افزایش حقوق یک میلیون و 600 هزار بازنشسته کشوری و لشکری

با مصوبه مجلس، دولت مجاز به افزایش حقوق بازنشستگان با دریافتی کمتر از 2 میلیون تومان شد
حقوق یک میلیون و 600 هزار بازنشسته کشوری و لشکری افزایش می‌یابد

براساس ماده 37 اصلاح شده لایحه برنامه توسعه ششم؛ دولت مکلف است نسبت به بررسی‌های لازم جهت برقراری عدالت در نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب‌سازی دریافت‌ها و برخورداری از امکانات شاغلین، بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشکری، سنوات مختلف، با استفاده از سامانه امتیازی جامع در سال اول اجرای این قانون اقدام نماید، به نحوی که اختلاف حقوق و برخورداری از امکانات شاغلین، بازنشستگان و مستمری بگیران طی سنوات مختلف با شرایط شغلی، تحصیلی، سنوات و سایر متغیرهای خدمتی، در پایان برنامه از 15 درصد تجاوز نکند و در جهت تصویب در مسیر قانونی قرار گیرد.


به گزارش «ایران»، بر این اساس مصوبه مجلس درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان صرفاً شامل بازنشستگان کشوری و لشکری که ماهانه کمتر از دو میلیون تومان حقوق می‌گیرند، می‌شود.
غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه دو سیما  درباره مصوبه مجلس برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان می‌گوید: بعد از اینکه کمیسیون‌های تخصصی پیشنهاد دادند ما در کمیسیون تلفیق برنامه ششم حکمی را تصویب کردیم که براساس آن طی برنامه ششم باید به گونه‌ای عمل کنیم که در پایان برنامه حقوق هر بازنشسته با شاغل همترازش بیش از 10 درصد تفاوت نکند که این مصوبه با ایراد مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان اصلاح شد و این تفاوت 15 درصد در نظر گرفته شد.
وی می‌افزاید اگر قرار بود کل این همسان‌سازی یکجا اجرا شود ما نیاز به 13 تا 14 هزار میلیارد تومان اعتبار داشتیم. دولت در بودجه امسال 1000 میلیارد تومان برای این کار پیش‌بینی کرده بود که ما با همراهی دولت 2400 میلیارد تومان به این عدد اضافه کردیم و گفتیم اگر این اعتبار کم بود دولت اجازه دارد از تمامی ردیف‌ها از جمله اعتبار هدفمندی برای این کار هزینه کند.
وی با بیان اینکه از مجموع 2 میلیون و 200 هزار نفر بازنشسته، یک میلیون و 600 هزار نفر آنها زیر 2 میلیون تومان حقوق می‌گیرند، می‌گوید: ما در واقع اولویت را روی حقوق‌های زیر 2 میلیون تومان گذاشتیم و گفتیم حقوق این افراد زودتر همسان‌سازی شود. این‌ها کسانی هستند که یا حقوق کمتری می‌گیرند یا زودتر از بقیه بازنشسته شدند.
نماینده مردم گچساران در مجلس با بیان اینکه اولویت اول در بودجه 96 بازنشستگان بوده‌اند، اظهار می‌دارد: امیدواریم با احکام پیش‌بینی شده و طبق قانون فاصله بازنشستگان با شاغلین همترازشان به 15 درصد برسد. ما همچنین با دولت این توافق را کرده‌ایم که شب عید حکم آنها را بزنند و این همسان‌سازی هرچه سریع‌تر آغاز شود. سلمان خدادادی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگوی ویژه خبری سیما، با بیان اینکه حقوق بازنشستگان متناسب با خط فقر نیست، می‌گوید ما مقرر کردیم که این همسان‌سازی در 2 سال اول برنامه انجام شود و کسانی که زیر 2 میلیون تومان دریافتی داشتند در سال 96 حقوق‌شان افزایش پیدا کند.
وی با تأکید بر لزوم از بین بردن تبعیض در مورد پرداختی به بازنشستگان و شاغلین می‌افزاید که مصوبه مجلس برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین قدم بسیار خوبی در این زمینه خواهد بود.
نامشخص بودن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
گفتنی است این مصوبه مجلس در حالی در سال آینده برای دو صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح اجرایی می‌شود که سه میلیون بازنشسته سازمان تأمین اجتماعی بیش از هفت سال است که منتظر اجرای همسان‌سازی حقوق‌شان هستند و هر بار که  این مسأله با مسئولان سازمان تأمین اجتماعی مطرح شده آنها اعلام کرده‌اند در صورتی که اعتبار این کار تأمین شود آنگاه می‌توان همسان‌سازی حقوق را برای بازنشستگان تأمین اجتماعی اجرا کرد. محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 96 در این باره می‌گوید: بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی قوانین خودشان را دارند و این سازمان از بودجه دولت برای پرداختی مستمری‌ها دریافتی
ندارد.
بــرخــی از بـازنشــستـگان تأمیـن اجتماعی در این باره می گویند: از مجلس انتظار داریم که اگر بودجه‌ای را برای بازنشستگان اختصاص می‌دهد مشمول همه بازنشستگان صندوق‌ها باشد و نباید بین بازنشستگان دولتی و غیر دولتی  تبعیض قائل شوند.