این چه کاری بود کردید؟!

آفتاب‌یزد- گروه‌شبکه: گاهی وقت‌ها تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر و البته ماندگار می‌شوند که جز تاسف نمی‌توان برای آن توصیف دیگری در نظر گرفت. تصاویری که شاید وجه بدی از کشورمان را به نمایش بگذارد. تصویر سرمربی تیم کبدی تایلند که روسری به‌سر دارد از همان عکس‌هاست که دلت می‌خواهد باورش نکنی، ولی حقیقتی است فراموش نشدنی. ماجرا از این قرار است که در جریان مسابقات بانوان کبدی قهرمانی آسیا درگرگان، فقط تماشاگران و اعضای خانم تیم‌ها حق حضور در سالن را داشتند. از همین رو سرمربی تیم تایلند که یک مرد است برای اینکه بتواند در سالن حضور داشته باشد روسری سر خود کرد تا بتواند تیمش را هدایت کند. حال تصاویرش که به‌سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود یکی از عجیب‌ترین عکس‌های ورزشی تاریخ ایران را از آن خود کرده و واکنش‌های زیادی را در پی داشته است.

مگر مربی تایلندی مقنعه سر دارد!
اگرچه عکس‌های منتشر شده در اشکال مختلف موید این اتفاق تلخ است، ولی در ابتدا رئیس فدراسیون کبدی با رد این موضوع، تمام این ماجرا را شیطنت رسانه‌ها می‌داند! محمدرضا مقصودلو در واکنش به عکس منتشر شده از مربی مرد تایلندی که با روسری در کنار زمین و سالن مسابقات بانوان قهرمانی آسیا - گرگان حضور دارد، اظهارکرد: «مگر مربی تایلندی مقنعه سر دارد!» وی ادامه داد: «این ماجرا شیطنت است که از سوی یک عکاس ایرانی اتفاق افتاده است. به‌محض دیده‌شدن این موضوع، نیروهای حفاظتی داخل زمین، آن عکاس و آن مرد تایلندی را به بیرون هدایت کردند.» رئیس فدراسیون کبدی در ادامه‌ صحبت‌های خود، خاطرنشان کرد: «یک عکاس به آن مرد تایلندی روسری می‌دهد تا به داخل سالن برود و سر کند و از او عکس بگیرد. این ماجرا شیطنت بود و با این کار می‌خواستند این بازی‌ها را زیر سوال ببرند.» وی در پاسخ به این سوال که آیا مربیان مرد خارجی مجوز حضور در کنار زمین را داشته‌اند؟ در این باره توضیح داد: «آنها اجازه نداشتند که در سالن حضور داشته باشند. پیش از آن، بخشنامه کرده بودیم. حتی حضور مربی و سرپرست زن نیز بخشنامه شده بود که نباید به همراه تیم به ایران بیایند.» از سوی دیگر ابوذر مارکلایی، روابط‌عمومی فدراسیون کبدی در پاسخ به عکس جنجالی مربی تیم ملی کبدی تایلند، گفت: «هیچ کسی به ایشان نگفته روسری سر کند و این موضوع ابتکار شخصی این فرد بوده است. دوستان ما در چک‌کردن ورود و خروج و آیدی کارت بی‌دقتی کردند و بعد از چند ثانیه این مسئله رفع شد. از همین رو من از تمام مردم عذرخواهی می‌کنم.»



عذرخواهی می‌کنیم
در نهایت اگرچه رئیس فدراسیون کبدی به‌طور کل منکر ماجرا شده بود، اما پس از آن فدراسیون در بیانیه‌ای از این اتفاق عذرخواهی کرد. در این بیانیه آمده است:«ایرانی هستیم و زنده به ارزش‌های اسلامی. ورزشکاران ایرانی برای دفاع از آرمان‌های انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی مدال انسانیت را به مدال طلای مسابقات ترجیح داده‌اند تا بار دیگر به مردم دنیا ثابت شود ما ایرانی‌ها زنده‌ایم به ارزش‌های دینی‌مان. دهمین دوره مسابقات کبدی قهرمانی آسیا در بخش مردان و پنجمین دوره مسابقات کبدی قهرمانی آسیا در بخش زنان طی روزهای ۱ الی ۶ آذر ماه با حضور ۲۰کشور مطرح آسیایی در سالن امام خمینی(ره) شهر گرگان در هوای بارانی با بهترین شکل ممکن و رضایت خاطر تمامی کشورهای شرکت‌کننده برگزار شد. فدراسیون کبدی ایران به عنوان هماهنگ‌کننده تیم‌ها برای شرکت در مسابقات آسیایی گرگان تمامی قوانین و مقررات مسابقات، همچنین قوانین جمهوری اسلامی ایران از جمله رعایت حجاب از سوی بانوان تیم‌های خارجی و عدم ورود آقایان، در مکاتبات قبل از شروع مسابقات اعلام کرده بود. در مسابقات گرگان اتفاقی تلخ افتاد که کام تمام مدیران ارشد کشور و ورزش را تلخ کرد و حضور یک مربی خارجی مرد با پوشش در سالن مسابقات بانوان که به‌خاطر سهل‌انگاری برخی دوستان در چک‌کردن نفرات در زمان ورود به سالن و عدم رویت آی دی کارت مسابقات بود که بلافاصله پس از چندثانیه به بیرون سالن هدایت شد. فدراسیون کبدی و اداره کل ورزش و جوانان استان گلستان ضمن محکوم‌کردن این عمل ناشایست مربی تیم تایلند در فریب‌دادن عوامل کنترل‌کننده سالن، با کمال احترام از جامعه بزرگ و ورزش‌دوست ایران عذرخواهی می‌کند و این رفتار ناشایست مربی تایلندی را از طریق فدراسیون آسیایی و جهانی به دلیل زیرپا گذاشتن قوانین مسابقات پیگیری خواهد کرد.»

گفته بودید حجاب مصونیت زن‌هاست
تصاویر روسری سرکردن سرمربی تیم تایلند، صدای خیلی‌ها را بلند کرد و حتی دامنه این اعتراض‌ها به صداوسیما کشیده شد. رضا رشیدپور، مجری برنامه «حالا خورشید» قسمتی از برنامه‌اش را به این ماجرا اختصاص داد و در این خصوص گفت: «اگر این عکس اصالت داشته باشد هم وهن حجاب است و هم وهن قانون و بی‌حرمتی به میلیون‌ها بانوی محجبه است.»
در میان سلبریتی‌ها هم باران کوثری، بانوی بازیگر کشورمان با انتشار تصاویر سرمربی تیم تایلند در صفحه اینستاگرامش نوشت: «مگه قبل از دعوت تیم‌ها پیش‌بینی نشده که تیمی مربی مرد داشته باشه؟ چرا به تیم‌ها قبل از برگزاری مسابقات آسیایی توضیح ندادین؟ بس نیست اینطور مضحکه شدن؟ چرا یه تایلندی باید بی‌دلیل تصمیم بگیره وسط مسابقات روسری سرش کنه؟ این اتفاق دقیقا توهین به کیه؟ اون مربی؟ تایلند؟ مردم؟ زنان حاضر در ورزشگاه؟ به نظر من این توهین مستقیم به ساحت زنه. اگر فقط ورود زنان آزاد هست، آیا صرف داشتن تکه پارچه‌ای روی سر، زن بودن کسی رو تعیین می‌کنه؟ گفته بودید حجاب مصونیت ما زن‌هاست، حالا اینطور بی‌شان و احترام هم با ما، هم با مقوله‌ حجاب برخورد می‌کنید...»
اما یکی از چهره‌های مطرحی که نسبت به این مسئله واکنش نشان داده، محمدرضا زائری است که خود یک روحانی است. او در این باره نوشته است:«آیا این بازی‌ها مسخره‌کردن حکم خدا نیست، آیا ملعبه‌کردن دین و اعتقادات مردم نیست، در تاریخ بشر کسی اینقدر دین و باورهای مردم را به سخره گرفته؟ به خدا درد دارد که نادانی و حماقت ما اینطور مفهوم عظیم و رفیع حجاب را به افتضاح بکشد! نه به ‌عنوان یک آخوند عمامه به‌سر، نه به عنوان یک شهروند ایرانی، بلکه به عنوان یک مرد مسلمان متاسفم.»

واکنش کاربران
اینگونه تصاویر یا برخی از اخبار مهم کشورمان وقتی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود بی‌شک سروصدای زیاد به‌پا می‌کند و واکنش‌های زیادی را برمی‌انگیزد. اینبار هم کاربران علاوه بر واکنش به این اتفاق با انتشار تصاویری از مسابقات فوتسال زنان که هفته پیش در کشورمان برگزار شد این سوال را مطرح کرده‌اند که مگر هفته قبل سرمربی مرد فوتسال زنان ایتالیا وارد سالن نشد؟ پس چرا سرمربی کبدی تایلند حق نداشت تیمش را هدایت کند؟
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «ما همه چیز رو به مسخره گرفتیم!»فردی نیز گفته است:«بعضی از این مسئولان کارهایی می‌کنن که آدم شاخ درمیاره! این چه بازی بوده سرمربی مرد تیم بانوان کبدی تایلند تو گرگان در آورده، روسری سر کرده!»
دیگری نوشت:«خب چه چیزهایی که آدم در طول زندگی‌اش نمی‌بیند.»فرد دیگری عنوان داشته است: «عکسی که مربی مرد تایلندی تیم کبدی زنان ایران رو روسری‌ به‌سر نشون میده یا واقعی نیست یا دلیلی جز گرفتن مجوز حضور در سالن داره! به هر حال، این عکس یعنی ما طنز رو پشت سر گذاشتیم.»
کاربران دیگر نوشته‌اند:«همه چیز شده صحنه کمدی سیاه. پریروز درخواست از مجری روس قرعه‌کشی جام‌جهانی برای پوشیدن لباس مناسب، دیروز علیرضا کریمی و بباز، امروز روسری روی سر مربی مرد تایلندی. احمدی‌نژاد، بقایی و مشایی هم میان‌پرده‌ها رو اجرا می‌کنن»،«میهمان‌نوازی به سبک ورزش ایرانی! وقتی مربی مرد تیم دختران کبدی تایلند برای ورود به سالن مسابقات مجبور به روسری پوشیدن میشه»،«قطعا این تصویر در تاریخ ثبت خواهد شد.»
کاش روسری سرکردن مرد تایلندی در ایران دروغ بود

مصطفی داننده: هنوز نمی‌دانم روسری سرکردن مربی مرد تیم ملی تایلند در مسابقات کبدی گرگان، واقعی است یا نه. بیشتر شبیه یک طنز است. از آن طنزهایی که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد. امیدوارم طنز باشد. امیدوارم برخلاف نظر خبرنگاران حاضر در محل مسابقات که این عکس را مخابره کردند و نوشتند مرد تایلندی برای حضور در مسابقات مجبور به سر کردن روسری شده است، این خبر یک دروغ باشد. مانند دروغ سیزده باشد، مانند دروغ اول آوریل. اما اگر راست باشد باید لبخند تلخی تحویل هم بدهیم و از خود بپرسیم این تصمیمات واقعا در ایران و توسط برخی مسئولان ما گرفته می‌شود؟ بعد از دیدن این صحنه که یکی از عجیب‌ترین عکس‌های ورزشی تاریخ ایران است، چند نکته ساده در ذهن ایجاد می‌شود.
اول: حضور مردان در کنار ورزشکاران زن در اکثر کشورهای جهان بدون ایراد است. بسیاری از کشورهای جهان برای ورزشکاران زن خود، از مربی مرد استفاده می‌کنند. در کشور ما، اما حضور مردان با هر عنوانی در ورزشگاه‌هایی که زنان در آن در حال ورزش هستند ممنوع است. با توجه به این مسئله نمی‌دانم چه اصراری به برگزاری مسابقات زنان آن‌هم در سطح جهانی داریم. وقتی نمی‌توانیم بین قوانین خود و دیگر کشورها هماهنگی ایجاد کنیم بهتر است مسابقات زنان را در ایران برگزار نکنیم تا دچار تصمیمات مسخره نشویم.
دوم: آیا با یک روسری، تمام مشکلات قانونی و شرعی حل می‌شود؟ الان مربی مرد تایلندی با یک روسری به تمام شرکت‌کنندگان محرم شد؟ یعنی می‌شود زین پس مردان ایرانی هم با سر کردن یک روسری در مسابقات زنان حضور پیدا کنند؟ یا از آن سو زنان می‌توانند با برداشتن روسری در ورزشگاه به تماشای فوتبال مردان بنشینند؟
سوم: اگر این تصمیم ما بر اساس قانون و شرع است که مرد تایلندی نباید اجازه حضور در مسابقات را پیدا می‌کرد. مرد در هر حالتی مرد است چه با روسری چه بی‌روسری. الان در این مسابقات قانون رسمی کشور زیر پا گذاشته شده است.
چهارم: این تصمیم نشان می‌دهد در ایران چقدر راحت می‌شود قانون را دور زد. مسئولان مسابقات ناگهان یک مرد را در سالن مشاهده کردند. احتمالا فریادی زدند و جلو حضور او را گرفتند. بعد با خود فکر کردند چه کنیم؟ به نظر خود به راه‌حل مناسبی رسیدند. روسری سرش می‌کنیم. احسنتی به یکدیگر گفتند و فکر طلایی خود را عملیاتی کردند. همچنان دوست دارم این خبر دروغ باشد. واقعا اگر این خبر در جهان پخش شود، جهانیان چه فکری درباره ایران می‌کنند؟ در ایران مردها هم باید حجاب داشته باشند. سال‌هاست بسیاری از عقلای کشور در حال نشان دادن یک چهره مهربان از ایران به جهان هستند و تلاش می‌کنند پای گردشگران خارجی را به ایران باز کنند. آن‌وقت یک تصمیم مانند با حجاب‌کردن مرد تایلندی در گرگان می‌تواند تمام این زحمت‌ها را نقش بر آب کند. کاش این خبر دروغ بود که نبود./ عصرایران