دومین دهن‌کجی به ترامپ

هفته مد نیویورک شاهد نمایش لباس‌های اسلامی از سوی برندهای مطرح بود
دومین دهن‌کجی به ترامپ
--------------------------
آفتاب‌یزد – گروه اجتماعی: روز گذشته فیلمی‌ منتشر شدکه در نوع خود جالب توجه بود. این فیلم برندهای بزرگ و گرا‌نقیمت پوشاک را نشان می‌داد که برای مسلمانان لباس‌هایی با موضوع حجاب طراحی و تولید می‌کنند. این اقدام برندهای معروف پوشاک جهان نشان می‌دهد که اسلام‌ستیزی و تخریب مسلمانان از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده چندان کارساز نبوده است. در واقع این دومین دهن‌کجی است که به سیاست‌های ترامپ بعد از مراسم اسکار انجام می‌شود.


**در اسکار چه اتفاقی افتاد؟
روز دوشنبه هشتاد و نهمین مراسم اسکار برگزار شد، اما بسیاری این مراسم را واکنشی به سیاست‌های ناسیونالیستی دونالد ترامپ می‌دانستند. آنجا که جیمی‌کیمل، مجری مطرح آمریکایی از آغازین ساعات شروع مراسم کنایه‌هایی را به طنز به دونالد ترامپ زد. در این مراسم کیمل با آوردن صفحه توئیتر ترامپ گفت: «دو ساعت از مراسم می‌گذرد، اما ترامپ یک توئیت هم نکرده است. دارم نگرانش می‌شوم». او سپس دو توئیت را خطاب به ترامپ در صفحه توئیترش منتشر کرد و درخواست کرد آن‌ را در سالن مراسم نمایش دهند. او در توئیت خود نوشت: «سلام ترامپ، بیداری؟» و سپس اضافه کرد «مریل استریپ هم سلام می‌رساند». آنقدر بُعد سیاسی این مراسم پررنگ بود که در مهم‌ترین بخش برنامه که معرفی بهترین فیلم سال بود، مجریان برنامه به دلیل جابه‌جا شدن اشتباه پاکت معرفی برندگان، نام فیلم «لالا لند» را به اشتباه به جای فیلم «مهتاب» به عنوان بهترین فیلم سال اعلام کردند. همین مسئله سبب شد دونالد ترامپ دست‌اندرکاران مراسم اسکار را متهم به سیاسی‌کاری کند و با پیش کشیدن گاف مراسم اسکار در معرفی اشتباه بهترین فیلم سال، بگوید: «دست‌اندرکاران اسکار آنقدر سرگرم سیاست شدند که سرانجام کارشان خوب از آب درنیامد.»
دستور ضداسلامی ترامپ
البته این بار اولی نیست که به سیاست‌های ناسیونالیستی این تاجر بی‌تجربه آمریکایی واکنش نشان داده می‌شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بعد از ورودش به کاخ سفید حکمی را مبنی بر عدم اجازه ورود مردم 7 کشور جهان؛ ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن به خاک ایالات متحده را صادر کرد. این دستور ترامپ علاوه بر واکنش‌های گسترده جهانی، موجی از اعتراضات از سوی چهره‌های سیاسی، مذهبی و فرهنگی جهان را به‌دنبال داشت. تا جایی که اصغر فرهادی، کارگردان نام‌آشنای کشورمان و برنده دومین جایزه اسکار به احترام مردم ایران و شش کشور دیگری که با قانون غیرانسانی منع ورود مهاجران ترامپ مورد بی‌احترامی واقع شدند به آمریکا نرفت. البته اعتراض‌های شدیدی که در سطح دنیا نسبت به تصمیم نژادپرستانه دونالد ترامپ صورت گرفت، باعث شد دادگاه فدرال سیاتل با صدور حکمی فرمان اجرایی ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود اتباع 7 کشور مسلمان به آمریکا را لغو کند.
**وقتی مدل‌ها در نیویورک با حجاب می‌شوند
هفته مد نیویورک شاهد نمایش بی‌سابقه‌ای بود؛ نمایشی که در آن تمامی مدل‌ها با حجاب کامل به روی استیج رفتند. این اتفاقی است که در هفته مد پاییز و زمستان نیویورک افتاده است.
به نظر می‌رسد این اقدام یک دهن‌کجی زیرکانه به
سیاست‌های اسلام‌ستیز ترامپ از سوی طراحان مد باشد. مدل‌های جنجالی در حالی روی سکوی نمایش هفته مد نیویورک رفتند که انسیه حسیبان طراح اندونزیایی هدایتگر این ماجرا بود. با این حال سال‌هاست که برندهای معروف دنیا همچون
دولچه اند گابانا (H&M) ،(D&G)، شانل (CHANEL) و پرادا، بی‌اعتنا به دنیای سیاست، سرزمین‌های اسلامی را برای توسعه تجارت پرسود خود، کشف کرده‌اند. لباس‌هایی که به‌عنوان لباس‌های «حیا» و نه مد اسلامی شناخته می‌شوند. «دولچه اند گابانا» یکی از معروف‌ترین شرکت‌های ایتالیایی تولیدکننده پوشاک زنان در جهان است که رتبه سوم گرانقیمت‌ترین فروشگاه‌های جهان را به خود اختصاص می‌دهد. طراحان این برند مجموعه لباس‌های اسلامی خود را با نام «رمضان» به نمایش گذاشته‌اند. لباس‌هایی که طراحان آن معتقدند، تداعی‌کننده شن‌های روان و آسمان بیابان‌های خاورمیانه است و یک داستان بصری افسونگر درباره ظرافت و زیبایی زنان است. اما «شانل» برند فرانسوی معروف، برخلاف «دولچه اند گابانا» طراحی لباس‌های اسلامی خود را با تلفیق مدل‌های عربی و ترکی به بازار عرضه می‌کند. خریداران مسلمان این برند، هارمونی رنگی و به‌کارگیری سبک‌های راحت و مد روز را علت اصلی انتخاب خود می‌دانند. «پرادا » برند معروف ایتالیایی تولیدکننده محصولات جمعی، تمرکز خود را در تولید پوشاک اسلامی بر بازارهای جنوب شرقی آسیا قرار داده است. روسری‌هایی با رنگ‌های شاد، بلند و بدون نقش و نگار حاصل اندیشه این برند معروف برای زنان مسلمان اندونزیایی و مالزیایی است.
H&M برند معروف سوئدی هم شیوه متفاوت‌تری را برای جذب تجارت در جهان اسلام برگزیده است؛ استفاده از مدل‌های مسلمان. «ماریا» مدل مسلمانی است که برای پوشاک «H&M» تبلیغ می‌کند. این مدل 23 ساله برای نخستین بار با این برند معروف قرارداد بسته تا مُبلغ لباس‌های شیک و جدید برای زنان مسلمان کشورهای اسلامی باشد. البته در این میان کشورهای آسیایی برای حضور در این بازار پرطرفدار به تکاپو افتاد‌ه‌اند. یکی از تولیدکنندگان پوشاک ژاپنی برای رقابت با شرکت‌های اروپایی از طراح مسلمان استفاده کرده است. این تولیدکننده با کمک طراح انگلیسی - ژاپنی خود برای مسلمانان جنوب شرق آسیا لباس‌های اسلامی طراحی می‌کند. لباس‌هایی که قرار است آزادی زنان مسلمان را نشان دهد. برند‌های معروف دیگری همچون زارا، گوچی و آویت نیز برای آنکه از رقبای خود عقب نمانند دست به طراحی لباس‌های اسلامی زده‌اند. به هر سو مدل‌های زیبا با لباس‌هایی به سبک و سیاق زنان مسلمان‌ جهان، بازار جدید برندهایی هستند که بدون ملاحظات سیاسی، قلم‌های خود را برای طراحی لباس زنان مسلمان تیز می‌کنند.