درد دل‌خانواد سجا‌د

آفتاب یزد – مریم گندمکار: « 25سالش بود. مدام کتفش درمی‌رفت و باید عمل می‌شد. به امید درمان راهی تهران شدیم و قدم در راهروهای بیمارستان گذاشتیم. اما با یک عمل ساده زندگی‌اش به پایان رسید .» اینها را مهدی سرلک برادر بزرگتر سجاد می‌گوید. سجادی که بنا به گفته برادرش قربانی قصور پزشکی شده است . اشتباهاتی که به بدترین شکل ممکن با زندگی انسان‌های وا مانده از درد و بیماری، بازی و زندگی چندین خانواده را از درون متلاشی می‌کند. گویی این اشتباهات جزء لاینفک بیمارستان‌ها شده که این تراژدی تکراری را هر ازچندگاهی برای خانواده‌ای رقم می‌زند. این بار قرعه اشتباهات به نام سجاد خورد که خیلی راحت به دلیل نقصان امکانات بیمارستان جان خودش را از دست می‌دهد. اما با اهدای اعضای بدنش به چند بیمار جان تازه می‌بخشد.
**نقصان امکانات
برادر سجاد ماجرا را این گونه برای آفتاب یزد روایت می‌کند: «کتف برادرم سجاد مشکل داشت که باعث می‌شد به دفعات دررفتگی پیدا کند. به تشخیص پزشک باید او تحت عمل جراحی پین گذاری قرار می‌گرفت. برای این عمل راهی تهران شدیم و 27 شهریور برادرم در بیمارستان فوق تخصصی ... بستری شد.» وی اظهار کرد: «برادرم را برای انجام پین گذاری به اتاق عمل می‌برند. بنا به گفته پزشکان عمل با موفقیت انجام می‌شود اما بعد از عمل و در اتاق ریکاوری دچار اختلال در اکسیژن‌رسانی شد. همین اتفاق باعث ایست تنفسی و درنهایت مرگ مغزی برادرم شد». مهدی، برادر سجاد ادامه می‌دهد: «بیمار وقتی بعد از عمل به ریکاوری می‌رود باید برای او ماسک اکسیژن بذارند و دستگاه مانیتورینگ وصل کنند که وضعیت بیمار را چک کنند. متاسفانه برای برادرم ماسک اکسیژن را نزدند و دستگاه هم خراب بود. با این حال پرستار می‌توانست به وظیفه‌اش عمل کند و هرچند دقیقه به برادرم سر بزند، ولی کسی چنین کاری را هم انجام نمی‌دهد. تا اینکه به خاطر عدم اکسیژن رسانی سجاد دچار ایست تنفسی می‌شود.» وی افزود:
« بعد از این اتفاق سجاد را به بیمارستان میلاد منتقل می‌کنند و در آنجا به ما می‌گویند که برادرم دچار مرگ مغزی شده است و بعد از آن فوت می‌کند. بعد از این اتفاق شکایت کردیم که بعد از کالبد شکافی، پزشکی قانونی به ما گفت که سجاد کاملا سالم بوده و علت مرگ را ایست تنفسی بعد از عمل اعلام که متعاقب آن دچار مرگ مغزی شد. در نظریه کمیسیون پزشکی نیز عوامل و کادر درمانی مقصر تشخیص داده شدند. »وی بیان کرد: «متاسفانه مسئولان بیمارستان... بعد از اینکه برای سجاد این اتفاق افتاد برای اینکه از تنش ایجاد شده کم کنند سریعا برادرم را به بیمارستان میلاد منتقل کردند. مسئولان بیمارستان نه تنها پاسخگو نبودند بلکه به ما گفتند که بیمارستان امکاناتی برای مریضی که به این صورت درآمده، ندارد. حال سوال من این است مگر می‌شود که بیمارستان فوق تخصصی عمل جراحی را انجام دهد و بعد بگوید امکانات نگهداری بیمار را نداریم؟!» برادر سجاد اظهار کرد: «بارها شاهد قصور پزشکی و جان باختن تعدادی از هموطنانمان بوده‌ایم بنابراین تنها خواسته ما این است که دیگر هیچ‌کس قربانی قصور پزشکی نشود. از سوی دیگر کادر درمانی مرتکب خطا ، فقط به پرداخت دیه محکوم می‌شود که دردی را دوا نمی‌کند.» وی گفت: «ممکن است این اتفاق بیفتد که کسی حین عمل جراحی سنگین جانش را از دست بدهد اما چرا یک جوان سالم بایدبه خاطر نقصان دستگاه‌های بیمارستان فوت کند و خانواده‌ای عزادار شود.»


**گلایه از گیرندگان عضو
وقتی سجاد فوت می‌کند، پدرو مادر سجاد بدون دریافت هیچ پولی و قبل از اینکه کسی از آنها بخواهد اعضای بدن پسرشان را اهدا می‌کنند. آنها از اینکه دست به چنین اقدامی زدند پشیمان نیستند اما تنها چیزی که آنها را ناراحت کرده ، بی معرفتی برخی از گیرندگان عضو است. مهدی، برادر سجاد در این باره می‌گوید: «بعد از اینکه برادرم بر اثر قصور پزشکی فوت کرد قبل از اینکه پیشنهاد اهدای عضو را به ما بدهند مادرم برای این کار پیش قدم می‌شود حتی شرط مادرم برای اهدای عضو این بوده که اگر ناخن سجاد هم قابل استفاده است باید برداشته شود. بدین ترتیب 38 عضو و بافت برادرم اهدا شد.» وی اظهار کرد: «ما کارمان را انجام دادیم چرا که احساس می‌کردیم که بهترین کار اهدای عضو سجاد است . در فرهنگ‌مان چیزی به نام معرفت وجود دارد اما متاسفانه با برخی از گیرندگان عضو که تماس گرفتم و از آنها خواهش کردم که یکی از همراهان بیمار به منزل ما بیایند و فقط این اطمینان را به خانواده‌ام به ویژه مادرم بدهند که عضوی که دریافت کرده‌اند سالم و حال بیمارشان خوب است ولی به غیر یکی دونفر، بقیه حتی حاضر نشدند این کار را انجام دهند. ما توقعی از کسی نداریم ولی می‌توانستند با این کار دردهای پدرو مادرم را التیام بخشند. ای کاش می‌توانستیم گیرندگان عضو را خودمان انتخاب می‌کردیم.»
**ناراحتی کادر درمانی بیمارستان
خبرنگار آفتاب یزد برای جویا شدن از درستی ماجرا با بیمارستان... تماس گرفت. یکی از مسئولان بیمارستان با تائید این ماجرا اظهار کرد: بیمارستان از امکانات لازم برخوردار است . این جوان بعد از عمل جراحی حالش کاملا خوب بود حالا چطور شد که فوت کرد را نمی‌دانم. وی بیان کرد: به هر حال خانواده این جوان بابت این موضوع شکایت کرده‌اند و پزشکان هم توضیحات لازم را به آنها داده‌اند. اما همانطور که خانواده بیمار از فوت پسرشان ناراحتند صد برابر کادر درمانی بیمارستان بابت این موضوع ناراحت هستند. بعد از سالیان سال چنین اتفاقی در این بیمارستان رخ داده است و برای ما جای تاسف دارد و واقعا همه به ویژه رئیس بیمارستان ناراحت هستند. این مسئول بیمارستان گفت: عمل به خوبی صورت گرفته بود و نزدیک به 4 میلیون تومان وسیله عمل برای بیمار گرفتیم. بعد از عمل این جوان حتی به هوش هم آمد و داشت وارد بخش می‌شد که فوت کرد.