جهانبخش محبی نیا اورشلیم شهرآشوب روابط بین الملل

دونالد ترامپ رئیس ایالات متحده آمریکا با دمیدن در خاکستر قدیمی‌ترین مناقشه خاورمیانه، پنجره کاخ سفید به دوران پسا داعش را باز کرد.
در واقع سطح تحلیل امری منطقه ای به مقیاسی جهانی اعتلا یافت که تا به حال به شک و تردید به آن نگریسته می شد. آشفتگی خاورمیانه و پیچیدگی متداخل و مداخله پیدا و نهان آن را به بسوی سرزمین های نفرین شده پیش می برد.
بیانیه رئیس ایالات متحده آمریکا آینده سیاست جهانی را به مراتب تاریک و غیرقابل پیش بینی کرد.‌‌‌‌ البته ایشان با بهانه قرار دادن مصوبه کنگره آمریکا در سال ۱۹۹۵ و عدم دسترسی به صلح به نیابت از حاکمان اسرائیل و کنست و یهود برای آنان پایتخت تعیین کرد. در واقع دوره احیای قیمومیت آمریکا بر اسرائیل و کشورهای اجیر نه به شکل غیررسمی و نامرئی بلکه به طرز رسمی و آشکار در دستور کار دولت ترامپ رونمایی شد. این اعلام نه تنها وهن مردم آمریکا، منطقه و سازمان ملل متحد است شاید متوقف به یک مورد هم نباشد و فردا نوبت تعیین تکلیف برای عربستان و کشورهای دیگر برسد که از نظر دولت-ملت هنوز به بلوغ نرسیده اند و نیاز به قیم دارند. ترامپ نه تنها عصر جدیدی از حکومت نیابتی را رسمیت می بخشد بلکه در قالب رویکرد جدید، جنگ های صلیبی و جاه طلبی های بوش را هم مدیریت می کند. تحلیل محتوای سخنان ترامپ در پراک منطبق بر این امر است. وی در جهان اسلام قصد جان گرفتن از مکه و مدینه دارد و همچنین دنبال تخریب عتبات عالیات در نجف، کربلا و مشهد است که این کار را غیرمستقیم شروع کرده است. سفر بنس معاون اول رئیس ایالات متحده آمریکا به خاورمیانه و اطلاع رسانی و هماهنگی با حاکمان عرب صورت دیگر اقدام مذکور است که آنان را مکمل چرخه سلطه بر منطقه لحاظ می کند. آمریکایی‌ها عادتشان بر این است چند روز قبل از اقدام نظامی، سیاسی و اطلاعاتی عوامل شان را در منطقه توجیه می کنند که توپ جمع کن آنها باشند و نقش مباشر را فراموش نکنند.
موضوع قابل تامل و حیرت زا در این اثناء آن است که قبل از بیانیه دونالد ترامپ، سالیان سال است که قدس دودستی به اسرائیل تقدیم شده است.


ضعف مفرط اعراب و مسلمانان بن مایه اهداء اجباری قدس است. وقتی رهبران کشورهای مسلمان منافقانه از وحدت می‌گویند و اختلاف ، کدورت و دو دستگی می آفرینند، در موقعیتی که رهبران سیاسی با فرار از دموکراسی لباس عیاشی پوشیدند، پیمانه عدالت شکستند و با ثروت اندوزی و استبداد و قلع و قمع مخالفین، همبستگی اجتماعی و سیاسی مسلمانان را به ضعف کشاندند، قدس زخم هایعمیقی برتن دید. هنگامی که سعادت، خوشبختی و توسعه ملل مسلمان ندای توهم و امیال مرض گونه حاکمان شد و استعداد ملت ها با جهات حاکمان بلوکه گردید در پیشانی قدس، حیات صهیونیسم حک شد. وقتی یمن، بحرین ، سوریه، عراق و لبنان عرصه تاخت و تاز تفرق و کش مکش حاکمان گردید و نخبگان کشورهای مسلمان بهشت را در شهرهای اروپا و آمریکا جستجو کردند و چهره حاکمان را در پذیرش راه حل ها و پیشنهادهای‌شان عبوس دیدند و همچنین ظرفیت مکه و مدینه و شهرهای بزرگ جهان اسلام فراتر از نصایح ملوکانه، صدایی نشنید و کوچه های علم، تحقیق و نوآوری به بن بست رسید، قدس از ما روی گردان شد وطعمه اربابان قدرت گردید.
بخش دیگری از استراتژی اربابان قدرت در قدس به خوی جنگ طلبی سلطه جهانی برمی گردد. آمریکایی‌ها خوی گرفته اند که برای نجات آمریکا از مشکلات اقتصادی بر طبل جنگ بکوبند. اینک بهانه شروع جنگ به غیر از خاورمیانه در جغرافیای جهان به نفع ترامپ نیست‌. در موضوع کره شمالی؛ همسایگان آن چین و ژاپن حتی کره جنوبی اجازه تنش آفرینی بیشتر به ترامپ را ندادند. روس‌ها هم به حدی از اعتماد به نفس رسیده‌اند. که خیلی نمی شود با آنان وارد معرکه اساسی شد.‌ پس خاورمیانه مستعد هر نوع اقدام است. با این وصف خاورمیانه مدت های مدیدی امنیت را تجربه نخواهد کرد. گرفتاری‌های مربوط به اقتصاد، سیاست و فرهنگ همچنان باقی خواهد ماند و کشورها ناگزیرند با برند بقالان قدیمی، نفت، گاز و معادن منطقه را خام فروشی کنند تا موتوراقتصاد غرب روشن بماند. بالاخره جهان سوم قبل از آنکه گرفتار ظواهر و برنامه های جزئی مدیران جهانی باشد، مدهوش و مجنون سیاست‌های کلانی است که فضای زندگی آنان را بدست گیرد و خلاقیت و توانشان را به اسارت کشد و به همین سان است که منازعه در خاورمیانه سامان ناپذیر است. دونالد ترامپ در بیان اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل دچار تعجیل هم شد. بالاخره این صحنه قتلگاه ایده ها، طرحها و پروژه های مصنوعی همه روسای جمهوری بوده است که این واقعه را خاستگاه تعالی و ترقی در اذهان آمریکایی‌ها قلمداد کردند و به همین نیت وارد چاه شدند. در هر صورت حاصل کار به نفع آنها نبود. ترامپ از نماد منازعه فلسطین و اسرائیل کلاهی بدست نخواهد آورد و برای ثبت نام خویش به مثابه قهرمان ملی عایدی کسب نخواهد کرد. الگوی ترامپ، در کسب مدال قهرمانی ریگان است اما فرق بسیاری بین ایشان و ریگان وجود دارد که شرح آن مجالی دگر می‌طلبد...
سایر اخبار این روزنامه
سیدحسن خمینی: راهی جز حمایت همه مسلمانان از مقاومت مردم فلسطین وجود ندارد فعالان سیاسی در گفت‌وگو با «ابتکار» مطرح کردند پای اعتدال روی شانه اصلاحات «ابتکار» از اتلاف زمان در «صف‏نشینی»های روزمره گزارش می‌دهد آخرین نفر شمایید؟ جهانبخش محبی نیا اورشلیم شهرآشوب روابط بین الملل سازمان میراث فرهنگی همچنان چشم به انتظار ابلاغیه تاسیس نگارستان هنرهای اسلامی و ایرانی است گزارش «ابتکار» از شیوه جدید بودجه‌‌نویسی دولت برای سال 97 نظام بودجه‌ریزی کشور جراحی می شود «ابتکار» از روند برگزاری یازدهمین جشنواره سینما حقیقت گزارش می دهد نمایش واقعیت ها روی پرده نقره ای «ابتکار» از وضعیت حال و آینده ارز گزارش می دهد ارز تک نرخی در تنگنای سیاست گذاری عارف مطرح کرد بنیاد امید ایرانیان نامزد انتخاباتی معرفی نمی کند وزیر خارجه انگلیس در تهران با ظریف، لاریجانی و شمخانی دیدار و گفت و گو کرد سفرِ خاص « آقای مو طلایی» محسن غرویان: روحانی از نقد استقبال می‌کند محمدرضا باهنر: اختیارات جهانگیری کمتر شده است لس‌آنجلس‌تایمز تحلیل کرد چه کسانی پشت پرده تصمیم جنجالی ترامپ بودند؟