من، محمدباقر نوبخت مسئول بودجه هستم

گردهمایی دانشجویان و جوانان حزب اعتدال و توسعه با عنوان جوانان، نقش‌آفرینی و مسئولیت‌پذیری، پنجشنبه گذشته با سخنرانی محمدباقر نوبخت، دبیرکل حزب و نیز علی جنتی، معاون کانون‌ها و سازمان‌های حزب اعتدال و توسعه برگزار شد. در این نشست محمدباقر نوبخت، دبیرکل این حزب و سخنگوی دولت، تمرکز اصلی سخنان خود را به پاسخ‌گویی شبهات و انتقادات درباره بودجه 97 اختصاص داد. 
او در سخنان خود از افزایش عوارض خروج از کشور در لایحه پیشنهادی دفاع کرده و آن را یکی از راه‌های تأمین بودجه و جلوگیری از خروج ارز از کشور قلمداد کرد؛ اما درست همان روزی که حسن روحانی لایحه پیشنهادی بودجه را تقدیم مجلس کرد و جزئیات آن در فضای مجازی پیچید، موج بزرگی از انتقادات درباره افزایش عوارض خروج از کشور فضای مجازی را درنوردید. موضوع تا سطح عمومی جامعه هم نشت پیدا کرد و به یکی از سوژه‌هایی تبدیل شد که همه درباره آن سخن گفتند. افزایش چندین‌برابری عوارض خروج از کشور را دولت به‌مثابه راهکاری برای خروج کمتر ارز از کشور و کمک به ذخایر ارزی کشور دانسته است. این در حالی است که برخی معتقد بودند در صورت تصویب این بخش از لایحه بودجه سال آینده، خیلی از خانواده‌های کم‌درآمدی که می‌توانستند از عواید سفرهای کم‌هزینه خارجی استفاده کنند، از این امکان محروم شده و سفرهای خارجی صرفا در زمره خدمات لوکس نیست که تنها طبقه خاصی از اجتماع بخواهند از آن استفاده کنند. عباس عبدی هم در توییتر خود در‌این‌باره نوشت: «درآمد دولت از عوارض خروج تقریبا برابر افزایش ۵۰ تومان هر لیتر بنزین است. دولتی که در دو مرحله ۱۵۰ درصد بر قیمت بنزین افزود و اعتراضی نبود، حالا عاجز از افزایش پنج درصد آن است و به جایش به سه‌برابرکردن عوارض خروج متوسل شده است. فهم اقتصادی و اجتماعی رئیس سازمان برنامه همین‌قدر است. با این مدیر آینده اقتصاد کشور معلوم است».
در قبال این نقدها حالا محمدباقر نوبخت تمام‌قد از بودجه ارائه‌شده دفاع کرده و گفته خودش شخصا این برنامه را تنظیم کرده است. 
به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت در این جلسه گفت: این روزها درباره بودجه حرف‌های زیادی می‌شنویم؛ ولی باید به منتقدان بگویم اگر امروز بودجه کاملا شفاف نبود، آیا اجزای بودجه مشخص و این تحلیل‌های آزادانه ارائه می‌شد؟ 


او گفت: از همه می‌خواهیم از من انتقاد کنند؛ زیرا هیچ‌کس در زمینه بودجه حتی رئیس‌جمهور مسئول نیست؛ بلکه خودم به‌عنوان محمدباقر نوبخت شخصا مسئول بودجه هستم و اگر اشتباه می‌کنم، بگویید که برگردم. 
دبیرکل حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه هزار‌و 194‌ هزار‌ میلیارد تومان در کشور هزینه خواهد شد که ما فقط می‌توانیم 368‌ هزار‌ میلیارد تومان از خزانه دولت برداشت کنیم، گفت: جامعه حق دارد که این سؤال را بپرسد که مابقی این هزینه را از کجا می‌خواهید بیاورید؟ در جدول بودجه سال‌های گذشته 59 ردیف و مؤسسه وجود داشت که از دولت کمک می‌گرفتند و حتی بسیاری از این مؤسسات را ما نمی‌شناختیم که در سال جاری این ردیف‌ها حذف شد. 
رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: 194‌ هزار‌ میلیارد تومان نیز از حقوق گمرکی و مالیات، درآمد کسب خواهیم کرد که درعین‌حال 500‌ هزار‌ میلیارد تومان نیز طرح و پروژه نیمه‌تمام در کشور داریم. پس باید چیزی بفروشیم تا بتوانیم این میزان را تأمین کنیم که اولا ساختمان‌های دولتی است که پیش‌بینی کردیم هزارو 500 ‌میلیارد تومان و فروش سهام شرکت‌های دولت که آن نیز حدود 106 ‌هزار ‌میلیارد تومان خواهد بود و برای تأمین بقیه آن مجبور شدیم اوراق قرضه بفروشیم که آن نیز حدود 47 ‌میلیارد تومان است. 
سخنگوی دولت افزود:‌ هزار ‌میلیارد تومان نیز باید به بازنشستگان برای همسان‌سازی پرداخت کنیم که با این کسری بودجه مجبور شدیم 20 ‌هزار‌ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام استفاده کنیم. 
قسم می‌خورم ماهی 8‌میلیون‌و 700 هزار تومان حقوق می‌گیرم
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه عده‌ای به پول هدفمندی یارانه‌ها نیازمند هستند و نمی‌توانیم تحت هیچ شرایطی آن را قطع کنیم، گفت: بنده قسم می‌خورم ماهی حدود هشت‌میلیون‌و 700‌ هزار تومان حقوق می‌گیرم و هیچ پول دیگری از هیچ جای دیگر دریافت نمی‌کنم و دریافت این 45 ‌هزار تومان هیچ تأثیری در زندگی من ندارد؛ اما می‌توان با جمع این 45‌ هزار تومان مشکلات زیادی را حل کرد. البته امسال یارانه تحت پوشش افراد کمیته امداد و بهزیستی 3 یا 4 برابر شده است و سعی داریم هرکسی که زیر خط فقر باشد، پول دیگری به نام بیمه سلامت به آنها بدهیم و قرار بود امسال طبق قانون حداقل یارانه سه دهک یعنی حدود 25 تا 30‌ میلیون نفر را قطع کنیم که ما فقط یارانه سه ‌میلیون نفر را قطع کردیم. 
او تأکید کرد: برای ایجاد حدود یک‌ میلیون فرصت شغلی نیاز به ‌اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده است.  نوبخت با بیان اینکه رئیس‌جمهوری در جلسه درباره افزایش نرخ ارز اعلام نگرانی کرد، ادامه داد: آقای روحانی اصلا و به‌هیچ‌عنوان افزایش نرخ ارز را برنمی‌تابد و از افزایش آن بسیار مکدر است. 
او با تأکید بر اینکه باید قیمت ارز کنترل شود و برای این کار دولت باید در بازار مداخله کند، افزود: برای اینکه بتوانیم تقاضای بازار را متعادل کنیم باید ارز تزریق کنیم؛ ولی متأسفانه بانک مرکزی اگر ارز بیشتری داشت، قطعا ورود می‌کرد. 
نوبخت با اشاره به میزان سفرهای خارجی شهروندان ایرانی گفت: سالانه 9‌میلیون‌و 200 ‌هزار نفر به مسافرت خارجی می‌روند که اگر هر‌کدام ‌هزار دلار با خود ببرند، می‌شود 9 ‌میلیارد دلار که همین میزان برای دولتی که تأمین 200 ‌میلیون دلار برایش سخت است، بسیار زیاد است و بار بسیار زیادی را به بازار وارد می‌کند. او در پایان گفت: خروج ارز از کشور به بازار فشار وارد می‌کند و یکی از عوامل جلوگیری خروج ارز از کشور می‌تواند افزایش عوارض خروج مسافران باشد. 
جنتی: می‌گویند می‌خواهید موسیقی گوش کنید، از مشهد بروید
به گزارش باشگاه خبرنگاران، علی جنتی، معاون کانون‌ها و سازمان‌های حزب اعتدال و توسعه نيز در این نشست با بیان اینکه ظرفیت و استعداد فراوانی در دانشجویان وجود دارد و دولتمردان باید از این استعدادها استفاده کنند، گفت: متأسفانه حتی علمای ما به جوانان بها نمی‌دهند و کسانی هستند که می‌گویند اگر می‌خواهید موسیقی گوش دهید، باید از مشهد بروید و نمی‌دانم این افراد چگونه می‌خواهند جوانان ما را جذب کنند. 
جنتی ادامه داد: فقه ما نمی‌تواند جوانان را جذب کند و همان‌هایی که نظام بانکی کنونی کشور را طراحی و تأیید کردند، می‌گویند نظام بانکی ربوی است که نشان‌دهنده تناقضات بزرگی در جامعه است. 
جنتی گفت: باید از امروز به فکر آینده سیاسی کشور باشیم؛ چون به‌زودی انتخابات مجلس و پس از آن انتخابات ریاست‌ جمهوری را پیش‌رو داریم و باید بتوانیم اکثریت قاطع اعضای حزب را به کسوت نمایندگی درآوریم.