وال استریت ژورنال: اروپا تمایلی برای رایزنی درباره تحریم ایران ندارد

دو رسانه مطرح غربی از آغاز مذاکرات آمریکا با اروپا، بر سر اعمال تحریم های جدید علیه ایران خبر دادند و در عین حال تأکید کردند که اروپا به این مسئله مایل نیست و به تصریح مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برنامه ای برای رایزنی بر سر افزایش تحریم ها ندارد. به گزارش وال استریت ژورنال و رویترز، یک مقام وزارت خارجه آمریکا می‌گوید: واشنگتن رایزنی با متحدان اروپایی‌اش را برای اجرای راهبرد جدید دولت این کشور علیه ایران آغاز کرده است. منظور این مقام وزارت خارجه آمریکا از راهبرد جدید علیه ایران، اظهارات ماه گذشته ترامپ رئیس‌جمهور آمریکاست که طی آن بدون اعلام خروج از توافق هسته‌ای، پایبندی ایران به برجام را تأیید نکرد و از کنگره آمریکا خواست قوانین داخلی آمریکا را برای نظارت بر توافق هسته‌ای، تقویت کند. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از این مقام آمریکایی که اشاره‌ای به نامش نکرده است، می‌نویسد: «ایران تهدیدی جدی علیه ایالات متحده و متحدان ما در اروپا به شمار می‌رود.» دولت آمریکا بعد از راهبرد جدیدش در قبال ایران، از متحدانش خواسته است، فشارها بر ایران را بابت برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور افزایش دهند. این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین تصریح کرد: «ما رایزنی‌ها را با بسیاری از شریکان و متحدانمان درباره این موضوعات ، آغاز کرده‌ایم و مشتاق هستیم در اسرع وقت پیش برویم.
موگرینی:برنامه ای برای افزایش فشارها علیه ایران در موضوعات موشکی نداریم
روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به ‌رغم اظهارات این مقام آمریکایی، به نقل از فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت که این اتحادیه برنامه‌ای برای رایزنی درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران ندارد. به گزارش تسنیم «مقام‌های اروپایی گفته‌اند برای افزایش فشارها علیه ایران در موضوعات موشکی و منطقه‌ای با واشنگتن همراه خواهند شد، اما آن ها در عین حال در تلاش هستند آمریکا را به ماندن در توافق هسته‌ای با ایران ترغیب کنند.» موگرینی بعد از نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا، درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران گفت: «ما نه امروز، نه هفته گذشته [در سفر واشنگتن] درباره اعمال تحریم‌های بیشتر از جانب اتحادیه اروپا علیه ایران صحبت نکردیم.» موگرینی تأکید کرده بود که «موشک‌های بالستیک جزو توافق هسته‌ای ایران نیستند و ما هیچ گاه در ماه‌های اخیر این موضوع را سر میز مذاکره‌ مطرح نکرده‌ایم و پیش‌بینی نمی‌کنم این اتفاق در آینده نزدیک هم بیفتد.»
فرانسه: در برجام بازنگری نمی کنیم
در عین حال و به ‌رغم این اظهارات، روز دوشنبه سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفته بود، اتحادیه اروپا ممکن است تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کند. امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه هم چندی پیش در امارات  مدعی شده بود، ایران باید به مذاکره درباره برنامه دفاعی و موشکی خود تن بدهد و در این مسیر اگر لازم باشد، می توان از تحریم های جدید نیز استفاده کرد. به گزارش فارس، روز گذشته نیز مشاوران «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کردند که فرانسه قصد ندارد در توافق هسته‌ای با ایران بازنگری کند. بنا بر گزارش المیادین، ماکرون در عین حال، بر اهمیت بحث درباره دو پرونده موشک‌های بالستیک و نقش ایران در منطقه تأکید کرده است.