سال 1985 ارائه شده و از جمله آپشن‌های ویژه‌اش پاس و شوت بود! حتی می‌شد توپ روی دست دروازه‌بان را هم زد و بی‎قاعده گل به ثمر رساند. دیگر بازی اسم اصلی‌اش « Kunio Kun no Nekketsu Soccer League » بود که در ایران به فوتبال «شائولین-احمق‌ها» معروف شد و در واقع ادغام فوتبال با تخیلات عجیب و غریب بود. در این بازی شوت بازیکنان کشورهای مختلف در صورت نشستن روی پای‌شان به شکل‌های مختلف در می‌آمد و به شکل ماهی، موز، توپ تنیس و... تور دروازه را پاره می‌کرد. در این بازی بیشتر بازیکنان قیافه عبوسی داشتند، ضمن این که آب و هوا هم تأثیر به‎سزایی در بازی داشت. به عنوان مثال باد شدید می‌توانست بازیکنان را از زمین بلند کند یا صاعقه باعث برق گرفتگی و از کار افتادگی‌شان برای چندین ثانیه می‌شد! فوتبال سگا البته یک آب شسته‌تر بود ولی همچنان تخیل حرف اول را می‌زد. گو این که در یکی از بازی‌های معروف این کنسول امکان غیب کردن توپ و ظاهر کردنش بعد از خط دروازه وجود داشت!  


پلی‌استیشن، تیم ملی 98 و یک دنیا هیجان! با ورود نسل پنجم کنسول‌های بازی، گرافیک بازی‌ها رشد قابل توجهی داشت. رقابت واقعی نسل پنجم بین «Sega Saturn »  و    «PlayStation » در سال ۱۹۹۴ شکل گرفت که محصول «سونی» گوی سبقت را به مرور از رقیب ربود و این کنسول فوق‌العاده توانست تا سال ۲۰۰۵ به فروش جهانی ۱۰۲ میلیون واحد در طی 9.5 سال دست پیدا کند. سال 1995 فیفا اولین بازی سه بعدی فوتبالش را ارائه کرد. یک سال بعد شرکت «کونامی» بازی «International superstar soccer» را روانه بازار کرد؛ این بازی در ورژن سال 98 ، تیم ملی ایران را هم داشت و دنیای جدیدی را برای مخاطبان و عاشقان فوتبال رقم زد. در آن بازی بیشتر بازیکنان ایران به لحاظ استیل بدنی مشابه واقعیت‌شان بودند و تنها وجه تمایزشان نسبت به دیگر تیم‌ها سبیل خوشگل‌شان بود. در این بازی که سرعت حرف اول را می‌زد، تیم منتخب جهان هم وجود داشت و آن‎قدر محبوب شد که تا همین چند سال پیش انتخاب اول فوتبالی‌های «PlayStation1» بود. جالب است بدانید جمله معروف بالا، پایین، چپ، راست، دایره، مربع از همین بازی و برای زدن ضربات ایستگاهی به فرهنگ پلی‌استیشن بازان اضافه شد و هنوز هم کاربرد دارد! غوغای EA SPORTS و KONAMI بر سر فوتبال! با معرفی «PlayStation2» رقابت «EA SPORTS» و « KONAMI» شکل تازه‌ای به خود گرفت. در واقع با ارائه PlayStation2 بود که شرکت ژاپنی کونامی تصمیم گرفت بازی جدید خود به نام «Pro Evolution Soccer » را روانه بازار کند و نام اختصاصی «PES» به این دلیل به محصولات این شرکت اختصاص یافت. فیفا ورژن‌های خود را به صورت سالانه نام گذاری می‌کرد و  کونامی هم ورژن‌های خودش را تا «Pro Evolution Soccer6 » ادامه داد اما از سال 2008 مدیران این شرکت تصمیم گرفتند محصولات خود را با اسم سالانه منتشر کنند بنابراین «Pes2008» همانند «FIFA 2008» منتشر شد تا همه چیز یکسان به نظر برسد. با این حال رقابت این دو در این سال‌ها و با ارائه کنسول‌‌های نسل هفتم و هشتم جدی‌تر هم شد. رقابتی که شرکت کونامی مدتی به دلیل ارائهgameplay  بهتر و جذاب‌تر بازار را دست گرفت ولی فیفا در نسخه‌های جدیدتر از رقیب خود پیش افتاده‎است.   مقایسه دو محصول فوتبالی که طرفداران دو آتشه زیادی بین گیمرها دارند؛ FIFA18 یا PES 2018 ؛ کدام یک حرف اول را می‌زند؟! سری بازی‌های PES و FIFA چند سالی است که رقابت تنگاتنگی دارند. در ابتدا سری بازی‌های PES به مراتب از فیفا جذاب‌تر بودند اما شرکت EA Games که توسعه‌دهنده سری بازی‌های فیفاست، طی چند سال اخیر با سرمایه‌گذاری عظیم در طراحی سری بازی‌های فیفا توانست بسیار موفق عمل کند و حالا از نظر بسیاری گیمرها، سری بازی‌های فیفا از PES جذاب‌تر و زیباتر هستند. چند هفته‌ای از ارائه ورژن جدید دو بازی می‌گذرد و همچنان بازار فروش این دو محصول داغ است. در این مطلب مقایسه‌ای داریم بین دو محصول جدید EA sport و Konami و تغییراتی که در نسخه جدیدشان داشته‌اند.  
تغییرات و ویژگی‌های جدید! قبل از هر چیز درخصوص تغییرات و ویژگی‌های جدید باید تعریف گیم پلی را بدانید. گیم پلی، تعامل با یک بازی رایانه‌ای از طریق قواعدش یا به عبارت دیگر ارتباط بین بازیکن و بازی، رقابت کردن و مغلوب کردن چالش‌های بازی است. با این توصیف به سراغ مقایسهPes  و Fifa می‌رویم. از همان لحظه ورود بازیکنان به زمین و دست دادن‌شان با یکدیگر حس می‌کنید EA تلاش بسیاری کرده‌است که حس تماشای یک مسابقه فوتبال واقعی را به شما القا کند. همه چیز از طراحی موقعیت خورشید گرفته تا بنرهای هواداری در استادیوم های مختلف در Fifa 18 به بهترین نحو صورت گرفته‎اند. البته این امر به هیچ عنوان به معنای ضعف گرافیکی و جزئیات PES 2018 نیست. استادیوم‌ها و گرافیک کلی این بازی نیز بسیار عالی طراحی شده‌اند اما حس و حال  FIFA18 پیش از شروع بازی چیز دیگری است! بازی PES 2018 در مقایسه با PES 2017 دستخوش تغییرات زیادی شده است. در PES 2018 گل زدن با سانتر دیگر مثل PES 2017 خیلی ساده نیست، اگرچه همچنان سانتر کردن و زدن ضربات سر یکی از بهترین روش‌های گل زنی در PES 2018 محسوب می‌شوند. گیم پلی بازی که در PES 2017 بسیار ساده بود، در PES 2018 کمی به واقعیت‌ نزدیک تر شده و مواردی مثل دریبل زدن استراتژیک، حرکات دقیق‌تر بازیکنان، طبیعی‌تر شدن شوت‌ها، افزایش گرافیک بازی و... در آن دیده می‌شوند. اما پیشرفت‌ها یا ویژگی‌های جدیدی که در FIFA 18 ارائه شده‌اند به مراتب از ویژگی‌های جدید PES 2018 جالب‌تر و گسترده‌تر هستند. علاوه بر مسائلی مثل بهبود گرافیک، شرکت EA Games سعی کرده است تا اتمسفر و گیم‌پلی‌ بازی FIFA18 را به شدت رو به واقعیت طراحی کند. در این زمینه از موتور فراستبایت (Frostbite Engine) برای ردیابی دقیق حرکات بازیکنان در زمین و شبیه‌سازی آن‌ها استفاده کرده‌است؛ بنابراین هر بازیکن در بازی FIFA 18 بسیار واقعی حرکت می‌کند و استیل حرکتش دقیقا مشابه با واقعیت است. به طور کلی سیستم انیمیشن و حرکات جدید و همچنین اضافه کردن حالت‌های تعجب و افسوس پس از خراب کردن یک موقعیت خوب در هر دو بازی به چشم می‌خورد. در FIFA 18 تجربه دریبل‌های جدیدتر و آزاد‌تری ممکن است، همچنین در PES 2018 در ضربات ایستگاهی تغییراتی جدید به وجود آمده که این بخش را طبیعی‌تر از قبل کرده‎است.   قیمت مناسب‌تر PES 2018!  در ادامه مقایسه FIFA18 با PES 2018 باید نگاهی به قیمت این دو بازی داشته باشیم. قیمت PES 2018 در پلی استیشن استور برابر با 49.99 یورو معادل 250 هزار تومان در نظر گرفته شده‎است اما قیمت FIFA 18 برابر با 59.99 یورو معادل 300 هزار تومان خواهد بود. بنابراین از نظر قیمت بازی FIFA 18 چیزی در حدود 10 یورو از بازی PES 2018  گران‌تر است که در نوع خود رقم بالایی است. خود پلی‎استیشن 4 هم این روزها حدود یک میلیون و 800 هزار تومان قیمت دارد.منابع: سایت‌های دیجیاتو و بایت گیت!  
بازیکنان ایرانی در FIFA18 چه کاره‌اند؟! ارائه بازی توسط شرکت‌های مهم آن‎قدر اهمیت دارد که برای خود بازیکنان فوتبال هم مهم است و آن‌ها اظهارات گوناگونی را درباره بازی داشته‌اند. به عنوان مثال «خدیرا» هافبک آلمانی تیم «یوونتوس» به طراحی کاراکترش در این بازی اعتراض داشت و در پیام توئیتری به سازندگان این بازی نوشت که دو سال از اصلاح موهایش می‌گذرد. همین طور «میچی باتشوای»، مهاجم «چلسی» هم از این‎که ضریب عملکرد کلی او در بازی FIFA 18 به 80 کاهش یافته، ابراز نارضایتی کرده‎بود. در این بین لژیونرهای ایرانی هم سهمی در بازی FIFA 18 داشته‌اند که در ادامه به آن پرداخته‌ایم.   سردار آزمون، برترین بازیکن ایرانی 12 بازیکن ایرانی با حضور در تیم‌های اروپایی، آمریکایی و آسیایی در آخرین نسخه بازی فوتبال شرکت بازی‎سازی «EA Sports» حضور دارند. سردار آزمون با درخشش در رده باشگاهی و ملی به عنوان برترین بازیکن ایرانی انتخاب شده‎است. بعد از آزمون، رده دوم در اختیار علیرضا جهانبخش هافبک «آلکمار» هلند است که لقب بهترین هافبک را در اختیار دارد. عنوان بهترین مدافع در اختیار میلاد محمدی است که در رده چهارم جدول قرار گرفته و بهترین دروازه‌بان ایرانی هم علیرضا حقیقی است. در ادامه امتیاز بازیکنان ایرانی را ردیف کرده‌ایم.                                                 میلاد محمدی؛ میگ‌میگ‌ترین‌ در FIFA18 FIFA18 امتیاز بازیکنان را بر اساس شش مشخصه سرعت، شوت، پاس، دریبل، دفاع و قدرت بدنی به دست آورده که از جالب‌ترین نکات، سرعت 89 از 100 میلاد محمدی است. برترین بازیکن FIFA18 کریستیانو رونالدو با عدد 94 است. در ادامه با توجه به امتیاز‌های لحاظ شده برای لژیونرهای ایرانی آن‌ها را در چندین آیتم مقایسه کرده‌ایم.