مانور رفاقت در سوچی

آفتاب یزد- گروه سیاسی: اجلاس سه جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه روزگذشته با حضور حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهور سه کشور در شهر سوچی روسیه برگزارشد. هدف از این نشست بررسی روند و نتایج مذاکرات آستانه و آغاز فرآیندهای سیاسی داخلی در سوریه بود. حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در سخنانی در این اجلاس، گفت: راهبرد ایران در منطقه پیرامونی اش بر اساس همکاری نه رقابت، هماهنگی نه تقابل، همراهی با اراده ملتها
نه پیروی از دولت‌ها‌ی بیگانه و صلح طلبی نه جنگ افروزی، بنا نهاده شده است. در ادامه بخش‌ها‌یی از سخنان رئیس جمهور در این نشست را می‌خوانید:
خوشبختانه اکنون در شرایطی هستیم که پایه‌ها‌ی داعش فرو ریخته و بقیه گروه‌ها‌ی تروریستی نیز در سراشیبی فروپاشی قرار گرفته اند. ضروری است تداوم مبارزه با تروریسم تا ریشه کنی آخرین هسته‌ها‌ی تروریست‌ها‌ی تکفیری در سوریه یابد تا مردم سوریه دیگر هیچگاه تحت سلطه تروریسم و عملیات تروریستی قرار نگیرند.
اگر ملت‌ها‌ و کشورهای منطقه امروز می‌بایست درسی از بحران ساختگی سوریه بگیرند این است که بدانند بعضی از قدرت‌ها‌ی مدعی مردمسالاری و حقوق بشر برای نیل به اهداف کوته بینانه خود در منطقه ما از هیچ اقدامی، حتی استفاده گسترده از تروریسم و خشونت، فروگذار نمی‌کنند. درسی که این قدرت‌ها‌ نگرفته اند این است که آثار و تبعات تروریسم و افراطی گری در یک منطقه محصور نمی‌ماند و به اقصی نقاط جهان از این پدیده شوم در امان نخواهد بود.


متاسفانه برخی کشورها در منطقه ما به تاسی از آمریکا و رژیم صهیونیستی در پی ایجاد اختلاف و دودستگی بین ملت‌ها‌ی منطقه بوده که مسئولیت نتایج سیاست‌ها‌ی بدخواهانه خود از جمله در زمینه گستراندن فرقه گرایی و قوم گرایی خواهد بود.
سیاست‌ها‌ی ایران، که حضور فعال در فرایند آستانه یکی از جلوه‌ها‌ی آن است، در نقطه مقابل تفرقه افکنان و آشوب طلبان است. راهبرد ایران در منطقه پیرامونی اش بر اساس همکاری نه رقابت، هماهنگی نه تقابل، همراهی با اراده ملتها نه پیروی از دولت‌ها‌ی بیگانه و صلح طلبی نه جنگ افروزی بنا نهاده شده است.
من در اینجا اعلام می‌کنم که تمامی تلاش‌ها‌ی جمهوری اسلامی ایران منطبق بر اصول و موازین بین المللی و منشور ملل متحد بوده و از طریق توسعه همکاری‌ها‌ی مشروع در جهت حمایت از منطقه باثبات سامان گرفته است.

پوتین: بدون ایران و ترکیه نمی‌شد
رئیس جمهوری روسیه نیز در نشست سران روسیه، ایران و ترکیه در خصوص سوریه اعلام کرد: بدون در نظر گرفتن نقش ایران و ترکیه، جنگ در سوریه متوقف نمی‌شد.
ولادیمیر پوتین افزود: امیدوارم این نشست ثمربخش باشد و توافق‌ها‌ی به دست آمده به تقویت حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه کمک کند.
وی با بیان اینکه این نشست با هدف تقویت و گسترش متغیرهای مثبت در سوریه برگزار می‌شود، افزود: نظام آتش بس در سوریه رعایت می‌شود و منطقه‌ها‌ی کاهش تنش در سوریه فعال هستند.
رئیس جمهوری روسیه با اشاره به اینکه شانس واقعی برای پایان دادن به جنگ چند ساله در سوریه به وجود آمده است، اظهار داشت: با تلاش‌ها‌ی صورت گرفته از فروپاشی و تجزیه سوریه جلوگیری شد و شاهد پایان عملیات نظامی در سوریه هستیم.

اردوغان: تلاش برای راه حل‌ها‌ی ریشه ای رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیزبا مهم خواندن اجلاس سه جانبه روسای جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه گفت: ما به نتایج خوبی در این نشست‌ها‌ دست پیدا کردیم اما این‌ها‌ کافی نیست وسه کشور برای ایجاد راه حل‌ها‌ی ریشه‌ای به منظور حل بحران سوریه تلاش می‌کنند.
وی درادامه با بیان اینکه این دیدار یک دیدار تاریخی برای بررسی بحران سوریه بین سه کشور ایران، روسیه و ترکیه است؛ اظهار داشت: من افتخار می‌کنم که در این نشست و در شهر سوچی روسیه شرکت می‌کنم.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری ترکیه همچنین با اشاره به نشست‌ها‌ی مقدماتی پیش از اجلاس سه جانبه روسای سه کشور افزود: این نشست‌ها‌ به نتایج مثبت و ملموسی منجر شد.
وی افزود: ما به نتایج خوبی در این نشست‌ها‌ دست پیدا کردیم اما این‌ها‌ کافی نیست و به عنوان سه کشور برای ایجاد راه حل‌ها‌ی ریشه‌ای برای حل بحران سوریه تلاش می‌کنیم.