دل‌مان می‌خواست روحانی فشارها را بازگو کند

فخرالسادات محتشمی پور در گفتگو با جماران در خصوص مطالبات زنان از دولت و عملکرد دولت در این زمینه سخن می‌گوید که در ادامه بخش‌هایی از این گفتگو را می‌خوانید:

وضعیت اجتماعی زنان در دولت آقای روحانی چه تفاوتی با دولت‌های قبل کرده است؟
برخلاف خیلی‌ها که فکر می‌کنند دولت دوم آقای روحانی نسبت به دولت اول عقبگرد داشته، من معتقدم حرکتی که آقای روحانی شروع کرد و سه نفر از معاونین و رئیس کتابخانه ملی را از بانوان انتخاب کرد به نوعی این قضیه پی گرفته شده است.


البته ما به جا به جایی خانم مولاوردی اعتراض داشتیم؛ چون می‌دانستیم برای برداشتن خانم مولاوردی روی رئیس جمهور فشار است ولی دل‌مان می‌خواست که حداقل این فشارها را بگوید؛ نه اینکه بگوید هیچ فشاری روی من نبوده و کابینه را تحت فشار نچیده ام. خانم ابتکار در موقعیت قبلی خانم مولاوردی قرار گرفتند. به نظر من با تجربه ای که خانم ابتکار در حوزه زنان داشته و از قدیم الایام با دفتر امور زنان ریاست جمهوری همکاری می‌کرده و در محیط زیست فعالیت‌های وسیع و گسترده‌ای داشته، قطعا در این زمینه موفق خواهد بود.

زمانی که دولت چیده می‌شد همه مطالبات بانوان به این سمت بود که باید وزیر زن داشته باشیم. حرف‌های شما به این معنی است که سطح این مطالبات پایین آمده است؟
من با این هوای تند مخالفم. ما مطالبه وزیر زن را از دوره اصلاحات شروع کردیم. یادم هست که (آن زمان) بحث مطالبه وزیر زن خیلی جدی مطرح شد ولی در آن روز ما زنانی که در مدیریت‌های میانی تجربیات زیادی داشته باشند را نداشتیم.
اینکه در دوره احمدی نژاد وزیر زن داشتیم به‌خاطر زمینه سازی‌هایی بود که در دوره اصلاحات انجام شد و ما توانستیم زنان را در مدیریت‌های میانی تقویت کنیم. آموزش‌هایی که گذاشته شد مثل تربیت 300 مدیر و آموزش‌های مدیریت استراتژیک زنان؛ آموزش‌ها داده شد و در صحنه عمل هم زنان تجربیات خوبی را داشتند.
یعنی ما در این زمینه عقبگرد داشته‌ایم؟
نه. ما این مسیر را جلو آمدیم و از آقای روحانی انتظار این بود که وزیر زن انتخاب کند. چون احمدی نژاد سدّ و تابویی که وجود داشت را از بین برد. چون کلا تابو شکن شده بود و حرمت را نگه نمی داشت. به هر حال این تابو شکسته شده بود و شرایط فراهم شده بود که آقای روحانی وزیر زن انتخاب کند و به نظر ما آقای روحانی وقتی که وزیر زن ندارد یک فرصت تاریخی را از دست داد. باز هم معاونین زن تا حدی این قضیه را جبران کرد و به جای اینکه در دوره اصلاحات و احمدی‌نژاد دو زن در کابینه بودند، تعداد بیشتری از زنان وارد کابینه شدند. طبیعتا مطالبه وزیر زن در دولت بعدی آقای روحانی خیلی طبیعی بود؛ یعنی به عنوان یک امر طبیعی و بدیهی مطرح شد. برای ما عجیب بود که ایشان یک زن را به‌عنوان وزیر نگذاشت.