زلزله فراگیر 3 / 7 ریشتری


زمین لرزه شدید شب گذشته بخش های وسیعی از عراق تا کرمانشاه، تهران، قم، اهواز و حتی لبنان و کویت را لرزاند.
به گزارش شبکه لرزه نگاری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زمین لرزه به بزرگی  7.3 ریشتر روز گذشته  - یکشنبه ۲۱ آبان - در ساعت ۲۱ و 48 دقیقه و ۲۱ ثانیه  در  استان کرمانشاه، حوالی ازگله در عمق 11 کیلومتری زمین روی داد. مرکز زمین شناسی آمریکا  نیز اعلام کرده، زلزله 7.3 ریشتری در عراق و نزدیکی مرز ایران رخ  داده است عمق زمین لرزه ۱۰ کیلومتر بوده که به علت عمق کم و مدت زیاد در ایران هم احساس شده است.
گزارش های اولیه حاکی است این زمین لرزه در بسیاری ازمناطق  عراق و بسیاری دیگر از شهر های کشورمان از جمله تهران، قم ،اهواز، سنندج و... نیز احساس شده است. شبکه خبر کانون اصلی این زلزله را حلبچه در عراق اعلام کرد.
همچنین خبرهایی از زلزله در کاظمین، بغداد، اربیل، نجف و کربلای عراق و حتی  کویت ولبنان نیز منتشر شد.خبرنگار صداوسیما در بغداد نیز شدت زلزله در عراق را 7.6 ریشتر اعلام کرد و افزود: در عین حال گزارشی از خسارت های جانی منتشر نشده است .


به نوشته «مرکز لرزه‌نگاری اروپایی-مدیترانه‌ای» نیز این زمین‌لرزه هرچند گستره وسیعی داشته، اما احتمالا خسارات چندانی نداشته است.
به گزارش دنیای اقتصاد مرکز زمین لرزه  سلیمانیه کردستان عراق بوده است اما کرمانشاه، استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی ،زنجان، اهواز، ایلام، قم، تهران، لرستان، سنندج و چند شهر دیگر کشورمان نیز  لرزیده و بسیاری از مردم وحشت زده به خیابان ها آمده اند .
به گزارش شبکه لرزه نگاری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زمین لرزه به بزرگی  7.3 ریشتر روز گذشته  - یکشنبه ۲۱ آبان - در ساعت ۲۱ و 48 دقیقه و ۲۱ ثانیه  در  استان کرمانشاه، حوالی ازگله در عمق 11 کیلومتری زمین روی داد.برخی منابع مدت این زمین لرزه را 30 ثانیه اعلام کرده اند .
به گزارش ایرنا،  حدود 40  دقیقه قبل از این زمین لرزه شدید  شبکه لرزه نگاری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از وقوع زلزله ای به بزرگی 4.5 ریشتر در استان کرمانشاه خبر دادکه در عمق ۸ کیلومتری زمین بوده است.
همچنین چندین پس لرزه نیز روی داد که برخی از آن ها به  بزرگی ۴ و 4.6 ریشتربودند.حد فاصله این زلزله ۴ کیلومتری ازگله، ۳۴ کیلومتری تازه آباد استان کرمانشاه و ۳۹ کیلومتری حلبچه عراق گزارش شده است.
در همین حال شبکه خبراز قطع برق مهران،ایلام و بخش هایی از  کرمانشاه  و سیستم های مخابراتی  و برق بسیاری از روستاهای منطقه خبرداد و به نقل از رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر  گزارش کرد که گروه های امدادی به مناطق مرزی کرمانشاه با عراق اعزام شده اند.
وی افزود : خسارت هایی گزارش شده  اما تا کنون (زمان مخابره خبر 22:20) خبری  از خسارت جانی منتشر نشده است. اما اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران  از مجروح شدن تعدادی از هموطنانمان  در قصر شیرین در این زمین لرزه خبرداد.
 مدیر کل بحران استان تهران نیز اعلام کرد: این زلزله هیچ مشکلی در استان تهران ایجاد نکرده است. مشاهدات خبرنگاران خراسان در استان های مختلف کشور نیز حاکی است که این زمین لرزه تقریبا در تمامی استان های نیمه غربی کشور احساس شد.
خبرنگار آخرین خبر از کرمانشاه بنابر مشاهدات خود گزارش داد که ثانیه هایی پس از این زمین لرزه بسیاری از مردم از خانه ها خارج و در خیابان ها جمع شدند. در ایلام و ارومیه و سنندج نیز همین شرایط حاکم بوده است. در کرمانشاه براساس مشاهدات میدانی خبرنگار آخرین خبر، برق بسیاری از مناطق شهر در لحظات اولیه پس از زلزله قطع شده است.
همچنین تماس های تلفنی و دسترسی به اینترنت نیز در این مناطق تا مدت ها مختل بود. مشاهدات مردمی که به آخرین خبر اعلام شده از نجف هم حاکی است که در این شهر مردم پس از احساس زلزله از هتل ها خارج شده اند.
 در عین حال به گزارش فرماندار قصر شیرین  در پی زمین‌لرزه دیشب، ۲ فوتی در  شهرستان مرزی قصر شیرین گزارش شده و تعداد زخمی‌ها در این شهر زیاد است.برخی منابع نیز از افزایش تعداد کشته ها به 6 نفر خبر می دهند . براساس گزارش ها، اورژانس کشور هم اعلام کرد تاکنون (تا ساعت 23 دیشب ) 14 مصدوم زمین لرزه در شهرهای ارومیه( دو نفر)، سنندج (14 نفر)  وشوش و ایلام هر کدام یک نفر ثبت شده است. اتوبوس آمبولانس‌های استان همدان و اصفهان برای رسیدگی به مصدومان زمین‌لرزه به کرمانشاه اعزام شدند.
مدارس ایلام و کرمانشاه نیز تعطیل اعلام شده است.
اطلاعیه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور
با وجود وقوع زمین لرزه7.6 ریشتری در مرز ایران و عراق که در استان های ایران از جمله تهران حس شد، اختلالی در پروازهای مسافربری ایجاد نشده و پروازها طبق برنامه در حال انجام است.