مصیب نعیمی = کارشناس بین‌الملل

دور جدیدی از مذاکرات مخالفان سوری و دولت دمشق در ژنو آغاز شده است. با توجه به تغییر وضعیت میدانی و فروپاشی داعش و نیز پیروزی‌های ارتش سوریه و نیروهای مقاومت، روند مذاکرات با مذاکراتی که قبلا انجام شده بود به کلی متفاوت است. مجموعه معارضان سوری که چندی پیش در ریاض جلسه داشتند مجموعه‌ای متشتت و تحت تاثیر عربستان است. قبل از این جلسه نیز، تعدادی از آنها به دلیل اختلاف نظرهایی که داشتند استعفا دادند. آنهایی هم که در ریاض مذاکره داشتند به دلیل اختلاف‌نظرهای شدیدی که میان خودشان بود یک بیانیه کلی دادند که نشان می‌داد در یاس و ناامیدی به سر می‌برند. از طرف دیگر، این موضوع که مخالفان سوری سقف مطالبات قبلی‌شان را دوباره مطرح کردند فقط برای این بود که ورشکستگی‌شان مشخص نشود چون خودشان هم به خوبی می‌دانند که تغییر حکومت سوریه یک آرزوی بیهوده برای آنهاست.
نکته دیگر موضع دولت سوریه است. حتی زمانی که بخش قابل توجهی از سرزمین سوریه در کنترل تروریست‌ها و مخالفان دمشق بود دولت سوریه با تاکید بر مواضع اصولی خود در مقابل آنها کوتاه نیامد و حاضر نشد امتیازی به آنها بدهد.
قطعا در شرایط کنونی که تروریست‌ها شکست خورده‌اند، دولت سوریه همانند گذشته بر مواضع اصولی خود پافشاری خواهد کرد.
یکی از مواردی که دمشق تاکنون بر آن تاکید داشته، پذیرش آتش بس از سوی مخالفان بود که بعد از آنکه آتش بس تثبیت و اوضاع آرام شد آنگاه می‌توان زمینه برگزاری یک رفراندوم عمومی را فراهم کرد اما مخالفان تحت هیچ عنوان چنین موضوعی را نمی‌پذیرند.
لذا اتفاق جدیدی در ژنو نخواهد افتاد چون دولت سوریه به مخالفان امتیازات سیاسی نخواهد داد و مخالفان هم با توجه به وابستگی‌هایی که به حامیان خودشان از جمله عربستان و کشورهای غربی دارند سعی می‌کنند به اهدافی که در 7 سال جنگ و خونریزی در سوریه نرسیدند در مذاکرات سیاسی به این اهداف خود برسند. این در حالی است که دمشق به خوبی از شرایط مخالفان آگاه است و تسلیم خواسته‌های آنها نخواهد شد.