دولت براي بازسازي کمک بلاعوض می‌کند

شرق: رئيس‌جمهوري صبح روز گذشته براي بازديد از مناطق زلزله‌زده به استان کرمانشاه سفر کرد. به گزارش ايرنا، حسن روحاني در بدو ورود به کرمانشاه در فرودگاه شهيد اشرفي گفت: «ديدار با مردم قهرمان استان کرمانشاه همواره از آرزوهاي من بوده است اما دلم نمي‌خواست در چنين شرايطي که مردم دچار آسيب شده‌اند، اين ديدار رخ دهد».
او افزود: «مردم اين ديار همواره مرزداران خوبي براي کشور بوده‌اند. هدف من از سفر به کرمانشاه علاوه بر عرض سلام به مردم اين استان و ابراز همدري با آنها، ابلاغ پيام تسليت ملت هميشه در صحنه ايران اسلامي هم بوده است».
رئيس‌جمهوري همچنين اين اطمينان‌خاطر را به مجروحان زلزله کرمانشاه و کساني که خانه و کاشانه خود را از دست داده‌اند، داد که دولت همه توان خود را براي بهبود شرايط جسماني و ساخت دوباره مسکن به کار خواهد بست و براي رفع مشکلات اقدام مي‌کند.
او مسئول اصلي اسکان زلزله‌زدگان و بازسازي منازل تخريب‌شده را بنياد مسکن انقلاب اسلامي معرفي کرد و گفت: «خوب است همه سمن‌ها و نهادهاي مردمي نيز به اين بنياد براي ساخت سريع‌تر خانه‌هاي زلزله‌زدگان کمک کنند. دولت نيز بايد تسهيلات و کمک‌هاي بلاعوض در اختيار زلزله‌زدگان قرار دهد تا در حداقل زمان ممکن مردمي که دچار مشکل شده‌اند، سامان پيدا کنند». رئيس‌جمهوري در ادامه از هم‌نوايي و همراهي ملت ايران و استان کرمانشاه با زلزله‌زدگان قدرداني کرد و گفت: «همه از همان دقايق ابتدايي وقوع اين حادثه پاي کار بودند و آسيب‌ديدگان را تنها نگذاشتند. مقام‌هاي نظامي اعم از ارتش، سپاه، بسيج و نيروهاي هلال‌احمر، بنياد مسکن، وزارتخانه‌هاي راه و شهرسازي، نيرو، کشور، بهداشت و... نيز همگي با تمام توان و ظرفيت پاي کار بوده‌اند. بايد از نيروهاي امداد هوايي نيز به‌صورت ويژه قدرداني کرد که با حضور به‌موقع خود امدادرساني را تسهيل کردند؛ چراکه بدون حضور آنها، اين کار سخت مي‌شد».


روحاني ضمن قدرداني از کشورهايي که با دولت و ملت ايران ابراز همدردي کردند، براي آسيب‌ديدگان شفاي عاجل و براي درگذشتگان حادثه زلزله کرمانشاه علو درجات را از خداوند متعال مسئلت کرد.
ديدار روحاني با مردم سرپل‌ذهاب
رئيس‌جمهور همچنين در جمع مردم شهرستان سرپل‌ذهاب ضمن تسليت به خانواده‌هايي که عزيزان خود را در حادثه زلزله از دست داده‌‌اند و آرزوي شفاي عاجل براي آسيب‌ديدگان، گفت: «دولت براي بازسازي منازل و کمک به زندگي آسيب‌ديدگان و کساني که منازل آنها در اين حادثه در شهر يا روستا دچار خسارت شده، کمک بلاعوض و وام بلندمدت اعطا خواهد کرد».
روحاني با اشاره به نياز مردم به چادر و امکانات زندگي موقت در مناطق زلزله‌زده، افزود: «بنياد مسکن انقلاب اسلامي تمام توان خود را براي بازسازي منازل مردم به کار خواهد گرفت و همه دستگاه‌هاي مسئول نيز به اين بنياد کمک خواهند کرد».
او با اشاره به اينکه حوادث طبيعي مانند زلزله، سيل و توفان آزمايش الهي براي بندگان در مسير ياري و کمک به هم‌نوعان است، عنوان کرد: «دولت تلاش مي‌کند در اين آزمايش موفق باشد؛ کمااينکه از ساعت‌هاي اوليه وقوع اين حادثه تلاش ما بر حل مشکل مردم بوده و همه دستگاه‌ها و مسئولان در اين راستا بسيج شده‌اند».
رئيس‌جمهوري با تأکيد بر اينکه به‌طور مستمر روند امدادرساني و جبران خسارات مردم اين منطقه را پيگيري خواهد کرد، ادامه داد: «بيمارستان‌هاي تهران، کرمانشاه و استان‌هاي معين براي ارائه خدمات درماني فوري به مصدومان اين حادثه بسيج هستند».
روحاني با اشاره به اينکه در اين حادثه برخي ساختمان‌هايي که به‌صورت تعاوني و دولتي ساخته شده و از عمر احداث آنها زمان کمي مي‌گذرد، تخريب و دچار حادثه شده‌اند، گفت: «بايد اشکالات و کاستي‌هاي موجود در ساخت اين بناها بررسي شود و دولت مطمئنا اين مسائل را دنبال کرده و مقصران را شناسايي و به مردم معرفي خواهد کرد. دولت مردم را تنها نمي‌گذارد و ما به‌عنوان خادم مردم در کنارتان خواهيم بود. ۱۱ هزار خانه روستايي و حدود چهار‌هزارو 500 خانه شهري در اين زلزله تخريب شده و نياز به ساخت ۳۰ هزار مسکن جديد داريم».
شرکت روحاني در ستاد مديريت بحران استان کرمانشاه
رئيس‌جمهوري عصر ديروز در جلسه ستاد مديريت بحران با تأکيد بر اينکه هيچ جاي ايران نيست که در غم مردم کرمانشاه شريک نباشد، گفت: «براي درمان، مسکن، امنيت و تأمين نيازمندی‌هاي فوري مردم مناطق زلزله‌زده و کاستن از آلام آنان بايد همه توان و قدرت خود را به کار بگيريم و تلاش کنيم تا در کوتاه‌ترين زمان ممکن، خسارت‌هاي ناشي از اين حادثه را جبران کنيم».
حسن روحاني با تأکيد بر اينکه در مواردي مانند زلزله غرب کشور، امداد هوايي خيلي مي‌تواند ياري کند، افزود: «از اين‌ خدمات متشکريم و معتقدم مسئولان براي اسکان موقت و دائم مردم بايد عددي را براي روستاها و شهرها اعلام کنند و آمار دقيق مشخص شود؛ مواردي که کاملا تخريب شده هم احصا شود. پيشنهاد بنياد مسکن درباره اسکان موقت و دائم زلزله‌زدگان را آقاي نوبخت بايد به جلسه دولت بياورد و مطرح کند تا ميزان کمک بلاعوض دولت مشخص شود».
رئيس‌جمهور يادآور شد: «وقتي با هلي‌کوپتر مسير را طي کردم، ديدم جلوي خانه مردم چادر زده شده است؛ به نظرم اين کار درستي است. بايد نزديک خانه افراد چادر بزنيد. اگر اردوگاه درست کنيم حتما درست نيست». او خطاب به مسئولان گفت: «هر کسي نياز به کمک و چادر دارد، کمک کنيم و خيلي در اين زمينه سخت‌گيري نکنيم. در اين زمينه مقداري دست‌و‌دلباز باشيم. آب آشاميدني و پتو هم که ضروري است و بعد از اينها مسئله اسکان موقت مطرح است؛ راه اين است کمک بلاعوض در اختيار افراد قرار دهيم تا خانه‌هايشان ساخته شود و اسکان داشته باشند. کار را بايد به خود مردم بدهيم. نبايد در موقع حادثه مچ همديگر را بگيريم؛ اما در همين سرپل‌ذهاب مسکن‌هاي مهر را ديديم که چطور شده‌اند و کنار آن خانه خود مردم است که حتي شيشه آنها هم نشکسته است».
روحاني تأکيد کرد: «وقتي گسل اين منطقه در يک مسير است، چرا يکي از خانه‌ها خراب شده و ديگري نشده؟ مردم بايد خودشان براي خودشان خانه بسازند در‌اين‌صورت خودشان بهتر مي‌سازند. گاهي دولت در مواردي ناچار است تصدي‌گري کند. هرچه کارها را به مردم واگذار کنيم، بهتر، ارزان‌تر، دقيق‌تر و زودتر انجام مي‌دهند. اگر کمک بلاعوض و وام لازم است، بايد دولت و بانک‌ها به ميدان بيايند. ما اين موارد را کمتر و بيشتر تأمين مي‌کنيم. اين پيشنهاد درستي است. مواردي مثل بيمارستان و مدرسه هم در اختيار دولت است و بايد بودجه بازسازي آنها را تأمين کنيم».
او با تأکيد بر لزوم تلاش براي انجام اقدامات مؤثر برای تخفيف آلام مردم، عنوان کرد: «اميدواريم ما هم بتوانيم در زماني کوتاه‌تر جبران کنيم. البته بعضي آلام و دردها قابل‌ جبران نيست و وقتي کسي عزيزي از دست داده، جبران نمي‌شود و خداوند متعال مي‌تواند آن درد را جبران کند؛ اما اميدوارم آنچه را قابل‌ جبران است، جبران کنيم». رئيس‌جمهوري در پايان ضمن تمجيد از همدلي ملت ايران در قبال اين بلاي طبيعي در کرمانشاه، گفت: «اينجا وحدت، اخوت، برادري و صميميت مردم ايران مشهود است و به اتکاي همين برادري، وحدت و همدلي نيز از اين وضعيت عبور خواهيم کرد. همچنين اميدوارم در شرايطي ديگر نيز بتوانيم خدمت مردم عزيز کرمانشاه برسيم و دفعه بعد با خبري خوش و افتتاحي جديد، مردم خوب کرمانشاه را زيارت کنيم».
عيادت روحاني از مصدومان زلزله
حسن روحاني همچنين عصر ديروز با حضور در بيمارستان شهيد‌ طالقاني کرمانشاه، از مصدومان و مجروحان زلزله اخير در مناطق مختلف غرب کشور که در اين بيمارستان بستري هستند، عيادت و ضمن اهداي شاخه گل، با آنها گفت‌وگو کرد. به گزارش «ايسنا»، رئيس‌جمهوري با توضيحات وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و مسئولان امداد و درمان اين بيمارستان، در جريان روند ارائه خدمات درماني و پزشکي به آسيب‌ديدگان و مصدومان زلزله اخير قرار گرفت. روحاني همچنين در گفت‌وگو و احوالپرسي با مردم و مصدومان، مشکلات و کاستي‌هاي آنان را جويا شد و دستورات لازم را براي تسريع در روند درمان مصدومان صادر کرد.
اجازه اختصاص نصف سهم امام مقلدان آيت‌الله سيستاني به زلزله‌زدگان
دفتر آيت‌الله سيستاني ضمن ابراز همدردي با زلزله‌زدگان غرب ايران، اجازه استفاده از نصف سهم امام را براي تأمين نيازهاي ضروري آسيب‌ديدگان اين زلزله صادر کرد. به گزارش ايلنا، جمعي از مقلدان آيت‌الله سيستاني در ايران، از دفتر اين مرجع شيعيان درباره اجازه ايشان براي کمک به آسيب‌ديدگان زلزله اخير غرب کشور از سهم مبارک امام‌(ع) استفتا کردند که دفتر ايشان در پاسخ گفتند: «معظم‌له ضمن ابراز همدردي با خانواده‌هاي داغدار و آسيب‌ديدگان اين حادثه غم‌انگيز و دعا جهت شفاي عاجل مصدومان، اجازه فرمودند مقلدانشان از نصف سهم مبارک امام ارواحنا فداه در تأمين نيازهاي ضروري آسيب‌ديدگان صرف کنند».
دستور وزير کشور به همه استانداري‌ها براي کمک به مناطق زلزله‌زده
وزير کشور به استانداري‌هاي سراسر کشور، سازمان مديريت بحران کشور، استان‌هاي معين و همچنين ساير دستگاه‌ها و نهادهاي مسئول، دستور داد برای تسريع در عمليات امدادرساني و برگرداندن اوضاع به شرايط عادي، همکاري و تلاش لازم را با استانداري کرمانشاه انجام دهند. به گزارش روابط عمومي وزارت کشور، عبدالرضا رحماني‌فضلي در پيامي به هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه، تأکيد کرد: «با عنايت به جان‌باختن و مصدوميت جمعي از هم‌وطنان عزيز در جريان زلزله اخير که موجب حزن و اندوه فراوان و ابراز همدردي و همبستگي آحاد مردم عزيز در اقصا نقاط کشور شد، مقتضي است ضمن اعلام مراتب همدردي و تسليت مجدد اين‌جانب به مردم خوب، شريف و قهرمان استان کرمانشاه، به‌ويژه خانواده‌هاي مصيبت‌ديده، با همه توان، کار و تلاش بي‌وقفه، همه ظرفيت‌ها و امکانات را در کمک‌رساني، امداد و نجات، درمان مصدومان، اسکان آسيب‌ديدگان، تسکين آلام خانواده‌ها و آمادگي در برابر پس‌لرزه‌هاي احتمالي در اسرع وقت بسيج کنيد تا ان‌شاءالله پس از انجام عمليات امداد و نجات و اسکان اضطراري در کوتاه‌ترين زمان، کار بازسازي مناطق آسيب‌ديده آغاز شود». در ادامه اين پيام آمده است: «بديهي است سازمان مديريت بحران کشور، استان‌هاي معين و ساير استانداري‌ها و همچنين ساير دستگاه‌ها و نهادهاي مسئول، هرگونه همکاري و تلاش برای تسريع در عمليات امدادرساني و برگرداندن اوضاع به شرايط عادي را با آن استانداري به‌عمل خواهند آورد».
اعزام نمايندگان رئيس قوه قضائيه به مناطق زلزله‌زده
مديرکل روابط عمومي قوه قضائيه از اعزام نمايندگان رئيس دستگاه قضائي متشکل از معاونان رئيس قوه قضائيه به سرپرستي کهزادي، معاون رئيس قوه قضائيه، به مناطق زلزله‌زده غرب کشور برای بررسي وضعيت حادثه‌ديدگان و نظارت بر نحوه خدمت‌رساني خبر داد. به گزارش ايلنا، حسن رحيمي با اشاره به دستور رئيس قوه قضائيه به رؤساي کل دادگستري‌هاي مناطق زلزله‌زده غرب کشور براي تأمين امنيت اين مناطق و همچنين تسريع در رسيدگي به وضعيت حادثه‌ديدگان، عنوان کرد: «هيئت اعزامي برای بررسي و اطلاع از نحوه کمک‌رساني و همچنين نظارت بر آخرين وضعيت امنيتي و انتظامي مناطق زلزله‌زده در اين مناطق حضور دارند». حجت‌الاسلام صادقي معاون فرهنگي رئيس قوه قضائيه نيز ضمن بازديد از مناطق زلزله‌زده به‌ويژه دادگستري شهرستان قصرشيرين که در زلزله اخير آسيب ديده بود، بر لزوم تسريع در امدادرساني به مردم و همچنين تأمين امنيت مناطق زلزله‌زده تأكيد کرد.
پيام تسليت اقليت‌هاي ديني
همچنين امام جمعه اهل سنت زاهدان به بازماندگان زلزله غرب کشور تسليت گفت. در پيام مولوي عبدالحميد آمده است: «اخلاق اسلامي و انساني مي‌طلبد در چنين شرايط سختي که خسارات جاني و مالي زيادي متوجه بسياري از هم‌وطنان‌مان شده است، براي تسکين آلام داغديدگان و آسيب‌ديده‌ها تلاش شود». اسقف اعظم سيبوه سرکيسيان، خليفه ارامنه ايران هم واقعه زلزله در کرمانشاه را تسليت گفت.
علي يونسي دستيار ويژه رئيس‌جمهوري در امور اقوام و اقليت‌هاي ديني و مذهبي نيز در پيامي تأكيد کرد که يقينا پيوند همه اقوام کرد و لر، فارس و پيروان مذاهب مختلف در کرمانشاه همانند گذشته مي‌تواند موجب کاهش آلام و درد اين حادثه و تسلي‌بخش غم‌ديدگان و خانواده جان‌باختگان و آسيب‌ديدگان باشد.
اقدامات ارتش و سپاه
به گزارش ايلنا، امير کيومرث حيدري، فرمانده نيروي زميني ارتش در تشريح اقدامات اين نيرو در حادثه زلزله کرمانشاه، گفت: «در نيم‌ساعت اول حادثه پيرو فرمان مقام معظم فرماندهي کل قوا با تمام توان قرارگاه غرب نيروي زميني وارد عمل شد و در حداقل زمان خودمان را به مردم حادثه‌ديده رسانديم. چهار تيپ را بلافاصله به منطقه آورديم و عمليات آواربرداري را آغاز کرديم و اين عمليات با موفقيت‌هايي همراه بوده است».
او ديگر اقدام نيروي زميني ارتش را توزيع چادر و وسايل مورد نياز در منطقه عنوان کرد و افزود: «بيمارستان‌هاي صحرايي و تيم‌هاي پزشکي را که در خرم‌آباد، همدان، کردستان و کرمانشاه بودند، به منطقه آورديم و تاکنون يک بيمارستان صحرايي مجهز به همراه اتاق عمل دوبله در قصرشيرين و يک بيمارستان صحرايي با اتاق عمل در سرپل‌ذهاب راه‌اندازي شده است». به گزارش سپاه‌نيوز، سرلشکر جعفري، فرمانده کل سپاه در ادامه روند بازديد از مناطق زلزله‌زده، با بيان اينکه عمليات آواربرداري از ساعات اوليه پس از زلزله به وسيله خود مردم و نيروهاي نظامي اعم از ارتش و سپاه آغاز شد، گفت: «عمليات آواربرداري در مناطقي که حجم تخريب خيلي گسترده نبود و منازل نوساز بودند، به سرعت صورت مي‌پذيرد. مي‌خواهيم احداث منازل مناطق روستايي را که به بسيج و سپاه واگذار شده است، به سرعت آغاز کنيم». همچنين روز گذشته تيم‌هاي جسدياب از تيپ ۶۵ نوهد با تجهيزات کامل براي کاوش دقيق‌تر و کشف اجساد وارد منطقه سرپل‌ذهاب و قصرشيرين شدند. با دستور امير خانزادي فرمانده نيروي دريايي ارتش نيز، ستاد بحران در بيمارستان فوق‌تخصصي گلستان اين نيرو تشکيل شد. از روز دوشنبه هم تمامي يگان‌هاي پروازي و تيپ‌هاي تکاوري نيروي دريايي ارتش در حالت آماده‌باش کامل براي اعزام به مناطق زلزله‌زده در صورت اعلام نياز هستند. سردار عبداللهي فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا(ص) هم از مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه بازديد هوايي داشت. امير فرزاد اسماعيلي فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبيا(ص) نيز تأكيد کرد قرارگاه پدافند هوايي ارتش از تمام توان خود در مناطق زلزله‌زده استفاده مي‌کند. سردار فضلي، جانشين رئيس سازمان بسيج مستضعفان نيز از آمادگي اين سازمان براي اسکان اضطراري حادثه‌ديدگان زلزله اخير استان کرمانشاه خبر داد. 
اعزام نمايندگان مقام معظم رهبري به مناطق زلزله‌زده
روز گذشته، هيئت اعزامي به نمايندگي از مقام معظم رهبري وارد مناطق زلزله‌زده کرمانشاه شد. حجت‌الاسلام عبدالحسين معزي (نماينده ولي فقيه در هلال احمر) و حجت‌الاسلام محمدي‌عراقي (نماينده مجلس خبرگان رهبري در کرمانشاه) از نزديک در جريان چگونگي عمليات نجات و امداد و ميزان خسارات وارده قرار گرفتند. به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام معزي به عنوان سرپرست اين هيئت پس از بازديد از منطقه سرپل‌ذهاب گفت: «ما به دستور مقام معظم رهبري براي بررسي وضعيت حادثه‌ديدگان به اين منطقه اعزام شديم. متأسفانه مشکلات فراواني در منطقه وجود دارد. البته امکانات و اقلامي توزيع شده است اما نياز مردم بيش از اين است. به هر حال همه در حال تلاش و خدمت‌رساني هستند». او افزود: «مهم‌ترين مسئله در اين منطقه امنيت است؛ اگر امنيت در منطقه تأمين شود توزيع امکانات به درستي صورت مي‌گيرد و به دست نيازمندان واقعي مي‌رسد چراکه ممکن است افرادي بيش از حد اقلام دريافت کرده باشند. ما گزارشي از منطقه را خدمت مقام معظم رهبري اعلام خواهيم کرد».