عبدا... صالح قرباني توطئه رياض

آرمان: وزارت کشور یمن وابسته به انصارا... با انتشار بیانیه‌ای خبر کشته‌شدن علی عبدا... صالح را تایید کرد. همچنین رسانه‌های حوثی‌ها تصاویر و بخش‌هایی از یک فیلم را منتشر کردند که گفته می‌شود متعلق به جسد صالح است. به گزارش ایسنا، در بیانیه وزارت کشور یمن وابسته به انصارا... بر «پایان حضور شبه‌نظامیان خائن و کشته‌شدن علی عبدا... صالح، رهبر این شبه‌نظامیان و شماری دیگر» تاکید شده است. همچنین این وزارتخانه با اعلام اینکه تمامی پایگاه‌ها و مواضع شبه‌نظامیان خائن در صنعا و اطراف آن و دیگر استان‌ها در کنترل کامل انصارا... است، پایان بحران صنعا را اعلام کرد. تلویزیون العربیه عربستان نیز خبر کشته‌شدن صالح در درگیری‌های صنعا را تایید کرده است. علاوه بر صالح، یاسر العواضی، معاون دبیرکل کنگره مردمی نیز کشته و عارف الزوکا، دبیرکل کنگره مردمی صالح زخمی شده است. همچنین منابعی در حزب صالح اعلام کردند وی زمانی که در میان اعضای حزبش در شهرک «سنحان» در نزدیک صنعا بوده، هدف حمله قرار گرفته است. برخی منابع نیز گفته‌اند وی هدف گلوله تک‌تیراندازها قرار گرفته و کشته شده است. همچنین به گفته این منابع خالد عبدا... صالح، پسر عبدا... صالح و خانواده‌اش نیز در جریان این حمله زخمی شده‌اند. پیش‌تر احمد الحبیشی، مشاور رسانه‌ای شورای عالی سیاسی یمن اعلام کرد که اخباری درباره کشته‌شدن صالح در مسیر فرارش از صنعا به استان مارب در منطقه تحت سلطه هوایی امارات منتشر شده است اما المیادین گفته بود که او در اثر انفجار خانه‌اش در صنعا کشته شده است. المیادین گزارش کرده بود نیروهای حوثی روز دوشنبه به منزل علی عبدا... صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن در محله «الکمیم» صنعا حمله و خانه وی را منفجر کردند. همزمان گزارش شده منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن به نیروهای ارتش دستور داده وارد صنعا شوند. همچنین گارد ریاست‌جمهوری در تعز از نیروهای خود خواست برای لغو محاصره صنعا و رویارویی با حوثی‌ها وارد عمل شوند. در خبری دیگر فرمانده انصارا...‌ يمن گفت: با حزب طرفدار صالح هيچ مشكلي نداريم، آنها برادران ما هستند. در همین حال ائتلاف متجاوز عربی از ساکنان و غیرنظامیان صنعا خواست تا حداقل ۵۰۰ متر از تجمعات و مقرهای حوثی‌ها فاصله بگیرند. صنعا طی روزهای اخیر شاهد درگیری میان نیروهای عبدا... صالح و نیروهای انصارا... بوده است. علی عبدا... صالح از چند روز پیش هم‌پیمانی خود را با حوثی‌ها به‌هم زد و در صنعا بین نیروهای وفادار به او و حوثی‌ها جنگ در گرفت.صالح گفته بود که اگر ائتلاف به رهبری عربستان سعودی حمله به اهداف غیرنظامی را متوقف کند، او آمادگی دارد «صفحه‌ای جدید» در روابط خود با عربستان بگشاید.
ارتش یمن: صنعا در کنترل کامل ماست
سخنگوی ارتش یمن وابسته به انصارا... ضمن انتقاد شدید از علی عبدا... صالح، تاکید کرد که نیروهای ارتش کنترل کامل صنعا را در دست دارند. اشرف لقمان، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در مصاحبه با شبکه خبری المیادین گفت: آنچه شنبه در صنعا رخ داد، صرفا اتفاق ناچیزی بود که نشان‌دهنده خروج علی عبدا... صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن از معادله و ائتلافش با متجاوزان بود. وی گفت: بخش اعظمی از حزب کنگره سراسری مردمی اشتباهی را که رهبری این حزب مرتکب شده، درک می‌کنند. صالح با کاری که کرد، سابقه خود را خراب کرد. لقمان گفت: تمامی صنعا در کنترل ماست و اوضاع امنیتی باثبات و کاملا آرام است. وی از مرحله جدید تشدید مواضع علیه امارات خبر داد و گفت: امارات دیگر کاملا ناامن است. نیروهای مسلح یمن موشک‌های کروز زیادی دارند و حوادث غافلگیرکننده بیشتری در راه است. نیروهای مسلح یمن توانایی ساخت تعداد بیشتری از موشک‌های کروز را دارند. نیروی موشکی یمن روز یکشنبه از پرتاب موشک کروز به تاسیسات هسته‌ای درحال ساخت ابوظبی خبر داد، هرچند امارات این خبر را تکذیب کرد.
عبدا... صالح که بود؟


علی عبدا... صالح اولین رئیس‌جمهور «جمهوری یمن» بود که از سال ۱۹۹۰ تا ۲۷ فوریه ۲۰۱۲ بر این کشور حکم راند. او پیش‌تر رئیس‌جمهور «جمهوری عربی یمن» (یمن شمالی) بود و جنگ شمال و جنوب را از جانب یمن شمالی رهبری کرد که درنهایت با پیروزی در این جنگ به عنوان اولین رئیس‌جمهور یمن متحد انتخاب شد. با شروع انقلاب‌های بهار عربی در سال ۲۰۱۱، صالح اعتراضات مردمی در کشورش را ابتدا سرکوب کرد اما در نهایت با فشارهای خارجی و ادامه اعتراضات داخلی در ژانویه ۲۰۱۲ و پس از اعطای مصونیت قضائی از سوی پارلمان از قدرت کناره‌گیری کرد اما همچنان یکی از پرنفوذترین چهره‌ها در عرصه سیاسی و نظامی یمن محسوب می‌شد. عبدا... صالح در جریان حمله‌ای که روز سوم ژوئن ۲۰۱۱ میلادی و در جریان تظاهرات‌های مردمی به مسجد مجتمع ریاست‌جمهوری یمن انجام شد، به‌شدت دچار سوختگی و جراحت شد که با هزینه عربستان و در بیمارستان‌های این کشور معالجه شد. او پس از کناره‌گیری درحالی که بسیاری از مولفه‌های قدرت را برای خود نگه داشته بود، به مخالفت با عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور جدید یمن پرداخت که معاون خود وی و از اعضای ارشد حزب کنگره بود. این اختلاف درنهایت به آنجا انجامید که در سال ۲۰۱۴ ائتلافی میان او و حوثی‌ها که دشمنان سابق صالح محسوب می‌شدند، شکل گرفت و هر دو وارد جنگی با منصور هادی و حامیان خارجی او به‌ویژه عربستان و امارات شدند. علی عبدا... صالح از شش روز پیش این هم‌پیمانی خود را با حوثی‌ها به‌هم زد و در صنعا بین نیروهای وفادار به او و حوثی‌ها جنگ در گرفت که در نهایت به کشته‌شدن وی در یکی از درگیری‌های پس از حوادث صنعا انجامید.