خانه‌هاي كاه‌گلي «هجدک» كرمان با زلزله 6/1 ريشتري فروريخت

ساعت 6:2 صبح ديروز مردم استان كرمان به خصوص شهرستان راور با احساس زمين لرزه‌اي سراسيمه از خانه‌هايشان بيرون آمدند. دقايقي بعد بررسي‌ها نشان داد زلزله‌اي به بزرگي1/6 ريشتر منطقه هجدك شهرستان راور را لرزانده است. بر اساس اين گزارش اين زمين لرزه خوشبختانه تلفات جاني نداشته، اما خانه‌هاي كاهگلي را فروريخته و 42 نفر را روانه بيمارستان كرده است. 
سردار غلامعلي ابوحمزه، فرمانده سپاه ثارالله استان كرمان از اعزام اكيپ‌هاي سپاه و بسيج استان به منطقه زلزله‌زده خبر داد و گفت: اكيپ‌هاي سپاه و بسيج استان كرمان در كمتر از 45 دقيقه پس از وقوع زلزله هجدك راور در منطقه حضور يافتند و سپاه براي كمك به مردم در گوشه‌ گوشه استان آماده است.  به گفته وي اكيپ‌هاي سپاه و بسيج به مناطق زلزله‌زده هجدك راور اعزام شدند تا برآوردهاي اوليه را داشته باشيم و بتوانيم در صورت وجود مشكل خاصي به مردم كمك كنيم.  بر اساس اعلام مديركل امور اجتماعي و فرهنگي استانداري كرمان، زمين‌لرزه تاكنون بيش از 52 مصدوم در حد شكستگي پا و تروما داشته كه به بيمارستان شهيد باهنر كرمان مراجعه كرده‌اند كه تعداد زيادي از آنها به دليل ترس از زلزله دچار آسيب شده‌اند.  به گفته هادي سلطاني، مدير روابط عمومي جمعيت هلال‌احمر استان كرمان اقلام مورد نياز براي اسكان اضطراري زلزله‌زدگان هجدك كرمان از جمله چادر و اقلام زيستي مانند آب معدني و كنسروجات از كرمان، زرند و راور به منطقه زلزله‌زده هجدك ارسال شده است و اين اقلام در انبار هلال‌احمر دپو مي‌شود تا در صورت نياز اسكان اضطراري زلزله‌زدگان صورت گيرد.  پورابراهيمي، نماينده مردم كرمان و راور پس از نخستين جلسه ستاد بحران در منطقه زلزله زده گفت:  آمار خسارت‌هاي وارده بايد سريعاً مشخص شود كه اين خسارت‌ها از جمله در مناطق مسكوني، ابنيه و اماكن عمومي است و بيشترين خسارت را به قنات‌هاي منطقه شامل 100 رشته قنات به‌دليل شدت لرزش‌ها و مدت زمان طولاني آن داشتيم.  
رئيس سازمان امداد و نجات درباره اين حادثه گفت: ارزيابي 70 روستا به پايان رسيده است كه مشخص شد چهار روستا احتياج به اسكان موقت و اضطراري دارند كه با هماهنگي‌هاي انجام شده تا عصر اسكان اضطراري آنها پايان مي‌يابد. به گفته وي روستاي كوهك با 122 خانواده و حدود 622 نفر سكنه 30 تا 70 درصد تخريب شده است.  هادي شهسواري، مدير كل امور روستايي استانداري كرمان با بيان اينكه تاكنون هيچ خسارت جاني نداشته‌ايم، گفت: در خانه‌هاي روستايي كه مستحكم نبوده‌اند خرابي ديوار داشته‌ايم، اما خانه‌هاي قديمي دو روستاي گورك و هنك تخريب شدند و قطعي برق و تلفات دامي در اين دو روستا گزارش شده است.