سعد حريري عقب نشست

سعد حریری که سه‌شنبه‌شب به بیروت بازگشت، روز چهارشنبه اعلام کرد فعلا استعفایش از مقام نخست‌وزیری را بنا به درخواست میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان نگه داشته است. به گزارش ایسنا به نقل از اسکای نیوز، سعد حریری در سخنانی که بعد از دیدارش با میشل عون، رئیس‌جمهور و نبیه بری، رئیس پارلمان ایراد کرد، گفت: امیدوارم در مذاکراتی که با رئیس‌جمهور و دیگر رهبران سیاسی لبنان خواهیم داشت بتوانیم راهی برای برون‌رفت از این شرایط بیابیم. حریری ادامه داد: امروز رئیس‌جمهور از من خواست تا استعفای خود را به تاخیر بیندازم و من این درخواست را قبول کردم تا درباره انگیزه‌ها و دلایل آن گفت‌وگو کنیم. امیدوارم این مذاکرات به نتیجه برسد. او گفت: ما خواهان پایبندی همه گروه‌ها به توافق طائف هستیم و تمام تلاش خود را انجام داده‌ایم تا کشور از بحران‌های منطقه‌ای دور بماند. لبنان باید سیاست بی‌طرفی خود را در این باره ادامه دهد چراکه این سیاست کشور را از جنگ و آشوبی که پیرامونمان را فراگرفته و نیز تنش‌های داخلی حفظ می‌کند. سعد حریری در پایان آمادگی خود را برای مذاکره «جدی و واقعی» با همه جریان‌های سیاسی لبنان و بر اساس منافع ملی اعلام و تاکید کرد که در این مذاکرات باید منافع ملی بر منافع گروهی و خارجی اولویت داده شود. سعد حریری که سه‌شنبه‌شب پس از سه هفته غیبت، برای شرکت در مراسم روز استقلال لبنان به کشورش بازگشت، پیش‌تر در جریان سفرش به عربستان از سمت خود استعفا کرده بود. این استعفای جنجالی که حرف و حدیث‌های بسیاری به دنبال داشت، گفته می‌شد با فشار عربستان سعودی صورت گرفته و باعث شد طرف‌های خارجی نیز به میانجی‌گری برای حل بحران به این مساله ورود کنند. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر و صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت سه تن از مقامات عالی‌رتبه خارجی بودند که تلاش داشتند این بحران را با کمترین هزینه برای لبنان و منطقه حل‌وفصل کنند. همچنین حریری در جشنی که در اطراف منزلش در مرکز بیروت و با حضور جمع کثیر حامیانش برگزار شد، گفت که اهل میانه‌روی است و برای حفاظت از امنیت و ثبات لبنان و دفاع از مردم کشورش متعهد شد.
آماده دادن تضمین به حریری هستیم
نبیه بری تاکید کرد، اکنون چیزی مشخص نیست. ما منتظر رویکرد سعد حریری بعد از بازگشت به کشور هستیم تا ببینیم چه تصمیمی می‌گیرد. نبیه‌ بری، رئیس پارلمان لبنان در برابر کسانی که با آنها دیدار داشت، تصریح کرد، اگر سعد حریری از استعفا برگردد، ما بحران بزرگی را پشت سر گذاشته‌ایم و آماده اعطای تضمین‌هایی به او در زمینه «خویشتن‌داری» هستیم، اما در صورتی‌که تصمیم بگیرد، استعفا کند، ما مقابل تنگنای بزرگی خواهیم بود. رئیس پارلمان لبنان ادامه داد، مصری‌ها و فرانسوی‌ها به میانجی‌گری ادامه می‌دهند و روشن است که آنها نقش مثبتی ایفا می‌کنند و تاثیر زیادی داشته است. مصر نقش اصلی را ایفا کرد و ما به آن تکیه کرده‌ایم. بری ابراز خرسندی کرد که اطلاعاتی که به دستش رسیده حاکی است حریری طی سه روز اخیر همکاری روشنی داشته و فضا اینگونه بوده که او آماده حل‌وفصل مشکل و بازگشت از استعفا در مقابل دادن تضمین‌هاست. این در حالی است که سیدحسن نصرا... دبیرکل حزب‌ا... لبنان نیز در سخنرانی‌ اخیرش انعطاف زیادی نشان داد. رئیس پارلمان لبنان با اشاره به پیام‌های ملک سلمان، پادشاه عربستان و محمد بن‌سلمان ولیعهد این کشور و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان به مناسبت روز استقلال این کشور گفت: این نامه‌ها در راستای پاکسازی فضای روابط از سم موجود بود.
ورود قبرس به بحران لبنان


رئیس‌جمهور قبرس قصد دارد برای حل بحران لبنان وارد عمل شده و ابتکارعملی را ارائه کند. نیکوس آناستاسیادس، رئیس‌جمهور قبرس اعلام کرد، قصد دارد برای از بین‌بردن بحران لبنان ابتکار عملی را مطرح کند؛ بحرانی که پس از استعفای سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان در ریاض گریبانگیر این کشور شده است. این در حالی است که حریری پس از سفر به قاهره، به قبرس رفته بود و عصر روز سه‌شنبه با رئیس‌جمهور این کشور دیدار داشت. به نظر می‌رسد قبرس برای حل بحران لبنان وارد عمل شده است.
دولت حریری به قوت خود باقی است
این در حالی است که منابع در کاخ بعبدا بعد از دیدار سه‌جانبه حریری با نبیه بری،‌ رئیس پارلمان و میشل عون‌، رئیس‌جمهوری لبنان به العهد گفتند، دولت همچنان به قوت خود باقی است و هیچ دلیلی برای تشکیل‌نشدن جلسات وجود ندارد. منابع در کاخ بعبدا اظهار داشتند، هیچ جدول زمانی مشخصی برای رایزنی‌ها و مذاکره وجود ندارد و تحولات کشور ظرف 48 ساعت آینده برای تعیین سازوکار لازم بررسی و ارزیابی خواهد شد.