یارانه نقدی هیچ نیازمندی قطع نمی‌شود

»این یارانه به مستمری بگیران زیر خط فقر مطلق و کسانی که اعلام نیاز کنند ( درصورت تأیید) پرداخت خواهد شد
»90 هزار میلیارد تومان از بودجه صرف رفاه اجتماعی می‌شود
»قیمت بنزین فعلاً افزایش نمی‌یابد



گروه اقتصادی/لایحه بودجه سال 1397 متفاوت‌تر از سال‌های قبل به مجلس رفت. دراین لایحه با وجود کمبود منابع مالی که همواره دولت با آن روبه‌روست سعی شده است تا از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده شود.
از صبح روز یکشنبه که رئیس جمهوری مهمترین سند مالی دولت را به رئیس مجلس تقدیم کرد و جزئیات آن در اختیار رسانه‌ها قرارگرفت، درکنارانتشار انبوه اخباری که برخی از آنها برای نخستین بار شنیده می‌شد، برداشت‌های متفاوتی نیز از نخستین لایحه بودجه دولت دوازدهم  ارائه شد. اما دیروز صبح در ساختمان سازمان برنامه و بودجه کشور که مسئولیت تدوین بودجه‌های سنواتی را برعهده دارد، محمدباقر نوبخت رئیس این سازمان و معاون رئیس جمهوری در نشستی خبری به میان خبرنگاران آمد تا علاوه بر تشریح جزئیات و ویژگی‌های لایحه بودجه سال آینده به بسیاری از ابهامات و برخی اخبار نادرستی که در فضای مجازی منتشر شده است پاسخ دهد. شاید مهمترین مسائلی که دراین لایحه برای قاطبه مردم اهمیت داشته باشد همان موضوع تغییر در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و قیمت حامل‌های انرژی برای سال آینده است که سرانجام پس از هفت سال به مسیر اصلی خود بازمی گردد.
سال آینده چه کسانی یارانه می‌گیرند
در حالی مبلغ قابل پرداخت برای یارانه نقدی در لایحه بودجه سال آینده حدود ٢٣ هزار میلیارد تومان تعیین شده که در حال حاضر برای حدود ٧٧ میلیون نفر در سال نزدیک به ٤٢ هزار میلیارد تومان پرداخت انجام می‌شود، بنابراین با کاهش منابع باید تعداد گسترده‌ای از یارانه بگیران حذف شوند.   تعدادی که حدود
٣٠ میلیون نفر برآورد می‌شود، موضوعی که نوبخت تأکید دارد با وجود پیش‌بینی‌هایی که در مورد غربالگری داریم ولی هنوز نهایی نشده و باید در مورد سازوکار آن با مجلس به توافق برسیم پس تعداد قطعی یارانه و برنامه آن قطعی نشده است.  نوبخت عنوان کرد که برنامه دولت بیش از آن‌که حذف یارانه بگیران باشد شناسایی و پرداخت به نیازمندان است که اغلب آنها را اکنون می‌شناسیم. وی گفت که می‌توانم به صراحت اعلام کنم که در سال آینده هیچ نیازمندی یارانه خود را از دست نداده و همه نیازمندان با توجه به بررسی‌های که انجام می‌شود یارانه خواهند گرفت.
نوبخت با اشاره به موضوع یارانه نقدی در سال آینده گفت: یارانه را باید به کسانی که نیازمند هستند، بدهیم و یا استحقاق آن را دارند. دو روش برای این موضوع وجود دارد، اول آن‌که به حساب 80 میلیون نفر سرکشی کنیم و همین دعواهای کنونی پیش می‌آید که نهایتاً 3 تا 4 میلیون حذف شدند. روش دوم اینکه پول را به کسانی که می‌شناسیم و تحت پوشش هستند، بدهیم که برخی سازمان‌های حمایتی و برخی را بیمه‌های تأمین اجتماعی و یا شاید گروهی از مردم باشند که جزو هیچ‌کدام نیستند که پس از اعلام و بررسی آنها یارانه‌شان پرداخت می‌شود. سال 97 به کسانی که می‌شناسیم و نمی‌شناسیم و بعداً اعلام می‌کنند و آنهایی که تحت پوشش‌ نهادها هستند،‌ یارانه پرداخت می‌کنیم. وی تأکید کرد: دیگر نیازی به مأموریت سازمان هدفمندی نیست و به صندوق رفاه اجتماعی تبدیل خواهد شد و وزارت کار می‌تواند مسئولیت آن را برعهده بگیرد.رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به پرداخت‌هایی که از امسال در کنار یارانه به برخی اقشار از جمله کمیته امداد پرداخت می‌شود، افزود که برای سال بعد این پرداخت ادامه داشته و افرادی که شناسایی و حتی خودشان اعلام کنند نیازمند هستند بعد از تأیید به‌طور حتم به آنها در کنار یارانه از این بخش هم پرداخت انجام می‌شود.
تعیین خط فقر مطلق
به گفته وی در سال آینده میزان مستمری به عنوان خط فقر مطلق درنظر گرفته شده است. بدین ترتیب طبق محاسبات انجام شده خانوار تک نفره 193 هزار و 500 تومان، دو نفره 240 هزار تومان، سه نفره 460 هزار و 500 تومان، 4 نفره 601 هزار تومان و 5 نفر به بالا 692 هزار و 500 تومان مستمری درنظرگرفته شده است که هر کس کمتر از این سقف درآمد داشته باشد مشمول یارانه نقدی می‌شود. نوبخت در خصوص حذف یارانه برخی افراد گفت: ما به جای اینکه به همه افراد 45500 تومان بدهیم به افراد نیازمندتر پول بیشتری خواهیم داد. پس پول پرداختی به مردم و کل جامعه کم نمی‌شود بلکه تخصیص آن بهینه می‌شود. از طرف دیگر هیچ ریالی از منابع هدفمندی یارانه صرف هزینه‌های جاری و عمرانی دولت نمی‌شود.
جامعه هدف افراد حذف شده از یارانه نقدی هنوز مشخص نیست
وی در پاسخ به این سؤال که آیا تعداد افراد حذف شده از یارانه نقدی 20 میلیون یا 30 میلیون نفر است، گفت: هیچ کدام از این اعداد درست نیست و هنوز جامعه هدف به‌طور دقیق مشخص نشده است. بنابراین نمی‌توان در حال حاضر اعلام کرد چه تعداد از شمول دریافت یارانه نقدی حذف خواهند شد.
فعلاً افزایش قیمت بنزین قطعی نیست
اخیراً شایعاتی در رابطه با افزایش قیمت بنزین در ماه‌های پایانی سال منتشر شد موضوعی که رئیس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با احتمال تغییر قیمت حامل‌های انرژی توضیح داد.وی با اشاره به مجوز ٤٨ هزار میلیارد تومانی برای درآمدزایی از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در بودجه امسال و سال‌های قبل گفت که دولت در این باره چند سال است که اقدام نکرده و درامد ما از این محل حدود ٣٣ هزار میلیارد تومان بوده است.نوبخت تأکید کرد که برای افزایش قیمت بنزین فعلاً برنامه‌ای مشخص نیست و هر گونه تصمیمی اطلاع‌رسانی و اعلام می‌شود.
ماجرای حذف جدول 17
یکی از اقدامات تازه دولت در لایحه بودجه 97 ساماندهی کمک به نهادهای دینی و فرهنگی است. طبق گفته نوبخت جدول17 که همواره جدول پرمناقشه‌ای بوده است سالانه حدود 270 میلیارد تومان اعتبار به نهادهای فرهنگی و دینی کمک می‌کند. اما از بین صدها نهاد تنها نام 59 نهاد در لیست بودجه جا گرفته است برهمین اساس برای سال آینده برپایه مأموریت هر یک از نهادها 8 ردیف متفرقه جدید با عنوان کمک به مؤسسات فرهنگی و دینی در جدول شماره 9 بودجه آمده است. با این تفاوت که این اعتبار در اختیار اصلی مانند وزارت ارشاد گذاشته می‌شود تا برمبنای وظیفه هریک از نهادها به آنها اختصاص داده شود.
٤٠هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی
رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید حدود٤٠ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی شناسایی شده که البته پرداخت نمی‌کنند و طبق قانون معاف هستند. وی همچنین از فعالیت‌هایی در لایه‌های پنهان و خاکستری سخن گفت که مالیات پرداخت نمی‌کنند و باید شناسایی شوند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در توضیح بخش درآمدی بودجه سال آینده به اهمیت بخش مالیاتی اشاره داشت و با اعلام رشد بیش از شش درصدی در این بخش و افزایش آن به حدود ١٣٠ هزار میلیارد تومان گفت که باید در آمدهای مالیاتی را افزایش داد اما نه از طریق افرادی که اکنون پرداخت دارند بلکه کسانی که خارج از دور پرداخت مالیات قرار دارند.
وی افزود: در حال حاضر افراد و بخش‌هایی را که طبق قانون معاف از پرداخت مالیات هستند مورد بررسی قرار دادیم و مشخص  شد که حدود ٤٠ هزار میلیارد تومان از این طریق پرداخت نمی‌شود. با این حال در حال بررسی‌هایی هستیم تا بتوان بخشی از آنها را مشمول پرداخت کرد. نوبخت این را هم گفت که اکنون فعالیت‌هایی به‌طور خاکستری و کدر وجود دارد که آنها هنوز شناسایی نشده و مالیات پرداخت نمی‌کنند.
 حضور بخش خصوصی
در پروژه‌های عمرانی
رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین اعلام کرد که برای سال آینده از روش‌های جدیدی در بودجه برای اختصاص منابع به طرح‌های عمرانی استفاده شده است، مدلی که اکنون در دنیا مرسوم است. نوبخت با بیان این‌که تهیه بودجه ١٣٩٧ بر اساس بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد تهیه شده است به تغییر در اختصاص بودجه‌های عمرانی اشاره داشت و گفت که به منظور استفاده بهینه از منابع محدود برای پرداخت به بودجه‌های عمرانی از روش  جدیدی  که بر پایه حضور گسترده بخش خصوصی قرار دارد.
امیدواریم دلار ارزان شود
در حالی در بودجه سال آینده نرخ تبدیل درآمدهای ارزی برای دلار به ریال ۳۵۰۰ تومان تعیین شده که نوبخت درباره چرایی تعیین این قیمت با توجه به اینکه اکنون دلار در مرکز مبادلات ارزی ۳۵۴۰ و در بازار آزاد تا بیش از ۴۲۰۰ تومان است توضیح داد. آن طور که نوبخت عنوان کرد: نرخ ۳۵۰۰ تومانی در بودجه بر مبنای دلار دولتی بوده و اصلاً دولت قیمت‌های بازار را به رسمیت نمی‌شناسد و این صرافان و بازاریان هستند که باید خود را با واقعیت منطبق و قیمت‌ها را بر اساس آن تنظیم و اعلام کنند. نوبخت گفت که اکنون دلار حدود ۴۲۰۰ تومان است .در حالی که در سال گذشته هم در همین مواقع قیمت دلار افزایشی شد و تا ۴۰۰۰ تومان پیش رفت ولی در ادامه این روند متوقف شد. براین اساس هم با توجه به اعلامی که از سوی بانک مرکزی وجود دارد این امید وجود دارد که قیمت دلار در ماه‌های آینده ارزان‌تر شود. وی تأکید کرد که برای ما ثبات قیمت ارز و برابری آن و آرامش بازار مورد توجه خواهد بود و آقای روحانی همواره تأکید دارند که نباید اقدامی انجام شود که موجبات کاهش ارزش پول ملی در برابر سایر ارزها را فراهم آورد. وی یادآور شد که یکسان‌سازی نرخ ارز همچنان از سیاست‌های اصلی دولت به شمار رفته ولی زمانی اجرایی می‌شود که زمینه‌های لازم و شرایط مناسب برای پایداری آن وجود داشته باشد.
 افزایش عوارض خروج از کشور
 با هدف توسعه بخش گردشگری
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اگر عوارض خروج از کشور سه برابر شده مهم این است که در سویی دیگر برای توسعه بخش گردشگری مبلغی از این بخش اختصاص پیدا می‌کند که سهم آن را تا چهار برابر افزایش داده بنابراین افزایش عوارض خروج از  کشور موجب افزایش میزان مشارکت مسافران خارجی در توسعه کشور خواهد بود.
مطلقاً افزایش تعرفه کاغذ  نداریم
وی در باره تعرفه واردات کاغذ  گفت ما به هیچ عنوان برای واردات کاغذ افزایش تعرفه نخواهیم داشت، بلکه اکنون برای آن یارانه پرداخت می‌کنیم.
بیشترین سهم بودجه    رفاهی است
رئیس سازمان برنامه و بودجه  گفت: بیش از 90 هزار میلیارد تومان از کل منابع بودجه صرف رفاه اجتماعی، 57 هزار میلیارد تومان صرف آموزش و پژوهش، 51 هزار میلیارد تومان دفاعی و امنیتی و 25 هزار و 300 میلیارد تومان صرف امور سلامت می‌شود، پس بیشترین سهم در بودجه جاری کشور را حوزه رفاه اجتماعی دارد. معاون رئیس‌جمهوری در پاسخ به اینکه آیا دولت به تعهدی که در خصوص بیمه سلامت گفته بود، عمل می‌کند؟ بیان کرد: حتماً، کمااینکه در بودجه سال‌جاری 10 هزار میلیارد تومان بود.