رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور: منتظر صدور حکم دستگاه قضا در باره زمین خواری موسوم به «سیمای قو» در شمال کشورهستیم

صفحه خبر: بخش خبری: رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد که همچنان در انتظار حکم دستگاه قضا در باره تخلف زمین خواری در اراضی جنگلی و جلگه‌ای 10 هکتاری موسوم به پروژه سیمای قو در شمال کشور هستیم.
مهندس خداکرم جلالی دیروز در آستانه هفته منابع طبیعی و روز درختکاری ضمن تشریح اقدامات سازمان در بخش مقابله با گردوخاک،ریزگردها،حفظ منابع طبیعی و مقابله با زمین خواران در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر این که چرا قدرت سازمان جنگل‌ها به زمین خواران قلدر در حد و اندازه معاونت سیاسی صداو سیما در پروژه موسوم به سیمای قو نمی‌رسد در حالیکه چنین رویه‌ای سبب جری شدن سایر زمین خواران و متجاوزان به منابع طبیعی کشور می‌شود، گفت: ما در این زمینه به وظیفه خود عمل کردیم و هم اکنون سه سال است که شکایت ما نزد دستگاه قضاست و همچنان منتظر حکم قوه قضائیه هستیم.
وی افزود: این مشکل مربوط به دولت قبل بوده که چنین مجوزی را صادر کرده است و خوشبختانه دولت یازدهم نه تنها استفاده غیر متمرکز از اراضی موسوم به 10 هکتاری در شمال کشور را باطل کرد که استفاده متمرکز را نیز ممنوع کرده است.
وی گفت: ما شهرک سیمای قو که توسط شرکت تعاونی مسکن کارکنان معاونت سیاسی صدا و سیما در اراضی 10 هکتاری ساخته شده را رها نکردیم و از قوه قضائیه هم تسریع در صدور حکم را درخواست کردیم و این شکایت ما همیشه در جریان خواهد بود تا حقوق ملت در این بخش تامین شود.


رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین در اظهار نظری جداگانه توقف بهره‌برداری صنعتی و تجاری از جنگل‌های شمال را مورد اشاره قرار داد و گفت: تا پایان امسال بهره‌برداری از 150 هزار هکتار از طرح‌های جنگلداری در جنگل‌های شمال متوقف می‌شود.
جلالی با بیان اینکه از سال آینده به صورت جد طرح‌های جنگلداری را ساماندهی می‌کنیم گفت: در طول سه سال آینده باید کلیه این طرح‌ها تسویه حساب کنند و طرح‌هایی که قرارداد آنها در این مدت تمام می‌شود به هیچ عنوان تصویب نخواهد شد. ضمن اینکه از سال چهارم برنامه هیچ گونه بهره‌برداری از جنگل‌های شمال نخواهیم داشت.
معاون وزیر جهاد کشاورزی بودجه سازمان جنگل‌ها را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: در سال 95 مجموع اعتبارات ما حدود 620 میلیارد تومان بوده که برای سال آینده هزار و 806 میلیارد تومان اعتبار داریم و این حاکی از رشد 191 درصدی در این زمینه است.
به گفته رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور طرح تنفس و توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های کشور تاکنون در 150 هزار هکتار از مناطق جنگلی شمال اجرا شده و برای تداوم فعالیت بخشی از نیروهای حفاظتی طرح‎های جنگلداری برای ادامه یافتن برنامه‌های حفاظتی، قراردادهایی با حافظان جنگل از ابتدای سال آینده منعقد خواهد شد.
جلالی به تشریح وضعیت بودجه پرداخت پرداخت و گفت: در سال 95 حدود 620 میلیارد تومان اعتبار برای سازمان جنگل‌ها پیش‌بینی شد. با مصوبه روز یکشنبه 100 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به کنترل کانون گرد و غبار اختصاص یافت.و در سال 96 هم یک هزار و 806 میلیارد تومان اعتبار داریم که 191 درصد افزایش نسبت به سال جاری را نشان می‌دهد.
رئیس سازمان جنگل‌ها بیان کرد: بودجه آبخیزداری 131 درصد رشد یافته و بیابان‌زدایی که بحث مورد توجه این روزها است و خسارات سنگینی از این ناحیه داریم، با رشد 14 برابری، 910 میلیارد تومان تعیین شده است.
وی درباره کنترل ریزگردها در خوزستان بیان کرد: طی 15 سال گذشته یک میلیون هکتار از تالاب‌های کشور به دلیل کم آبی خشک شده و این عرصه‌ها به کانون گرد و غبار تبدیل شده‌اند.در این استان یک میلیون و 200 هزا رهکتار بیابان وجود دارد که 800 هزار هکتار آن کانون بحرانی است و در سطح 120 هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی انجام شده است. 350و هزار هکتار از کانون‌های بحرانی خوزستان در جنوب شرقی اهواز واقع شده که کانون تولید ریزگرد است و اگر این عرصه‌ها مرطوب نشود، برای منطقه مشکل ایجاد می‌کند.
رئیس سازمان جنگل‌ها افزود: مطالعه دقیقی درباره سهم ریزگردهای داخلی و خارجی انجام نشده اما پیش‌بینی می‌شود 80 درصد گرد و غبار از خارج وارد شده و 20 درصد آن از کانون‌های داخلی منشا می‌گیرد.که در این مرحله 30 میلیارد تومان برای عملیات بیابان‌زدایی در خوزستان و کنترل کانون‌های بحران اختصاص یافت.
وی افزود: در هفته منابع طبیعی امسال 10 میلیون اصله نهال در سطح 100 هزار هکتار غرس خواهد شد.
15 تا 21 اسفند هفته منابع طبیعی نامیده می‌شود که امسال شعار این هفته «همیار طبیعت باشیم» انتخاب شده است.

ارسال دیدگاه نام: ایمیل: دیدگاه:
سایر اخبار این روزنامه
برداشت 56 میلیون متر مکعب گاز در روز با راه اندازی فازهای 20 و21 پارس جنوبی رئیس جمهور در جمع مدیران بانک‌ها و مجمع سالیانه بانک مرکزی: بزرگترین موفقیت اقتصادی دولت ایجاد ثبات و آرامش در جامعه است با افتتاح 10 طرح درمانی کردستان به قطب درمانی غرب کشور تبدیل شد عراقچی: پیام اروپایی‌ها حمایت از برجام است رژیم بحرین صدور حکم شیخ عیسی قاسم را به 24 اسفند موکول کرد رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور: منتظر صدور حکم دستگاه قضا در باره زمین خواری موسوم به «سیمای قو» در شمال کشورهستیم با تصویب مجلس 70 میلیارد تومان برای آبرسانی شرب روستایی و عشایری اختصاص می‌یابد پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد 6.6 درصدی اقتصاد ایران زمینه‌های یک انتقاد آشکار ستارگان دانش روایتگر زندگی آیت‌الله فاضل لنکرانی(ره) ایران،جمهوری آذربایجان و ارمنستان را به خویشتنداری دعوت کرد دکتر روحانی در دیدار فرستاده ویژه رئیس جمهور اندونزی:‏ ایران از سرمایه‌گذاران اندونزی ‏استقبال می‌کند ارائه بدون وقفه خدمات درمانی ایثارگران تحت پوشش بنیاد شهید