رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید با آمریکا بر سر حفظ برجام توافق کرده‌ایم آیا خطر لغو برجام رفع شده است؟

درحالی‌که سخنان اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، همه حکایت از احتمال نقض و یا تهدید برجام از سوی آمریکا در هفته‌های آینده دارد، روز گذشته خبرگزاری فرانسه گزارش داد که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، گفته است با دولت آمریکا به توافق رسیده تا همه اقدامات برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران باقی بماند. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد، می‌توان احتمال داد که خطر لغو برجام در حال رفع شدن است و ظاهراً همه طرف‌های درگیر، بر اهمیت حفظ برجام به قطعیت رسیده‌اند.
به گفته آقای ماکرون، امروز استراتژی کم‌رنگ و مبهم آمریکا در مقابل ایران و کره شمالی، ضرورت بیش از پیش یک‌پارچگی و اتحاد اروپا را می‌طلبد. رئیس‌جمهور فرانسه پیش از این، در دیدار با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ضمن یادآوری مجدد تعهدات فرانسه در راستای توافق وین، از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای خواسته بود که پای‌بندی قاطعانه به مفاد توافق هسته‌ای را که مطابق آن، برنامه هسته‌ای ایران در ازای رفع تحریم‌های بین‌المللی تحت نظارت‌های دقیق قرار می‌گیرد، تضمین کند. خبرگزاری مهر نوشت: ترامپ هفته گذشته در اظهارات شدیداللحنی علیه ایران، توافق هسته‌ای با تهران را تایید نکرد و از کنگره خواست تا نظر نهایی خود را درباره اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران اعلام کند. این در حالی است که توافق هسته‌ای پس از ۱۰ سال دیپلماسی بین تهران و قدرت‌های جهانی حاصل شده است. رئیس‌‌جمهور فرانسه هم‌چنین در یک نشست خبری گفته است که اتحادیه اروپا کاملاً متعهد به برجام است اما مخالف توسعه برنامه موشکی ایران است. وی پس از نشست اخیر سران اتحادیه اروپا درباره مواضع اتحادیه درخصوص توافق هسته‌‌ای ایران اظهارنظر کرد. ماکرون هم‌چنین تاکید کرد که می‌‌خواهم به کنگره اطمینان دهم که ایران به برجام پای‌بند خواهد ماند. رئیس‌جمهور فرانسه هم‌چنین گفته با وجود احترام کامل به برجام، مخالف توسعه برنامه موشکی ایران هستیم و به‌زودی با دیگر رهبران اروپایی در این باره گفت‌وگو خواهیم کرد. این اظهارات در حالی مطرح شده که سران اتحادیه اروپا پس از نشست روز دوشنبه در بروکسل، خواستار رعایت برجام توسط همه طرف‌های این توافق شدند.
سایر اخبار این روزنامه
پرداخت سود نقدی به زودی؛ سهام عدالت در ایستگاه پایانی رئیس قوه قضاییه: قوه قضائیه به سراغ هر متهمی می‌رود، متهم به برخورد سیاسی می‌شود روحانی: در مذاکره در برابر قدرت‌ها همیشه به صددرصد نمی‌رسیم روایتی دردناک از اوضاع منتقدان حکومت در بحرین وضعیت زندانیان وخیم است شماری از مردم ارومیه در اعتراض به تعرض سرایدار مدرسه به دختر دانش‌آموز تجمع کردند حدود پنج هزار تهرانی به علت آلودگی هوا جان باخته‌اند آموزش همدلی به بچه‌های باعاطفه نگاهی به آموزش مهارت‌های زندگی دردانمارک روایت تجدد آمرانه با رنگ و بوی تئاتر ملل در نمایش طپانچه خانوم برقراری نظم به زور طپانچه محمود صادقی: هادی خامنه‌ای ریاست شورای هماهنگی را پذیرفته است رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید با آمریکا بر سر حفظ برجام توافق کرده‌ایم آیا خطر لغو برجام رفع شده است؟ محمود صادقی: هادی خامنه‌ای ریاست شورای هماهنگی را پذیرفته است روایتی دردناک از اوضاع منتقدان حکومت در بحرین وضعیت زندانیان وخیم است در جلسه‌ای با حضور کارشناسان صنعت آب، برنامه رضا اردکانیان بررسی شد لزوم نگاه متوازن به مسئله آب