تله ترامپ

گزارش«آرمان» از تصمیم جنجالی واشنگتن برای انتقال سفارت از تل‌آویو به بیت المقدس:
تله ترامپ
آرمان- علی زمانی: ایالات متحده آمریکا در دوران ترامپ در خاورمیانه دچار نوعی تنش درون منطقه‌ای میان کشورهای مسلمان در چهارچوب نوعی جنگ نیابتی شده است. با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل توسط آمریکا تحریک بیشتری در منطقه به وجود می‌آید. کشورهای مسلمان، عرب واروپائیان این اتفاق را فاجعه بار خواندند. کارشناسان معتقدند این اقدام در واقع تله‌ای است که ایالات متحده برای مسلمانان و کشورهای عربی منطقه خاورمیانه پهن کرده است. البته دونالد ترامپ در ایام تبلیغات انتخاباتی و در سخنرانی‌های خود در مؤسسه آیپک، اندیشکده هریتیج و نیز ساختمان معروف «کی استریت» شعار انتقال پایتخت رژیم‌صهیونیستی از شهر تل‌آویو به شهر بیت المقدس را داده بود. اما دیروز بالاخره رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که کشورش قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته و سفارت خود را از تل‌آویو به این شهر انتقال می‌دهد. دونالد ترامپ به وزارت امور خارجه کشورش دستور داد که اقدامات لازم را برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس به عمل آورد. وی تصریح کرد که مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا طی روزهای آتی به خاورمیانه سفر خواهد کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: قدس خاستگاهی برای مهم‌ترین دموکراسی‌ها در منطقه است. تأخیر در اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل هیچ چیزی را برای دستیابی به صلح محقق نساخته است. به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل به نفع روند صلح است. رئیس‌جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد: واشنگتن به دستیابی به توافق صلح مورد قبول برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها پایبند می‌ماند. ترامپ گفت، در صورت موافقت دو طرف، واشنگتن از راه حل تشکیل دو کشور حمایت خواهد کرد. وی با بیان این که اختلاف‌نظرهایی پیرامون تعیین قدس به عنوان پایتخت اسرائیل وجود خواهد داشت، اظهار کرد: ما خواهان آرامش و میانه‌روی در موضع گیری‌ها هستیم. ترامپ گفت: نمی‌توان تمامی مشکلات را از طریق همان فرضیه‌های شکست خورده حل کرد. اقدام امروز من آغازی برای رویکرد جدیدی نسبت به نزاع فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها است. وی خاطرنشان کرد: مصوبه کنگره پیرامون تعیین قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از ۲۰ سال قبل تصویب شده بود اما روسای‌جمهور پیشین از این امر کوتاه می‌آمدند. روسای‌جمهور پیشین معتقد بودند که به تأخیر انداختن به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل در دستیابی به راه‌حل نقش دارد. وی تصریح کرد: تصمیم من با هدف دور کردن ما از اقداماتمان برای تسهیل در توافق صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها نیست. ما پیرامون راه‌حل‌های نهایی میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها تصمیم نمی‌گیریم. رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار کرد: افراط‌گریی نسل‌های آتی را تهدید می‌کند و ما با آن برخورد خواهیم کرد. زمان برای مطرح شدن صداهای جوان در خاورمیانه برای تحقق آینده بهتر برای منطقه فرا رسیده است.
ترامپ حکم انتقال را امضا کرد


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دقایقی بعد از آن که ترامپ طی سخنرانی خود قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و دستور اجرایی انتقال سفارت آمریکا به قدس را امضا کرد، طی سخنرانی‌ای این رویداد را تاریخی توصیف کرد. وی از ترامپ بابت این تصمیم خود تشکر کرد و تأکید داشت که «هرگونه توافق صلحی با فلسطینیان باید منوط به این باشد که شهر قدس، پایتخت اسرائیل است».نتانیاهو همچنین از کشورهای دیگر خواست سفارت‌هایشان را از تل‌آویو به قدس انتقال دهند. رئیس‌جمهور آمریکا پیش از اعلام در تماس تلفنی با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به وی گفت قصد دارد سفارت آمریکا را از تل‌آویو به شهر قدس انتقال دهد. بعد از این تماس سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای پرده از این موضوع برداشت. او گفت که عباس در این تماس، با این اقدام وی مخالفت کرده است. همچنین ترامپ در تماس با همتای مصری از قصد خود بر این موضوع تاکید کرد. موقعیت حقوقی بیت‌المقدس یکی از نکات اصلی اختلاف در مناقشه خاورمیانه است. رژیم اسرائیل بخش شرقی این شهر را در جنگ ۱۹۶۷ به اشغال خود درآورد و آن را سال ۱۹۸۰ضمیمه خاک خود ساخت. با این همه، رژیم اسرائیل هر دو بخش شرقی و غربی این شهر را پایتخت خود می‌داند، ادعایی که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده است و سفارت هیچ کشوری به‌این شهر انتقال نیافته. فلسطینی‌ها شرق بیت‌المقدس را پایتخت کشور مستقل خود می‌دانند. انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس عملا به معنای به رسمیت ‌شناختن ادعای رژیم اسرائیل است.
واکنش‌ گروه‌های فلسطینی
با انتشار بیانیه تشکیلات خودگردان فلسطین گروه‌های سیاسی فلسطینی تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به قدس را تجاوز از تمام خطوط قرمز توصیف و اعلام کردند، اجازه اجرایی شدن آن را نمی‌دهند. رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس، پشت سر گذاشتم تمام خطوط قرمز است. اسماعیل هنیه ادامه افزود: دولت آمریکا در طول تاریخش ثابت کرده به شکلی آشکارا، طرفدار رژیم اشغالگر بوده و حامی جنایت‌های این رژیم علیه ملت فلسطین. وی هشدار داد انتقال سفارت آمریکا به قدس اقدامی خطرناک و پوششی برای دولت بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است تا طرح خود برای یهودی‌ کردن قدس را اجرا کند. همچنین یکی از اعضای ارشد جهاد اسلامی نیز اعلام کرد تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا بر اقدامات خصمانه آمریکا و جنگی که علیه ملت فلسطین و امت عربی و اسلامی به راه‌انداخته، تأکید می‌کند. المدلل گفت: این اقدام تحریک‌آمیز، وحدت ملت فلسطین و ایستادگی در برابر تصمیم آمریکا را می‌طلبد. جهاد اسلامی در ادامه خواستار تظاهرات میلیون نفری مردم فلسطین شد؛ تظاهراتی که در آن اعلام شود قدس، اورشلیم نخواهد شد و قبله مسلمانان باقی خواهد ماند.
بوسه مرگ
سفیر فلسطین در انگلیس نیز تصمیم‌های احتمالی آمریکا علیه قدس را اعلام جنگ و بوسه بر روند مذاکرات خواند؛ مذاکراتی که بیش از بیست ‌سال است بی‌نتیجه ادامه یافته است. مانوئل حساسیان در واکنش به انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس اعلام کرد، ترامپ علیه مسلمانان و مسیحیان اعلام جنگ کرده و آنها نمی‌پذیرند که قدس تحت سیطره اسرائیل باشد. او اعلام کرد به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، مانند بوسه مرگ بر صلح است.
واکنش ایران
وزارت امور خارجه در واکنش به تصمیم دولت آمریکا در انتقال سفارتخانه خود از تل آویو به بیت المقدس اشغالی و به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس بیانیه صادر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که مهمترین علّت بر هم خوردن ثبات و امنیت خاورمیانه تداوم اشغالگری و حمایت های جانبدارانه و بی دریغ دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی و محروم ماندن ملت مظلوم فلسطین از حقوق اولیه خود در تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف است...
ادامه صفحه7