نامه استعفا

مسعود بارزاني، رئيس‌ اقليم کردستان عراق، نامه‌اي به رياست پارلمان اين اقليم فرستاده است و گرچه هنوز محتواي آن به صورت رسمي منتشر نشده، اما برخي منابع مي‌گويند اين نامه حاوي استعفاي بارزاني است. روز گذشته سايت پارلمان کردستان عراق ضمن اشاره به ارسال نامه بارزاني به رئيس پارلمان، از قرائت اين نامه در نشست امروز (يکشنبه) پارلمان خبر داد. در اين گزارش هيچ اشاره‌اي به محتواي اين نامه نشده است اما هيمن هورامي، مشاور بارزاني در صفحه شخصي خود در شبکه اجتماعي فيس‌بوک نوشت: فردا نامه بارزاني در پارلمان خوانده مي‌شود و بارزاني به عنوان «مرجع عالي و پيشمرگه» به فعاليت‌هاي خود ادامه مي‌دهد. همچنين به‌گزارش بي‌بي‌سي، يک منبع آگاه در دفتر رئيس اقليم کردستان عراق گفته است مسعود بارزاني در نامه‌اي به پارلمان اعلام آمادگي کرده که قدرتش را واگذار کند. شبکه خبري روداو در کردستان عراق اين خبر را در توييترش اعلام کرده است. به گزارش بي‌بي‌سي به‌نقل از يک منبع موثق در دفتر بارزاني، نامه رئيس اقليم کردستان به منزله «استعفا» تلقي مي‌شود.
در اين ميان شبكه اسكاي‌‌پرس عربي هم در گزارش كوتاهي از يك كودتاي نظامي از سوي نيروهاي وابسته به پيشمرگه‌هاي تابع «برهم صالح» و «بافل طالباني» عليه نيروهاي بارزاني به قصد سرنگوني او خبر داد. به گفته اين منبع به نقل از شاهدان عيني ستون‌هايي از نيروهاي پيشمرگه وابسته به سليمانيه  عصر ديروز به سمت مقر بارزاني در اربيل حركت كردند تا او را بازداشت كنند. اين شاهدان گفتند اوضاع در اربيل كاملا آشفته است و تعدادي نيز در اين درگيري‌ها كشته يا مجروح شده‌‌اند.
بارزاني در چند روز گذشته و به دنبال تبعات برگزاري همه‌پرسي جدايي اقليم کردستان از عراق، براي برکناري تحت فشار بين‌المللي بوده است. خبرنگار بي‌بي‌سي مي‌گويد انتظار مي‌رود که آقاي بارزاني در نامه‌اش به پارلمان عراق که قرار است فردا در مجلس خوانده شود، اختيارات خود را به نخست‌وزير اقليم کردستان و هيئت تشکيل‌شده واگذار کند و به پارلمان اختيارات بيشتري بدهد تا مذاکرات با بغداد ادامه يابد. نشست پارلمان کردستان عراق که بر اساس دعوت‌نامه رئيس پارلمان قرار بود پنجشنبه برگزار شود، به تعويق افتاد و هيئت رئيسه پارلمان کردستان عراق اعلام کرد که‌ نشست پارلمان به روز شنبه موکول شده است، اما روز گذشته هم بار ديگر اين نشست به امروز موکول شد. پيش‌تر عبدالرحمن عليرضا، دبير فراکسيون جنبش تغيير در پارلمان کردستان در مصاحبه‌اي مطبوعاتي اعلام كرده بود که نمايندگان اين فراکسيون در نشست آتي پارلمان کردستان مشارکت خواهند کرد، اين فراکسيون تاکنون نشست‌هاي پارلمان را بايکوت کرده بود. دلير ماوتي رئيس فراکسيون اتحاديه ميهني در پارلمان کردستان نيز در مصاحبه‌اي مطبوعاتي اعلام كرده بود که به ‌هيچ‌ عنوان نمي‌توانند برنامه کاري نشست آتي پارلمان را آشکار كنند اما «برنامه‌ها غيرمنتظره» خواهند بود.
مذاکرات فرماندهان نظامی عراقی و پیشمرگه ها
در همین حال پس از روزهای پرتب‌و‌تاب کردستان عراق و عملیات‌های نظامی نیروهای عراقی و شبه‌نظامیان متحد، حالا دو طرف پس از اعلام آتش‌بس پای میز مذاکره رفته‌اند؛ مذاکراتی که به گفته ائتلاف ضدداعش به‌رهبری آمریکا روز گذشته تحت رهبری این ائتلاف در موصل صورت گرفت و دو طرف درباره آتش‌بس جاری و درگیری‌های چند روز اخیر گفت‌و‌گو کردند. به گزارش شبکه رووداو، نزدیک به اقلیم کردستان، بابکر زیباری، رئیس سابق ستاد ارتش عراق، اظهار کرد: مسئولان نظامی آمریکایی در این نشست حضور دارند. به گفته این منبع، مذاکرات هیئت عراق با سیروان بارزانی، یکی از فرماندهان پیشمرگه، در حضور آمریکا از سر گرفته شده است. زیباری تأکید کرد، اقلیم کردستان عراق هرگز هیچ جنگی را آغاز نکرده و تنها مانع حملات شده است. سعد الحدیثی، سخنگوی دولت عراق، هم با تأیید خبر نشست مشترک فرماندهان نیروهای فدرال و پیشمرگه‌ها، به خبرگزاری فرانسه گفت: «هدف اصلی تشکیل این کمیته فنی مشترک، آماده‌سازی استقرار بدون خشونت نیروهای فدرال در مرزها است». به گفته سخنگوی دولت عراق، این نشست فنی را فرماندهان دو طرف بعد از تصمیم روز جمعه العبادی درباره توقف درگیری‌ها در شمال عراق آغاز کردند و هدف از این نشست‌ها استقرار نیروهای فدرال در تمامی مناطق مورد مناقشه به‌ویژه فیشخابور و گذرگاه‌های مرزی دیگر است. پیش‌تر حیدر العبادی دستور داده بود پیشروی نیروهای عراقی در شمال این کشور به مدت ۲۴ ساعت متوقف شوند تا زمینه استقرار نیروهای فدرال در تمامی مناطق مورد مناقشه با اقلیم کردستان فراهم شود. آن‌طور که مقامات کرد گفته‌اند، ائتلاف به رهبری آمریکا که از حامیان دو طرف در مبارزه با داعش بوده، یکی از میانجی‌های مذاکرات نیروهای عراقی و کرد بوده است. روز جمعه، ارتش عراق به کردها ضرب‌الاجل داد از مرز فیشخابور که خط لوله‌های نفتی دو طرف را به ترکیه متصل می‌کند، خارج شوند.