شما که هستید که ‌مي‌گوييد اجازه سخنراني نمی‌دهیم

گروه سياسي| ديروز وزارت كشور مهمان مجريان انتخاباتي بود كه كمتر از سه ماه ديگر بايد براي برگزاري يك انتخابات مهم در كشور آماده ‌شوند. مقامات دولتي هر كدام توصيه‌ها و تاكيدات خاص خودشان را براي اين مجريان در مورد اين انتخابات داشتند. توصيه‌ها و تاكيدهاي اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور درباره اين انتخابات متفاوت بود. به گزارش ايرنا، جمله‌هاي كليدي اظهارات اسحاق جهانگيري به شرح زير است:
   انتخابات دستاورد بي بديل نظام است، صندوق راي هم به اعتبار زيادي گوياترين زبان در سخن گفتن با نظام است و نظام نيازمند است اعتماد مردم را به سمت خود جلب كند و بهترين صحنه براي اين موضوع صحنه انتخابات است.
  نظام مي‌تواند با جلب اعتماد مردم كارآمدي خود را كه كار آمدي نظام و مقبوليت و مشروعيت نظام است به نمايش بگذارد و نظامي كه كارآمد نباشد مقبوليت لازم خود را از دست داده است.
  بايد تلاش كنيم نخبگان به صحنه بيانيد و حضور آنها و حضور گروه‌هاي مرجع مي‌تواند به مشاركت انتخابات كمك كند و با مشاركت مردم فرصت‌هاي جديدي ايجاد خواهد شد و امنيت وثبات افزايش مي‌يابد و تهديدات و آسيب‌ها كاهش مي‌يابد.


  راهپيمايي مردم در 22 بهمن ماه سال جاري چقدر فضا را تغيير داد؛ بنابراين با مشاركت در انتخابات چه فرصت‌هاي طلايي كه پيش روي كشور ايجاد نخواهد شد.
  بايد تلاش كنيم درك مشترك ميان مردم و دولت فراهم كنيم و شما مجريان رابطه دولت ومردم هستيد و هرچه تعامل شما با ملت بيشتر باشد شانس حضور مردم در انتخابات افزايش خواهد يافت.
  وقتي مردم مطمئن شوند كه آنها را فقط براي روز انتخابات نمي‌خواهند و مطالبات آنها مورد توجه قرار مي‌گيرد حضور جدي‌تري خواهند داشت بنابراين بايد سياست همدلي وهمزباني كه جزو سياست‌هاي جدي دولت است مورد توجه قرار گيرد.
  بايد تلاش كنيم احزاب و گروه‌هاي سياسي شناسنامه‌دار حضور فعال در صحنه داشته باشند و اجازه ندهيد عده‌اي افراد بي قانون آرامش انتخابات و جلسات سياسي را برهم بزنند.
  مگر مي‌شود قبول كرد حزبي قانوني در دانشگاهي سخنراني كند و چند نفر بروند وبگويند برهم مي‌زنيم و گاهي معاون رييس‌جمهوري و يا وزير مي‌خواهد براي سخنراني برود و گفته مي‌شود ما نمي‌گذاريم؛ شما كه هستيد كه اجازه نمي‌دهيد ؟
  اين قبيل اقدامات جز در اوايل انقلاب توسط گروهك‌ها كه اجازه نمي‌دادند سخنراني‌ها برگزار شود صورت نمي‌گرفت؛ بنابراين همه گروه‌ها بايد فرصت داشته باشند.
  در اين زمينه صحبت‌هاي مفصلي با مقام معظم رهبري داشته‌ام و همه جريانات سياسي نزد مقام معظم رهبري مساوي هستند و ايشان به همه آنها علاقه‌مند است.
  به عنوان دولت با قانون زندگي مي‌كنيم و هر حزبي كه طبق قانون مجوز داشته باشد بايد امنيت آن را فراهم كنيم تا به فعاليتش ادامه دهد چرا كه موجب افزايش نشاط سياسي و مشارك حداكثري در انتخابات خواهد شد.
  امروز نيازمنديم كه انتخاباتي با مشاركت حداكثري برگزار شود چراكه خيلي از تهديدات را اين انتخابات دور مي‌كند و فرصت‌هاي زيادي را براي كشور فراهم خواهد كرد.
  نگذاريم به خاطر چهارنفر كه توجهي به منافع ملي ندارند مشاركت مردم كمرنگ شود و دولت تدبير و اميد خود را متعهد به قانون، شرع واخلاق مي‌داند تا انتخابات قانونمند برگزار كند.
  با شناختي كه از همه همكاران دارم به فضل الهي با وجود وزير عالم و دلسوز وباكفايت و همكاران ارجمند آن، قادرهستيد چنين انتخاباتي را در تراز نظام برگزار كنيد.
  با برگزاري چنين انتخاباتي هم رهبري و هم مردم خوشحال خواهند شد و لازم مي‌دانم تاكيد كنم كه همه اقداماتي كه در دولت در بخش سياسي، اقتصادي و اجرايي صورت مي‌گيرد، تحت مديريت رييس‌جمهوري است و ايشان براي پيشرفت مسائل كشور وقت كافي مي‌گذارند و مديريت جدي به خرج مي‌دهند.
  رييس‌جمهوري، هم جايي كه موضوعاتي شبيه برجام باشد وارد مي‌شود و هم جاهايي كه به بنده محول مي‌كند از ما جواب مي‌خواهند.
  به عنوان مثال در موضوع خوزستان با وجود اينكه بنده براي رسيدگي به اين استان رفته بودم ولي خودشان به استان رفتند تا از نزديك اقدامات صورت گرفته و پيشرفت‌هاي حاصله را مشاهده كنند.
  انتخابات آزموني براي اقتدار جمهوري اسلامي و اعتماد به نظام و كارآمدي دولت است، كارنامه وزير و كاركنان و مجريان انتخابات وزارت كشور در برگزاري انتخابات درخشان است چرا كه درانتخابات سال 94 كسي نتوانست كمترين خدشه‌اي بر عملكرد آن وارد كند.
  مهم‌ترين ويژگي انتخابات اين است كه مشاركت حداكثري مردم و سالم‌ترين رقابت سياسي به عنوان مهم‌ترين هدف در نظر گرفته مي‌شود.
  مهم‌ترين حق مردم، حق حاكميت به سرنوشت است. انقلاب اسلامي چكيده خواسته ملت بود كه مردم توانستند با حضور خود حاكميت خود را بر كشور اعمال كنند و انتخابات بر دوش حاكميت مردم مهم‌ترين ابزار است.
  خوشبختانه قانون اساسي كشور به گونه‌اي تنظيم شده كه از انتخاب رهبري تا دهياري‌ها با راي مستقيم و با واسطه يا بدون واسطه مردم انتخاب مي‌شود.