روحانی با اشاره به وضعیت اقتصادی دولت قبل :

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نشست سالیانه بانک مرکزی اظهار داشت: در حوزه بانکی قدری کندی و تاخیر داریم که بخشی به دلیل تخلفات و اجرای تعهدات از طرف آمریکا و از طرفی ترس بانک های بزرگ و از طرف دیگر مشکل با ما است که جاذبه کم داریم. وی تاکید کرد: جاذبه با بزک کردن درست نمی شود،‌ این که صورت مالی درست کنیم کار بانک را درست
نمی کند، باید بانک ها قوی شوند و سرمایه آنها افزایش یابد. رئیس قوه مجریه تصریح کرد: در این مسیر باید سهامداران به میدان بیایند و از پول خود هزینه
کنند و دولت هم در برخی از بانک ها سهام خود را بفروشد تا تقویت شود. روحانی گفت: خارجی ها هم می توانند سهام بخرند و صندوق توسعه ملی هم کمک کند و در نهایت اگر می خواهیم بانک ها زنده شوند همه باید دست به دست هم دهیم. وی با بیان این که در شرایط تحریم مشکلات زیادی به سراغ بانک ها آمد، گفت: تلاش و اولین قدم دولت یازدهم ایجاد ثبات پایدار در بازارهای مالی و پولی بود. رئیس جمهوری یادآور شد: گاهی اوقات شرایط تحریم به کشور تحمیل می شود در آن شرایط مشکلات از بیرون به سراغ بانک‌ها می آید.
وی به تلاش دولت در ایجاد ثبات پایدار در بازارهای مالی و پولی و شرایط ارزی کشور در سال 91 اشاره کرد و اظهارداشت: در 9 و 10 مهرماه آن سال در 24 ساعت قیمت ارز 625 تومان افزایش یافت، در 12 مهر 91 در مدت 48 ساعت 200 تومان قیمت ارز بالارفت. همچنین در مدت سه روز 825 تومان قیمت ارز افزایش یافت. روحانی افزود: وقتی بی ثباتی وجود دارد در مدت 24 ساعت قیمت ارز 20 درصد افزایش پیدا می کند، وارد کننده، صادر کننده، وام دهنده همه دچار سرگیجه می شوند که چه کار کند وقتی مردم در جامعه هستند.


وی ادامه داد: اوایل سال 92 تورم 12 ماهه حدود 40 درصد و در بخش مواد خوراکی 51 درصد است، تورم نقطه به نقطه حدود 45 درصد است، چطور می شود پیش بینی و برنامه ریزی و کار کرد. روحانی اضافه کرد:اگر این موارد همزمان با رشد منفی اقتصادی که در سال 91 منهای 6.8 درصد
بود با نگرانی‌های سیاسی نیز توام شود، چگونه
می توان آینده را ترسیم کرد و با دنیا در حال مبادله و معامله بود. وی اضافه کرد: شاهد بودید که یک مرتبه 100 سال عقب برگشتیم؛ تمام تعاملات ما با دنیا از طریق بانکی بود رفتیم سراغ صرافی؛ 100 سال پیش، برگشتیم به زمان قاجار برای این که سیستم‌های ما بسته شد. رئیس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: کار به جایی رسیده بود که یکی از آدم های معروف بانکی برای من پیغام فرستاد که در برجام مراقب باشید که مذاکره کنندگان گزارش دیگری به شما ندهند و اگر همه چیز در برجام حل شود سوئیفت محال است حل شود. روحانی افزود: این فرد برای عده ای از بزرگان نامه نوشته بود و استدلال های خود را داشت و شما می دانید چه تبلیغاتی به راه افتاد و در نهایت بانک مرکزی مجبور شد خبرنگاران را به اتاق بیاورد تا باور کنند
سوئیفت در حال انجام است. وی ادامه داد:
بانک های کشور بی تردید همان رگ هایی هستند که از لحاظ مالی و پولی خون را از منابع مالی کشور یعنی قلب، به سراسر بخش های اقتصادی کشور می رسانند. رئیس قوه مجریه تصریح کرد: حال اگر جایی از رگ ها اشکال پیدا کند و خون رسانی به طور کافی انجام ندهد بی تردید دچار مشکل می شود. بنابراین بانک ها رسالت سخت و سنگینی به دوش دارند. روحانی ادامه داد: امروز شاهد یک تورم تک رقمی همراه با رشد اقتصادی هستیم و همانطور که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد تا پایان سال جاری تورم تک رقمی خواهد بود و اینکه سالی تورم تک رقمی و رشد اقتصادی داشته باشیم، برای اولین بار در تاریخ بعد از انقلاب است.
وی با بیان این که تک رقمی شدن تورم دستاورد بزرگی است، گفت: وضع ارز هم در ماه هایی تلاطم بی جهت پیدا کرده بود که البته رئیس کل بانک مرکزی آن را گردن اربعین و سال مسیحی انداخت که ما قبول نکردیم چرا که اربعین و تولد مسیح خیر و برکت دارد، به هر حال به غیر از نوسان کوتاه مدت که نباید آن را رها کنیم در سه و نیم سال گذشته آرامش خوبی در مسئله ارز داشتیم. رئیس قوه مجریه یادآور شد: این که چگونه توانستیم تورم را بالاتر از پیش بینی های صورت گرفته نسبت به سال 92 پایین بیاوریم، مهم ترین اقدام انضباط پولی و مالی است که بانک مرکزی در این زمینه
تلاش خوبی کرده است و معنی ندارد که تورم ما دو رقمی باشد. روحانی با بیان این که ادامه این مسیر به نقدینگی و رشد پایه پولی بانک ها باز می گردد، گفت: رشد پایه پولی عمدتا مسئولیتش بر عهده بانک ها است و زمانی که بانک ها بدهی بالا می آورند به بانک مرکزی فشار می آورند و این یعنی فشار بر پایه پولی که باید حواسمان جمع باشد.
وی خاطرنشان کرد: ممکن است فردی فکر کند که بانک خودش سپرده بیشتری جذب می کند، این نشانه موفقیت است و این همانند فردی است که تشنه است و حواسش نیست که آب شور می خورد که این تشنگی آن را بیشتر خواهد کرد.
وی اظهارداشت: اگر به سراغ سود سپرده رفتیم در رقابت ناسالم آب شور قرار گرفتیم و اگر سود تسهیلات بانکی افزایش یافت اولین ضررکننده خود بانک است نه وام گیرنده. رئیس جمهوری افزود: چرا باید انجماد دارایی بانک ها این گونه باشد و نباید از آب شور استفاده کنیم و اگر در کشور رونق درست کنیم، بانک ها رونق می یابند و امروز نیاز به رونق و رشد اقتصادی داریم که بدون بانک شدنی نیست.
**هیچ جناحی با خوردن آب شور پیشرفت نکرده است
رئیس جمهوری همچنین گفت: والله دروغ گفتن مثل آب شور خوردن است و هیچ جناحی با خوردن آب شور پیشرفت نکرده است بنابراین آب شور نخورید، عطشتان بیشتر می شود و دادزیاد می زنید، به سراغ آب شیرین بروید.
روحانی تصریح کرد: همه در کنار هم باشند، کارهای بزرگی که انجام شده نه تنها توسط بانک مرکزی ، نه دولت یازدهم بلکه توسط همه مردم وقوا با ارشادها وراهنمایی های رهبر معظم انقلاب صورت گرفته است. وی افزود: امروز به اقتصاد مقاومتی رسیدیم یعنی سبقت گرفتن صادرات از واردات ، افزایش یک میلیون بشکه نفت در مدت 6 ماه ، دادن تسهیلات به 22 هزار و800 واحد کوچک و متوسط و یعنی تولید گاز تا پایان دولت از پارس جنوبی بیشتر از کشور قطر که همه اینها رسیدن به اقتصاد مقاومتی است. رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: برخی فکر می کنند چیز عجیب وغریبی است، خیر قدرتمندی بانک ها در ارائه تسهیلات ، کاهش تورم ، رسیدن به تورم تک رقمی ، رشد اقتصادی همه این اقدامات ،اقتصاد مقاومتی است یعنی اگر قیمت نفت کمی ارزان شد تکانه های اقتصاد را برهم نزند . روحانی گفت: امروز در مسیر اقتصاد مقاومتی حرکت می کنیم و وقتی 24ماده ای که در سیاست اقتصاد مقاومتی آمده بخوانیم می بینیم که دولت مسیر و راهی را که انتخاب کرده بود قبل از اینکه سیاست ها ابلاغ شودو اینکه مقام معظم رهبری تاکید کنند درست رفته است . به گزارش ایرنا، وی افزود: معنایش این نیست که با دنیا رابطه برقرار نکنیم، در این صورت نمی شود صادرات و واردات نداشته باشیم ، مسافر نرود ومسافر نپذیریم و علم و فناوری صادر یا وارد نکنیم ، دنیای امروز دنیای ارتباطات است و همه فناوری های ارتباطی برای این است که نظارت ها بیشتر شود.