جنگ خودرو علنی شد!

گروه گزارش : نعمت زاده حواشی کم نداشته است؛ « نامه احمد توکلی»، «میزان سهم الشرکه وی در پتروشیمی‌ها» « دعوایش با ترکان و طیب نیا » و بسیاری دیگر. اما او بیش از همه به حمایت از دو خودرو ساز جاده مخصوص شهره بود. ایدرو از نظر او تنها یک ماموریت داشت و آن حمایت تام و تمام از دو خودرو ساز دولتی بود. حال این دو هر کارنامه کاری که ارائه می‌کردند مهم نبود، این موضوع خللی در حمایت نعمت زاده
وارد نمی کرد. این رویه تنها منتسب به او نیست و پس از او نیز سنت‌های نا نوشته در وزارتخانه ای تحت امر او ادامه یافت. سهم دو خودرو ساز نیز همیشه در کشمکش‌های درون وزارتخانه ای محفوظ مانده است. شاید به همین خاطر «نفع برندگان» جاده مخصوص علی رغم ورود آتشین شریعتمداری و آن سخنرانی‌های تحول محورش در مراسم‌ها تنها لبخند زده و مطمئن از ادامه مهمانی برایش کف زدند. آنها احتمالاً درست فکر کرده اند. وزیر جدید نیز شروع وزارتش را با حمله ای موثر به رقبای کاری خودروسازان داخلی آغاز کرد و اعلام کرد که عزمش در بسته ماندن سایت ثبت سفارش خودرو جزم است. او تلویحاً پیغام داد که «دیگر نمی توانید بر روال سابق خودرو وارد کنید ». وارد کنندگان به هر دری زدند موفق نشدند. سمبه رقبا پر زور تر از این حرف‌ها است و اکنون در آخرین مرحله شرکت‌های واردکننده خودرو دست به حرکتی انتحاری زدند. آنها فروش برخی مدلهای وارداتی را متوقف کردند. وزارت صنعت ساده از کنار این موضوع نخواهد گذشت و آن را اعلام جنگ تعبیر خواهد کرد.

شروع داستان


برای واردات خودرو در یک سایت متمرکز باید اقدام به ثبت سفارش خودرو موردنظر نمود. در فرایندی مشخص شرکت‌های واردکننده خودروهایی را که خواهان واردات آنها هستند و در انبار نگه‌داری می‌شود را برابر آیین نامه‌های گمرکی ثبت می نمایند تا بتوانند حقوق گمرکی آن را پرداخت نمایند و برای ثبت رسمی و پلاک‌گذاری، نامه بگیرند. وزارت صنعت به خاطر آنچه آن را« واردات بی‌رویه خودرو نامید » فرایند ثبت سفارش را دراین سایت متوقف کرد. وارد کنندگان اما این اتهام را قبول ندارند، احتشام زاد رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو در گفتگو با آفتاب یزد گفت: متاسفانه
این دلایل پذیرفتنی نیست، واردات بی رویه ای صورت نگرفته است و سهم ما از بازار تنها 5 تا 6 درصد از کل بازار کشور است. وی در پاسخ به اتهامی در مورد لوکس بودن این خودروها گفت: فقط نیم درصد از خودروهای وارداتی عملاً لوکس محسوب می شوند و سایر خودروها تنها در اثر تعرفه ای اعمال شده به افزایش قیمت دچار شده‌اند، وگرنه در هیچ جای دنیا چنین خودروهایی را لوکس محسوب نمی کنند. وی در ادامه افزود : دولت خود به نوعی رقیب بخش خصوصی است و نه حامی بخش خصوصی، بدیهی است که سیاستگذاری‌هایش نیز بر این اساس انجام گیرد. با وجود واردات ناچیز خودرو بر اثر اعمال نفوذ برخی خودروسازها، این مقدار نیز تحمل نمی‌شود. خودروسازهای دولتی که قریب 85درصد از سهم بازار داخل را در اختیار دارند و مشاهده می‌کنیم که قریب 70درصد از این مقدار نیز فقط در اختیار شرکت‌های نیمه دولتی است،
طبیعی است که این دوستان، تمایلی به وجود یک رقیب قدرتمند در حال رشد نداشته باشند . نتیجه نیز آن است که ما خودروهایی که قریب 40 سال است تولید می‌کنیم را سوار می‌شویم و با هر نوع تحولی نیز مخالفت می‌شود.

تدبیر وارد کنندگان
اما در این بین پس از آنکه وزارت صنعت عملاً اعلام کرد که تا پس از بررسی بودجه سال 97 تصمیمی درباره باز کردن سایت ثبت سفارش نخواهد گرفت، واردکنندگان امیدشان به یاس تبدیل شد، این بدین معنی بود که میلیاردها تومان سرمایه آنها که به شکل خودرو در انبار و بنادر نگه داری می‌شود باید منتظر امضای چند ماهه وزیر بماند، امضایی که درگیر حواشی بسیاری شده است. یکی از مدیران عامل یک شرکت مشهور لیزینگ و واردات خودرو که نخواست نامش فاش شود به آفتاب یزد گفت: «متاسفانه صورت مسئله آنگونه که مقامات وزارت صنعت بیان می کنند نیست و ما هم از ترس عواقب احتمالی نمی توانیم اطلاع رسانی کافی داشته باشیم، وی افزود: قراردادهایی که اخیراً بین دو خودروساز بسته شده، تولید و یا بهتر بگویم واردات چند مدل خاص را در پی داشته است. بر طبق این قراردادها چند مدل اس یو وی و استیشن باید تولید شود که در واقع عملاً اکثریت قطعات و بدنه و شاسی آن از کشور مادر وارد می شود، همچنین چند خودرو ساز چینی به نام تولید در کشور، اقدام به احداث چند کارخانه مونتاژ نموده اند. این تولیدکنندگان، واردکنندگان برخی مدلهای خاص را رقیب خود می دانند و البته در مجموعه وزارت صنعت نیز نفوذ بالایی دارند، من به شخصه این موضوع را دلیل اصلی بستن سایت می دانم و نه آنگونه که برخی مقامات می گویند خروج ارز از کشور، مگر این مسئله چقدر ارز از کشور خارج می‌کند؟ چرا در باقی رشته‌ها چنین حساسیتی وجود ندارد؟»

توقف فروش
بالاخره جلسات غیر رسمی وارد کنندگان نیز به نتیجه رسید و برخی از شرکت‌های عمده به عنوان یک راهکار، عرضه و فروش خودروهای وارداتی را در بازار متوقف کردند. این اقدام ابتدا به صورت شایعه در نمایشگاه‌های عرضه خودرو و نمایندگی‌ها پیچید و گمان بر این بود که تنها شایعه ای از سوی دلالان برای افزایش کاذب قیمت است. اما یکی از روسای شرکت‌های وارد کننده در گفتگو با آفتاب یزد این موضوع را تایید کرد. وی ابراز امیدواری کرد که: «سایر همکارانش نیز به این طرح بپیوندند.» به نظر می‌رسد در صورت ادامه دار بودن این عدم عرضه و کوتاه نیامدن وزارت صنعت، این مسئله به افزایش قابل توجه قیمت برخی مدلهای خودرو بینجامد. علاوه بر 15 تا بیست درصد افزایش قیمت اخیر تنها در عرض 12 ساعت این مسئله در برخی مدلها باعث افزایش قیمت 5 درصدی شده است. باید دید که در این جنگ خودرو که وارد راند نهایی شده است چه کسی برنده می شود. در یک سو برخی مونتاژ کاران چینی و روسای جاده مخصوص قرار دارند که پشت شان به وزارت صنعت گرم است و در طرف مقابل حریف لاغر اندام تر که همان وارد کنندگان خودرو هستند قرار گرفته‌اند.

مشکل ما نیست
در این رابطه معاون وزیر صنعت، مجتبی خسرو تاج با اشاره به اظهارات برخی واردکنندگان مبنی بر توقف چند هزار دستگاه خودرو در گمرک، اظهار کرد:" اگر اکنون خودروهای بسیاری در گمرکات مانده مشکل ما نیست چرا که واردکنندگان این خودروها قبل از واردات ثبت سفارش را انجام نداده‌اند. همچنین شاید ۵۰ درصد خودروهایی که در گمرک مانده‌اند برای ترانزیت به مقصد عراق و سایر کشورها وارد شده بودند که در این قسمت تحولاتی رخ داده که ما مسئول آن نیستیم. ما از تیر ماه جلو ثبت سفارش خودرو را گرفتیم که از آن تاریخ تاکنون واردات خودرو ۲۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است."


تعرفه را کاهش دهید
از همه جالب تر اظهارات جنجالی یک مقام رسمی و دولتی بود که در میانه این دعوا به نوعی جانب مصرف کنندگان و وارد کنندگان را گرفت و خواستار کاهش تعرفه شد. معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل، گفت: ان‌شاءالله وزیر اقتصاد یاری کند که تعرفه واردات خودرو کاهش یابد تا مردم‌مان بتوانند خودروهای ایمن سوار شوند و خسارت شرکت‌های بیمه کاهش یابد. به گزارش ایسنا، داود کشاورزیان گفت: یک میلیارد خودرو در جهان پلاک شده و دو درصد این آمار در ایران است در حالی که یک درصد جمعیت دنیا هستیم. وی ادامه داد: حدود ۱.۲۵ درصد از تلفات جاده ای را داریم، اینکه این آمار به کمتر برسد با توجه به آمار و ارقام سخت است، یا شدنی نیست. کشاورزیان گفت: سال گذشته یک و نیم میلیون خودرو جدید پلاک شده پس حدود ۱۱ درصد رشد تردد داریم و به سختی می توانیم تلفات جاده ای را کاهش دهیم. خودروی ایمن‌تر، راه ایمن، کاربران ایمن و امداد و نجات مناسب از ارکان مسائل ایمنی است. نکته ای که می خواهم به شما عرض کنم مدیریت ریسک است. خوشبختانه در قانون بیمه شخص ثالث در ماده ۱۸ به مواردی اشاره شده که وضعیت خودرو، کاربری خودرو و سال ساخت خودرو باید در محاسبه هزینه بیمه لحاظ شود. رییس سازمان راهداری و حمل و نقل ادامه داد: ما مواجه هستیم با رانندگی‌های تهاجمی که در نتیجه آن افزایش تصادفات رخ می‌دهد. باید با توجه به ریسک خودرو بیمه نامه صادر شود. در حال حاضر خودروهایی که در کشور تولید می‌شوند کمترین ایمنی را در بین خودروهای جهان دارند. نمی‌دانیم چه فکری باید برای خودروی غیرایمن کنیم، ان‌شاءالله که آقای کرباسیان، وزیر اقتصاد کمک کند که عوارض ورود خودرو به کشور کاهش یابد تا خودروهای ایمن وارد کشور شود و مردم از خودروهای ایمن استفاده کنند تا صنعت بیمه هم کمتر خسارت ببیند.