جوسازي براي فرار از پاسخگويي

آرمان- احسان اسقایی: احمدی‌نژاد نامه نوشت؛ بقایی، جوانفکر و حسینی وکیل بقایی، احضار شدند. در متن احضاریه بقایی آمده است: «در خصوص گزارش علیه شما دایر بر توهین به مسئولان قوا و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی در مهلت مقرر (۵ روز) جهت دفاع از اتهام انتسابی در این شعبه حاضر شوید. وفق ماده ۱۹۰ ق.آ.د.ک می‌توانید یک نفر وکیل دادگستری همراه خود داشته باشید. نتیجه عدم حضور، جلب است.» در احضاریه جوانفکر هم ذکر شده: «در خصوص گزارش علیه شما دایر بر مشارکت در اخلال در نظم عمومی، معاونت در توهین و نشر اکاذیب در مهلت مقرر (۵ روز) جهت ادای توضیح در این شعبه حاضر شوید. متهم حق داشتن وکیل را دارد و نتیجه عدم حضور، جلب است.» حسینی، وکیل بقایی هم این سطور را در احضاریه‌اش خواند: «در خصوص گزارش علیه شما دایر بر مشارکت در اخلال در نظم عمومی، معاونت در توهین و نشر اکاذیب در مهلت مقرر (۵ روز) جهت ادای توضیح در این شعبه حاضر شوید. متهم حق داشتن وکیل را دارد و نتیجه عدم حضور، جلب است.»
هرج‌ومرج
احمدی‌نژاد و نزدیکانش بیش از اینکه به پاسخگویی معتقد باشند، به‌ ایجاد جو رسانه‌ای اعتقاد دارند، زیرا معتقدند با این اقدام در تیتر رسانه‌ها قرار گرفته و از نگاه مردم حذف نخواهند شد و همچنین معتقدند با این اقدامات دیگر نیازی به پاسخگویی نیست، چرا که‌ این تصور را دارند با هیاهو و غبارآلود کردن فضا می‌توانند از پاسخگویی فرار کنند. حمیدرضا بقایی در دو جلسه‌ای که به دادگاه رفت، قصد داشت روند رسیدگی به اتهاماتش را با حاشیه روبه‌رو کند.
نامه درباره بقایی


در همین راستا نامه‌ای از احمدی‌نژاد منتشر شد. این نامه دارای 9 بند بود که در هر بند به موارد اتهامی بقایی اشاره کرده بود و به شیوه خودش به آنها پاسخ می‌داد. بخش‌هایی از این نامه به اختصار در ادامه می‌آید: «درخواست پرداخت پاداش جمعا سیصد‌میلیون تومان به ۱۶ نفر از اعضای دولت (متوسط هر کدام حدود ۱۹‌میلیون تومان) در پایان دوره و هشت سال زحمت طاقت‌فرسا که با دستور رئیس‌جمهور و از ردیف قانونی و طی روال قانونی و توسط ذیحساب انجام شده و به تایید دیوان محاسبات کشور نیز رسیده است. با وجود آنکه پاداش مزبور در عمل به آن افراد پرداخت هم نشده است، دستگاه قضائی این امر را به‌عنوان اختلاس در نظر گرفته است.» در بند دیگر نامه آمده است: «کمک به دانشگاه بین‌المللی ایرانیان که طبق مصوبه دولت و با رعایت روند قانونی و از ردیف مربوطه و توسط ذیحساب و مسئول قانونی انجام شده و به تایید دیوان محاسبات هم رسیده و توسط اینجانب همان زمان از طریق صداوسیما به اطلاع مردم نیز رسیده است» در بند سوم ذکر شده: «کمک قانونی به سازمان مردم‌نهاد خانه‌ ایرانیان که با مصوبه دولت و طی مراحل قانونی و از ردیف مربوطه و توسط ذیحساب و مسئول قانونی انجام شده و به تایید دیوان محاسبات هم رسیده و نهاد ریاست‌جمهوری در آن مسئولیتی نداشته است.» در ادامه تصریح شده است: «کمک به روزنامه دولتی ایران که با مصوبه دولت و از ردیف مربوطه و طی روال قانونی و توسط ذیحساب و مسئول قانونی پرداخت شده و مورد تایید دیوان محاسبات هم قرار گرفته است.» همچنین آمده است: «اتهام تبانی در عقد قرارداد و معاملات پنج شرکت عمدتا دولتی که آقای بقایی در هیچ‌یک از این شرکت‌ها نه مسئول بوده و نه آمر و نه امضا‌کننده و هیچ‌سندی نیز وجود ندارد. صرفا به استناد اظهارات افرادی که سال ۱۳۹۰ دستگیر و در انفرادی بازداشت بوده و تحت فشار انجام شده است که‌ این افراد پس از آزادی به‌صورت مکتوب آن اظهارات را تکذیب نموده‌اند.» در بخش دیگری تصریح شده است: «وجود شوکر برقی و تجهیزات دریافت تصاویر ماهواره‌ای (رسیور) و از این قبیل در انبار منزل آقای بقایی که در بازرسی غیرقانونی و بدون حضور ایشان یا وکیل وی توسط اطلاعات سپاه گزارش شده است و هیچ‌ارتباطی با اتهام اولیه نداشته و دارای مجوز رسمی بوده است.»
در نهایت
تخلفات احمدی‌نژاد به تایید دیوان محاسبات رسیده است. چه او مجرم باشد و چه متخلف، در مورد اعمال خلاف قانون بر اساس آنچه قوه قضائیه تصمیم گرفته، باید پاسخگو باشد.