رهبر انقلاب: پيش‌نياز جدا كردن علوم انساني از ريشه‌هاي غيرديني تسلط كامل بر پيشرفت‌هاي جهاني است

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر رهبر انقلاب، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين ديدار، رجوع به قرآن كريم و پاسخ‌يافتن براي مسائل گوناگون فكري، عملي، سياسي و اجتماعي از جمله موضوع مهم علوم انساني را بسيار ضروري خواندند و گفتند: در برخي شاخه‌هاي علوم انساني، سابقه چند صد سال مطالعه و نقادي در دنيا وجود دارد و پيش‌نياز ورود به علوم انساني و جدا كردن آن از ريشه‌هاي غيرديني يا ضدديني و اتصال به منشأ قرآني و وحياني، تسلط كامل بر كارها و پيشرفت‌هاي انجام‌شده در جهان است.  رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر انجام پژوهش و تحقيقات در قالب كار گروهي و همچنين لزوم همكاري مراكز و گروه‌هاي مختلفي كه در موضوع هدايت علوم انساني به سوي آموزه‌هاي اسلامي در حال تحقيق و فعاليت هستند، افزودند: علاوه بر محققان داخلي، برخي متفكران جهان اسلام در حال مطالعه و پژوهش در خصوص علوم انساني اسلامي هستند كه بايد مراكزي همچون جامعة‌المصطفي با شناسايي اين افراد و آثارشان، زمينه همكاري و همبستگي متقابل را در سطح وسيع بين‌المللي شكل بدهند. 
ايشان همچنين با تأكيد بر افزايش كيفيت پژوهش‌هاي علمي و ابراز اميدواري در خصوص توليد مقالات راهگشا و پر مغز در كنگره قرآن و علوم‌انساني، برخي آثار و توليدات فضلاي جوان و نوانديش قم را بسيار با ارزش، اميدواركننده و نويدبخش آغاز يك حركت عمومي و رو به جلو در پژوهش‌هاي حوزوي دانستند. بايد از كم‌كاري درباره زكات طلب آمرزش كنيمرهبر انقلاب همچنين در پيامي به اجلاس سالانه‌ زكات با اشاره به جايگاه برجسته و اهميت والاي اين فريضه از كم‌كاري در امر اقامه‌ زكات انتقاد و تأكيد كردند: نظام جمهوري اسلامي بايد اين فريضه‌ بزرگ را در سرلوحه برنامه‌هاي خود قرار دهد. 
متن پيام رهبر انقلاب اسلامي بدين شرح است:فراهم‌سازي همايش سالانه براي ترويج زكات را بايد يكي از بزرگ‌ترين توفيقات الهي و نشانه فضل و رحمت پروردگار به جمهوري اسلامي دانست. اهميت والاي اين فريضه بزرگ كه مكرراً در قرآن در كنار نماز از آن ياد شده است، ايجاب مي‌كرد كه بسيار پيش از اين به اقامه آن پرداخته شود. ما مسئولان نظام جمهوري اسلامي بايد از كم‌كاري خود در اين باره آمرزش خداوند را طلب كنيم و به عفو او پناه بريم. 
اكنون كه به همت برخي عزيزان، چند سالي است موضوع زكات پيگيري مي‌شود، لازم است مسئولان همه بخش‌هاي مرتبط دولتي، همكاري همه‌جانبه خود را مبذول دارند. قرآن در ستايش مجاهدان راه حق، كاركرد آنان را پس از پيروزي، اقامه صلات و ايتاي زكات و امر‌به معروف و نهي از منكر مي‌داند و در حقيقت، نخستين و مهم‌ترين وظايف آنان را در هنگام تشكيل حكومت معين مي‌كند. اين جايگاه برجسته زكات است. 
نظام جمهوري اسلامي براي تحقق احكام اسلامي و تشكيل مجتمع اسلامي پديد آمده است، پس بايد اين فريضه بزرگ را در سرلوحه برنامه‌هاي خود گذارد. بايد اعتراف كنيم كه در اين زمينه كار تحقيقاتي و معرفتي نيز در سطح نياز و ضرورت انجام نگرفته است. بحث فقهي زكات، امروز مي‌تواند آفاق گسترده‌تري از همه آنچه در كتب گذشتگان هست، در پيش چشم باحثان و محققان بگشايد. فريضه زكات در صدر اول، پس از هجرت به مدينه تشريع شده، در‌حالي‌كه عنوان زكات در آيات مكي قرآن كريم بارها تكرار گرديده است. نكاتي از اين قبيل كه ما را به ژرف‌انديشي در اين مقوله مهم فرامي‌خواند، كم نيست. به هر حال اميد است نهضت احيا و ترويج زكات در همه سطوح به كاركردهاي شايسته خود منتهي شود و بركات بي‌پايان آن شامل مردم ما و كشور ما و نظام مقدس جمهوري اسلامي شود.