فرجام شوم آخرین معامله

علی عبداله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین یمن  توسط متحدان خود (انصارالله- حوثی‌ها) کشته شد.
شبکه  العالم ایران و برخی خبرگزاری‌های داخلی اولین رسانه‌‌هایی بودند كه تصاویری از جسد علی عبدالله صالح را منتشر  و اعلام كردند وی در هنگام  ترك صنعا و در منطقه سنحان  توسط حوثی‌ها کشته شد. برخی شبكه‌های عربی گزارش دادند او اول بازداشت و سپس با سلاح‌های سرد و گرم اعدام شد.
 پس از درگیری‌های چند روز اخیر بین حوثی‌ها و طرفداران صالح، سخنگوی انصار الله دو روز پیش به صراحت تهدید کرده بود متحد سابق خود را خواهند کشت. عارف الزوکا، دبیرکل کنگره مردمی، حسین الحمیدی، رئیس محافظان شخصی صالح و یاسر العواضی، معاون دبیرکل کنگره مردمی نیز کشته شدند. همچنین منابعی در حزب صالح اعلام کردند که وی زمانی که در میان اعضای حزبش در محلی نزدیک صنعا بوده هدف حمله حوثی‌ها قرار گرفته است. به گفته این منابع خالد عبدالله صالح پسر عبدالله صالح و خانواده‌اش در جریان این حمله زخمی شده‌اند. در همین حال تلویزیون المسیره وابسته به حوثی‌ها در بیانیه‌ای اعلام کرد، علی عبدالله صالح دست به خیانتی بزرگ زد، لذا بر ما واجب شد که او را به قتل برسانیم، به همین دلیل وزارت کشور به سرعت دست به اقدام زده و سر فتنه را قطع کرد.
عبدالملک الحوثی تبریك گفت


عبدالملک الحوثی رهبر حوثی‌ها بلافاصله پس از خبر قتل صالح، در تلویزیون ظاهر شد و  گفت: علی عبدالله صالح بخشی از توطئه‌های فراوان برای تضعیف ملت یمن بود و من قتل او را تبریك می‌گویم. امروز روزي استثنايي است. امروز را به ملت يمن تبريک مي‌گويم. از توطئه ای بزرگ عبور کردیم.  وی ادامه داد: مردم یمن می توانند در جنگ جاری، علیه متجاوزان پیروز شوند همانگونه که امروز یک توطئه بزرگ را خنثی کردند. در همین حال، رئیس‌جمهور در تبعید یمن، فرمان آغاز عملیات نظامی صنعای عربی با هدف آزادسازی پایتخت این کشور از دست حوثی‌ها را صادر کرد. احمد بن دغر، نخست‌وزیر یمن گفت: عبدربه منصور هادی فرمان عفو عمومی در یمن را صادر کرد بر اساس این فرمان افرادی که همکاری با حوثی‌ها را متوقف کنند، شامل این عفو خواهند شد. عملیات نظامی گسترده که با پوشش هوایی ائتلاف عربی همراه است با هدف آزادسازی کامل صنعا از وجود شبه‌نظامیان حوثی آغاز شده است. در حالی که درگیری شدیدی میان حوثی‌ها و نیروهای حزب گنگره خلق وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین یمن، در داخل صنعا ادامه دارد، نیروهای عظیمی از قبایل اطراف صنعا در کنار نیروهای دولت یمن از خارج پایتخت به داخل در حال پیشروی هستند. در همین حال ائتلاف عربی از ساکنان و غیرنظامیان صنعا خواست تا حداقل ۵۰۰ متر از تجمعات و مقرهای حوثی‌ها فاصله بگیرند.
صنعاء طی روزهای اخیر شاهد درگیری میان نیروهای عبدالله صالح و نیروهای انصارالله بود. علی عبدالله صالح از پنج روز پیش هم‌پیمانی خود را با حوثی‌ها به هم زد و در صنعا بین نیروهای وفادار به او و حوثی‌ها جنگ در گرفت. صالح گفته بود که اگر ائتلاف به رهبری عربستان سعودی حمله به اهداف غیرنظامی را متوقف کند، او آمادگی دارد صفحه‌ای جدید در روابط خود با عربستان بگشاید.
در همین حال همزمان با گسترش درگیری‌ها بین نیروهای علی عبدالله صالح، ‌رئیس‌جمهوری سابق یمن، و حوثی‌ها در شهر صنعا، اهدافی در پایتخت یمن بمباران شدند. این حملات هوایی ‌به اهدافی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی صنعا و وزارت کشور انجام شد که در کنترل گروه حوثی‌ها قرار دارد. در این میان، ساکنان صنعا گفتند که درگیری بین نیروهای علی عبدالله صالح و حوثی‌ها در این شهر که هفته گذشته آغاز شد، به خارج از پایتخت یمن نیز گسترش یافته است. در این ارتباط، برخی گزارش‌ها حاکی از تنش بین این نیروها در سنحان، ‌در جنوب صنعا، است. این منطقه زادگاه علی عبدالله صالح است.
 درگیری‌های روز یکشنبه در صنعا حدود ۶۰ کشته برجای گذاشت. نیروهای علی عبدالله صالح و حوثی‌ها مناطق شمالی یمن را در کنترل خود دارند و جنوب این کشور در کنترل عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری این کشور است که از پشتیبانی ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی برخوردار است. عبد ربه منصور هادی از سوی سازمان ملل متحد، رئیس جمهوری قانونی یمن شناخته می‌شود. یمن از سال ۲۰۱۴ میلادی در اختیار صالح و حوثی‌ها قرار داشته است که به طور مشترک علیه عبد ربه منصور هادی مبارزه کرده اند.
با این همه، ‌از هفته گذشته، درگیری‌هایی بین نیروهای آنها در صنعا آغاز شد و پس از آن، علی عبدالله صالح روز شنبه اعلام کرد که درهای مذاکره با عربستان سعودی و متحدانش باز است به شرط آنکه آنها به محاصره هوایی و دریایی پایان دهند.  ‌علی عبدالله صالح در ماه‌های اخیر اشاره می‌کرد که از افزایش قدرت شبه نظامیان حوثی نگران است. حوثی‌ها نیز در مقابل از علی عبدالله صالح در مورد تماس‌هایش با عربستان سعودی انتقاد می‌کردند. در همین حال، آپریل لانگلی الی، پژوهشگر مسایل شبه جزیره عربستان از گروه بحران بین المللی، با اشاره به درگیری‌های نیروهای صالح و حوثی‌ها گفت: درگیری‌ها در پایتخت یمن ادامه خواهدداشت و حتی بدتر خواهد شد؛ درگیری‌هایی که می‌تواند بسیار خونین باشد. جنگ داخلی یمن از زمان آغاز آن دستکم ۱۰ هزار کشته و بیش از ۲ میلیون آواره برجای گذاشته و این کشور فقیر را در آستانه شیوع گسترده وبا و قحطی فراگیر قرار داده‌است.
در این میان، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، با اشاره به خطر مرگ، ‌بیماری و گرسنگی میلیون‌ها کودک، زن و مرد در یمن، از طرفین درگیر خواست به حملات هوایی و زمینی پایان دهند.