جعفر بای = جامعه‌شناس

حراجمعه یا همان بلک فرایدی خارجی‌ها مدتی است در کشورمان باب شده است. اما حراجمعه در ایران با بلک فرایدی خارجی‌ها با تفاوت‌هایی روبه‌رو شده که در خصوص آن باید نکاتی را یادآور شد. همان طور که می‌دانید در خارج از کشور، تقریبا یک ماه مانده به عیدشان و در روز جمعه فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی بسیاری از کالاهایشان را با تخفیف ویژه در اختیار مردم قرار می‌دهند. ولی در ایران بیشتر شباهت به مشتری فریبی دارد یعنی فروشگاه‌های اینترنتی با قیمت‌های بالایی که برای کالایشان در چنین روزی در نظر می‌گیرند باعث می‌شوند که مفهوم تخفیف، ماهیت خودش را از دست ‌دهد.
اما معتقدم حراجمعه می‌تواند اقدام خوب و موثری باشد اگر اصول واقعی آن رعایت شود. اگر در چنین روزی فروشگاه‌های اینترنتی برای کالاهایشان تخفیف‌های واقعی در نظر بگیرند( نه مثل امسال که به خریداران پلتیک زدند) این حسن را خواهد داشت که مردم مایحتاج خودشان را با کمترین هزینه خریداری کنند. باید گفت واقعا فروشگاه‌های اینترنتی دستشان برای تخفیف دادن باز است چرا که دست واسطه‌ها در این خصوص قطع شده است. به نظرم اگرچه فروشگاه‌های زنجیره‌ای تحت هر شرایطی سودشان را می‌برند ولی اگر با تخفیف‌های واقعی باز هم سود کمی ببرند اتفاق خوبی برای خودشان رقم خواهند زد چرا که در روزهای
بعد با افزایش مشتری روبه رو خواهند شد. البته کشورهای خارجی برای اینکه بتوانند انبارشان را تخلیه کنند بلک فرایدی یا جمعه سیاه را به وجود آورده‌اند. به این معنا که هرچه به مواد غذایی‌شان زمان بخورد تخفیف‌شان بیشتر خواهد شد چون خاصیت‌ موادغذایی کمتر می‌شود. به همین خاطر با یک فروش هدفمند و برنامه‌ریزی شده روبه‌رو هستیم. از دیگر حسن‌های این اتفاق این است که اگر در ایران فروشگاهی تمام نیازهای مشتری خود را با تخفیف واقعی در این روز تامین کند باعث می‌شود تردد شهری کمتر اتفاق بیفتد . تردد کم شهری، کاهش آلودگی هوا، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش ترافیک و ... را در پی خواهد داشت.
از سوی دیگر در خارج از کشور با توجه به نظارتی که وجود دارد و. واقعیتی که در کار به آن اعتقاد دارند یک کار اصولی و منطقی را در این خصوص انجام می‌دهند. پس اگر قرار است الگوبرداری کنیم به شکل کامل و دقیق از آنها الگوبرداری کنیم نه اینکه یک بخشی از آن را کپی کنیم و آن را ناقص به مردم ارائه دهیم. نکته دیگر اینکه اگر حراجمعه یا جمعه به خرید در مدت کمی مانده به عید نوروز خودمان اتفاق بیفتد بسیار مناسب خواهد بود چرا که با فرهنگ کشورمان سازگار است.