احمدی‌نژاد باید از مجمع اخراج شود

آرمان- مطهره شفیعی: نایب‌رئیس فراکسیون مستقلان ولایی مجلس با بیان اینکه در زمان صدور حکم عضویت احمدی‌نژاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی مقام معظم رهبری، تخلفات رئیس دولت‌های نهم و دهم مطرح نشده بود، گفت: باتوجه به اثبات این تخلفات لازم است احمدی‌نژاد از مجمع تشخیص مصلحت نظام اخراج شود. غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی با اشاره به انتشار گزارش اخیر دیوان محاسبات و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درمورد تخلفات نفتی دولت‌های نهم و دهم و شخص احمدی‌نژاد درباره احتمال ارجاع گزارش به صحن علنی مجلس گفت: تا جایی که اطلاع دارم، نیاز به بررسی مجدد گزارش تخلفات احمدی‌نژاد در صحن علنی مجلس نیست و لازم است این گزارش به قوه قضائیه ارجاع شود. در واقع نیازی به بررسی مجدد در صحن نیست و پرونده باید به دادگاه برود تا تکلیف این تخلفات و متخلفان روشن شود. وی در پاسخ به این سوال که باتوجه به عدم امکان بازگرداندن هزینه‌های ناشی از تخلفات توسط احمدی‌نژاد، آیا برخورد قضایی با این تخلفات صورت می‌گیرد، گفت: معمولا برخوردی که با این تخلفات می‌شود همان انفصال از خدمات دولتی است و با این حساب احمدی‌نژاد باید از مجمع تشخیص مصلحت نظام اخراج شود.
. محمود؛ از کجا به‌کجا؟
محمود احمدی‌نژاد این روزها را چگونه سپری می‌کند؟ او 2 دوره رئیس‌جمهور بود و پیش از آن جایگاه مدیریتی چندان شناخته‌شده و والایی نداشت؛ هر چند فرمانداری ماکو و خوی و پس از آن استانداری اردبیل را برعهده داشت و در سال 82 شهردار تهران شد. پس از دو سال حضور دربهشت، در سال 84 به سبب تقسیم آرای جریان اصلاح‌طلب توانست به پاستور راه پیدا کند. او در دو انتخابات ریاست‌جمهوری 84 و 88 توانست رأی مردم را به‌دست آورد، اما در انتخابات دیگر مانند انتخابات مجلس ششم رأی لازم را کسب نکرد و صلاحیت او برای انتخابات ریاست‌جمهوری 96 از سوی شورای نگهبان تایید نشد. اکنون گزارش تخلفات او چندی است منتشر شده است.
خشم حامیان دیروز


تعداد قابل توجهی از کسانی که در سال‌های 84 و 88 حامی احمدی‌نژاد بودند، در میانه ریاست‌جمهوری دهم به منتقد او تبدیل شدند و دیگر اصولگرایان هم نه‌تنها به حمایت خود از او پایان دادند، بلکه خواستار عدم صلاحیتش برای دوره‌های بعدی ریاست‌جمهوری شدند، مانند احمد توکلی که در 28 فرودین سال 96 با ارسال نامه سرگشاده‌ای به اعضای شورای نگهبان، با اشاره به مواردی از تجربه کشورداری و مدیریتی محمود احمدی‌نژاد، او را فاقد صلاحیت‌های مصرح در قانون برای تصدی ریاست‌جمهوری دانست و خواستار عدم تایید صلاحیت وی شد. او در این نامه با یادآوری جایگاه شورای نگهبان در قانون اساسی برای بررسی و اعلام صلاحیت نامزدهای ریاست‌جمهوری، تاکید کرده: شما در خیر و شر ناشی از سیاست‌ها، عملکردها و موضع‌گیری‌های داوطلبی که نامزدی وی را تایید می‌کنید، شریک هستید و این مسئولیت نه‌تنها در دنیا، بلکه در آخرت می‌تواند اسباب عزت یا خدای ناخواسته سبب خواری گردد. حال این شمایید که باید بی‌صلاحیتی قطعی این فرد را به اطلاع ملت شریف برسانید. فارغ از حامیان دیروز احمدی‌نژاد ، اصلاح‌طلبان هم دیدگاه‌هایی درباره رفتار احمدی‌نژاد و اعضای تیم او دارند، چنان که فاطمه سلحشوری با اشاره به رفتارهای ماه‌های اخیر آقایان احمدی‌نژاد، مشایی و بقایی گفت: «به‌نظر می‌رسد، دامنه کار این گروه کوچک از بحث‌های مالی فراتر رفته است و قصد دارند تا نظام را تحت فشار بگذارند تا به اختلاس‌ها و تخلف‌های مالی آنها رسیدگی نشود که البته‌ این خود شائبه ‌ایجاد می‌کند که ‌این افراد چه دارند که راحت، تهدید به افشاگری می‌کنند؟ اتفاقا در شرایط کنونی باید خود نظام از اینها بخواهد اگر می‌خواهند افشاگری کنند، این کار را انجام دهند.»
احمدی‌نژاد چه کند؟
با توجه به تمام آنچه در پرونده احمدی‌نژاد ثبت شده است، او باید قید حضور در انتخابات‌ها را بزند. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت سال 88 سخت‌ترین سال عضویتش در این شورا بوده است و به‌خاطر خسارت‌هایی که آن سال به کشور وارد شد محمود احمدی‌نژاد و دو نفر دیگر هرگز تایید صلاحیت نخواهند شد. از سویی هم برخی مانند رئیس فراکسیون مستقلان ولایی مجلس این احتمال را می‌دهند که او شاید دیگر به‌عنوان عضوی از مجمع تشخیص مصلحت نظام معرفی نشود، چرا که با رفتارش نشان داد مصلحت‌شناس خوبی نیست و از سوی دیگر تخلفات او مهر تاییدی بر این ادعاست. عده‌ای در پچپچه‌های خود می‌گویند شاید کاری که قبلا انجام شده بتواند راه‌حلی باشد؛ تغییر نام خانوادگی! البته‌ این تغییر در زمان تحقق به‌دلیل مشکلات خانواده نبوده است، چنان که مرحوم داوود احمدی‌نژاد تعریف کرده بود: «بعد از انقلاب اعلام كردند كه هر كسی فامیلی‌اش مشكل دارد و یا خوشش نمی‌آید بیاید عوض كند. پدرم خوشش نمی‌آمد از آن فامیلی، لذا به‌واسطه اسم خودشان فامیلشان را گذاشتند احمدی‌نژاد.» البته‌این پیشنهاد به یک شوخی نزدیک است، چرا که با تغییر نام خانوادگی تخلفات احمدی‌نژاد و یارانش و آنچه کردند فراموش نمی‌شود، اما شاید اقدامات او برای نسل‌های بعد کمی کمرنگ شود.