لایحه حمایت از معلولان هفته آینده به مجلس می‌‌رود



وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید در جامعه بتوانیم از حقوق معلولان صحبت کنیم نه اینکه درصدد نشان دادن ضعف و دلسوزی برای آنها باشیم بلکه باید معلولین توانمند را الگو کنیم و در نشان دادن توانمندی‌ها الگوسازی کنیم.
به گزارش «ایران» دکتر علی ربیعی همزمان با هفته معلولان در نشست هم‌اندیشی با سازمان‌های مردم نهاد با اعلام اینکه هم‌اکنون حدود


 5/1 میلیون معلول شدید در کشور وجود دارد که عدد قابل توجهی است که این افراد معلولان شدید نیازمند به کمک هستند؛ گفت: در کشور هر چه به استان‌های مرزی و دور از مرکز نزدیک می‌شویم میزان معلولیت و فقر بیشتر به چشم می‌خورد.
وی با اشاره به اینکه در چهار سال گذشته در وزارتخانه کارهای زیادی در حوزه معلولان انجام شد و اخذ مجوزها در این حوزه تسهیل پیدا کرده است، گفت: در استان‌های معلول‌خیز مراکز تحقیقاتی ایجاد شده و روزی که ما آمدیم غربال‌گری اصلاً وجود نداشت و امروز خوشبختانه می‌توانیم اعلام کنیم که غربال‌گری بینایی و شنوایی در کشور انجام می‌شود و در مناطق محروم میزان غربال‌گری‌ها به 97 تا 98 درصد می‌رسد.
شناسایی 200 هزار زن دارای سوءتغذیه
دکتر ربیعی اولویت بعدی را کودکان معلول خواند و اظهار کرد: 200هزار زن بارداری که دارای سوءتغذیه بوده‌اند که احتمال می‌رفت فرزند معلول به دنیا بیاورند را شناسایی کرده‌ایم تا از این طریق بتوانیم از میزان معلولیت‌ها بکاهیم. وی در ادامه با بیان اینکه برای رفع مشکلات جامعه معلولان نیاز به ارتباطات تنگاتنگ نهادی و فردی داریم، خاطرنشان کرد: در این راستا دستور داده‌ام که مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی نیز تدابیری اتخاذ کند که مطالبات و دیدگاه‌ها، نظرات جامعه هدف وزارتخانه بوِیژه آنان که صدای خاموش دارند شنیده و پیگیری شود.
ربیعی در ادامه جامعه، معلول، دولت و نهادهای مدنی را چهار ضلع مهمی عنوان کرد که باید به یکدیگر نزدیک شوند و منسجم کار کنند، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی بانک اطلاعاتی معلولان را از روستاها شروع کردیم که امسال بانک اطلاعاتی تکمیل می‌شود. او به انتقادات مطرح شده در زمینه عدم استخدام معلولان در سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها اشاره کرد و گفت: هر جایی که استخدام بوده ما نامه استخدام سه درصد معلولان را ارسال کردیم و در این زمینه موفق بودیم. حتی در این زمینه به سازمان‌های نظارتی نیز نامه زدیم اما چون حجم استخدام‌ها کم بوده است این موضوع خود را بخوبی نشان نمی‌دهد.
تسهیلات بیشتر برای معلولان با اشتغال در شرکت‌های تعاونی
وی با اعلام اینکه در زمینه پرداخت حق بیمه معلولان شاغل 80-90 درصد پرداختی‌ها صورت گرفته است، تصریح کرد: 12 هزار میلیارد تومان برای اشتغال روستایی و... در نظر گرفته‌ایم که ما اولویت را برای اشتغال معلولان قرار دادیم تا بتوانند با اخذ وام چهار یا شش درصد شغلی برای خود دست و پا کنند. اگر معلولان در قالب شرکت تعاونی باشند، می‌توانند تسهیلات بیشتری دریافت کنند.
افزایش حمایت از معلولان در منازل
دکتر ربیعی به حمایت‌ از معلولان در منازل‌شان اشاره کرد و گفت: ما هر سال سعی کردیم که این حمایت را افزایش دهیم تا مددکاران و توان‌بخشان با حضور در خانه بتوانند حمایت خوبی از فرد معلول داشته باشند. امیدوارم که مصوبات خوبی در زمینه مناسب‌سازی مبلمان شهری داشته باشیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه هدف‌گذاری ما این است که تا پایان سال 96 کسی بدون وسایل توان‌بخشی وجود نداشته باشد، بیان کرد: یکی از مسائل مهم، زندگی اجتماعی معلولان است. زندگی عمومی معلولان و حرکت روان این افراد از مسائلی است که ما دنبال می‌کنیم البته در این مسیر مناسب‌سازی و مبلمان شهری و الزام کردن ساختمان‌های جدید و مناسب‌سازی کار سختی است و ما در این زمینه مکاتبات زیادی داریم. امیدواریم در جلسه‌ای که با شهرداری خواهیم داشت، بتوانیم مصوبات خوبی را در زمینه مناسب‌سازی در مبلمان شهری داشته باشیم.
ربیعی با تأکید بر اینکه حداقل سالی سه – چهار جلسه شورای معلولان باید تشکیل شود به لایحه حمایت از حقوق معلولان اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم که این لایحه هفته آینده به صحن علنی مجلس برود. روی این لایحه کار کارشناسی زیادی انجام شده و من فکر می‌کنم کارها بسرعت پیش رود.
نشست صمیمی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سازمان‌های مردم نهاد
همچنین در این جلسه ، بهروز مروتی رئیس کمیسیون تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولین ضمن تشکر از دولت دوازدهم و اداره بهزیستی به خاطر در اختیار گذاشتن ویلچر برقی که از سوی نهادهای دولتی در اختیارش قرار گرفته بود گفت: امید است با پیگیری‌های دکتر ربیعی لایحه حمایت از حقوق معلولین به نتیجه برسد زیرا با تصویب لایحه حمایت از توان‌جویان بسیاری از مسائل و مشکلات معلولین مرتفع خواهد شد.
دکتر افتخار‌زاده مدیر عامل مؤسسه آتنا نیز گفت: سمن‌هایی (سازمان‌های مردم نهاد) که در این حوزه فعالیت می‌کنند صدای جامعه هدف هستند.
وی افزود: توان‌جویان هنوز برای دستیابی به امکانات شهری مشکل دارند. سیستم آموزشی کشور باید به گونه‌ای باشد که کودکان توان‌جو بتوانند در کنار دیگر کودکان سالم از نظام آموزشی بهره‌مند شوند.
وی گفت: نباید به سمت ایجاد مراکز شبانه روزی برویم بلکه باید نظیر دیگر کشورها به سمت مؤسسه‌سازی برای توان‌جویان گام برداریم.
 گرجیان یکی دیگر از توان‌جویان بود که با انتقاد از افزایش تعرفه واردات وسایل کمکی گفت: اگر برخی از این ابزارها وارد کشور نشود توان‌جو را با مشکلات بیشماری مواجه می‌کند.
وی همچنین از اختصاص دادن خودروهای کم کیفیت به معلولین انتقاد کرد و گفت: تلاش کنید کیفیت خودروهای مخصوص توان‌جویان را ارتقا دهید و سعی شود از خودروهای بهتری برای توان‌جوبان خریداری شود.
در ادامه ‌پورفهیم معاون توانبخشی کهریزک گفت: در سال‌های قبل نیروهای کارشناسی و متخصص در اختیار سازمان بهزیستی بود و حمایت می‌شدند همین‌طور از سربازهای امریه نیز به‌عنوان نیروهای خود استفاده می‌شد اما این قضیه مدتی است ملغی شده است تقاضا می‌شود به این مقوله نگاه ویژه داشته باشید و بهتر است به این نیروها گواهینامه داده شود جهت استخدام راحتر.
 مالکی‌زاده دبیر کانون معلولین منطقه 14 گفت: در بررسی که در منطقه 14 تهران انجام شد پی بردیم که چهار توان‌جو در خانه بودند و کسی به غیر از خانواده از وجود آنها خبر نداشت که این ضعف جامعه ما است.
این فرد توان‌جو گفت: در بسیاری از مراکز دولتی، دستشویی‌ها مناسب ویژه افراد توان یاب نیست.
 شاد کام یکی از توان‌جویان نابینا در این نشست به اصلاح ماده 28 آیین نامه داخلی مجلس که افراد نابینا نمی‌توانند نماینده مجلس شوند اشاره کرد و گفت: چرا افراد نابینا نمی‌توانند نماینده شوند؟ آقای وزیر از شما خواهش می‌کنم پیشنهاد کنید این ماده قانونی اصلاح شود.
 کاظم البرزلو مدیر عامل حمایت از معلولین ضایعه نخاعی گفت: هزینه ضایعه نخاعی در ماه 20 میلیون ریال و برای کسی نظیر من که از گردن دچار مشکل نخاعی هستم 40 میلیون ریال است. وی تأکید کرد: به جای انتقاد به وزارت رفاه اجتماعی و بهزیستی کمک کنیم تا بتوانند خدمات خود را به توان جویان افزایش دهند. وی گفت: این نخستین بار است که وزیر به میان توان جویان می‌آید و به درد دل آنان گوش می‌دهد.
زرین کفشیان گفت: هم‌اکنون 47.4 درصد از توان جویان کشور بیکار هستند در حالی که همه نهادها موظف هستند سه درصد از استخدام خود را به توان‌جویان اختصاص دهند. وی به نگرش منفی اجتماعی در خصوص توان‌جویان انتقاد کرد و گفت: مهم‌ترین مشکل ما نگرش منفی جامعه به افراد توان یاب است و از بین بردن آن، کار راحتی نیست.
این دانش آموخته رشته جامعه شناسی بیان داشت: گفتمان غالب در خصوص توان جویان پزشکی است و کمتر به نگاه اجتماعی توجه می‌شود.
دکتر پناهیان مدیر عامل مؤسسه رعد گفت: وظیفه سمن‌ها و وزارت کار پیدا کردن شغل برای معلولان نیست بلکه توانمند‌سازی معلولان و تسهیل‌سازی مسیر برای اشتغال و فعالیت معلولان است و در این زمینه کارنامه قابل قبولی داشته است.
در این جلسه غفاری رئیس انجمن اوتیسم هم خاطرنشان کرد: فقط وزارت کار متولی اوتیسم در کشور نیست بلکه وزارت بهداشت و سازمان تأمین اجتماعی نیز باید وارد عمل شوند؛ ما امیدواریم هر سه دستگاه دور یک میز سند ملی اوتیسم را به امضا برسانند.