مشارکت کیش در برگزاری جام جهانی

شرق: پنجشنبه، 23 آذر، یک اتفاق مهم برای فوتبال ایران رخ داد؛ امضای تفاهم‌نامه همکاری بین فدراسیون‌های ایران و قطر. 
شیخ حمدبن خلیفه آل ثانی، رئیس فدراسیون قطر، در دوحه میزبان مهدی تاج و علی کفاشیان، رئیس و نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال ایران بود. تفاهم‌نامه بین دو فدراسیون دو جنبه پراهمیت دارد؛ نخست اینکه قطری‌ها امکانات کمپ مدرن «اسپایر» را در اختیار تیم‌های ملی ایران قرار دهند. بخش مهم‌تر این تفاهم‌نامه به احتمال مشارکت ایران در میزبانی جام جهانی 2022 قطر ارتباط دارد. 
صحبتی که در گذشته به‌عنوان یک پیشنهاد خام مطرح بود، حالا به‌عنوان یک طرح جدی مذاکره‌شده قرار گرفته است؛ استقرار چند تیم جام جهانی در کیش. 
مهرداد مسعودی، از کارشناسان رسمی و اعضای ایرانی فیفا که در قطر به سر می‌برد، یکی از حاضران در این جلسه بوده است. او درباره کمک کیش به میزبانی جام جهانی به «ورزش سه» گفت: «مسئولان فدراسیون فوتبال ایران از شیخ حمد آل ثانی، رئیس فدراسیون فوتبال قطر، دعوت کردند تا به جزیره کیش بیاید و بازدیدی انجام دهد تا این جزیره بتواند پایگاهی برای تیم‌هایی که می‌خواهند قبل از جام جهانی ۲۰۲۲ اردویی برپا کنند، باشد که شیخ حمد از این مسئله استقبال زیادی کرد و مقرر شد به دلیل نداشتن پرواز مستقیم از قطر به این جزیره، احتمالا با یک پرواز اختصاصی یا یک کشتی از دوحه به کیش سفر کند و به محض اینکه تاریخ بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ مشخص شود، فدراسیون فوتبال ایران را هم در جریان این موضوع بگذارد».در همین راستا مقرر شده هیئت کارشناسی قطری به‌زودی به کیش بیاید تا با بازدید از شرایط این جزیره درباره مشارکت ایران در میزبانی جام جهانی برنامه‌ریزی شود.


کیش می‌تواند میزبان تیم‌های جام جهانی شود؟ 
سؤال اصلی که برای علاقه‌مندان به فوتبال پیش می‌آید، این است که مشارکت کیش در میزبانی جام جهانی 2022 یک مانور تبلیغاتی از سوی فدراسیون فوتبال ایران است یا یک پروژه عملی؟ 
از همان زمانی که قطر به‌عنوان میزبان جام جهانی 2022 انتخاب شد، گروهی از کارشناسان عنوان کردند که این اتفاق یک فرصت برای ایران خواهد بود. مشارکت در پروازها به دوحه و جذب گردشگر در مقطع برگزاری جام جهانی اهداف مهم اقتصادی کشور در زمان برگزاری جام جهانی خواهد بود؛ اما مهم‌تر بهره‌گرفتن ورزشی از این رویداد است. قطر یک کشور کوچک است و هرچقدر هم از نظر امکانات ورزشی پیشرفته باشد، امکان جادادن 32 تیم در هنگام برگزاری جام جهانی را ندارد. منطقی‌ترین راه‌حل برای برطرف‌کردن این مشکل استفاده از امکانات کشورهای همسایه است. 
اختلاف سیاسی قطر با عربستان و امارات حالا یک فرصت طلایی در اختیار ایران قرار داده است. شاید پیش‌از‌این تصور می‌شد ابوظبی و دوبی شریکان مهم دوحه در برگزاری جام جهانی باشند؛ اما حالا کیش یک گزینه مهم است. فاصله کیش با دوحه تنها 282 کیلومتر است. حتی نزدیک‌تر از ابوظبی و دوحه. حضور چند تیم جام جهانی یک معامله دو سر برد برای ایران و قطر است. ایران از این فرصت طلایی بهره می‌برد و از نظر اقتصادی و ورزشی سود می‌کند؛ از طرفی قطر هم با این انتخاب به اهداف ورزشی و سیاسی‌اش می‌رسد. در سال‌های اخیر بارها تیم‌های لیگ‌برتری برای آماده‌سازی خود راهی کیش شده‌اند. در همین روزها پیکان و سپاهان در این جزیره تمرینات خود را ادامه دادند. با‌این‌حال امکانات ورزشی مجموعه المپیک کیش با آنچه مورد نیاز یک تیم در سطح جام جهانی است، فاصله زیادی دارد. زمین‌های چمن، امکانات بدنسازی، استخر و... هیچ‌کدام فعلا در سطح میزبانی تیم‌های جام جهانی نیست. 
امکانات کنونی کیش توانایی میزبانی تیم‌های جام جهانی را ندارد؛ اما آنچه سران فدراسیون فوتبال ایران و قطر در سر دارند، این است که قطری‌ها در کیش کمپ تمرینی مدرن بسازند. برای انجام این طرح هم پنج سال وقت هست. در واقع قرار شده ایران در کیش زمین لازم را در اختیار قطری‌ها قرار دهد تا آنها آنجا کمپ بسازند، مانند همان ساخت‌وسازهایی که الان در کشور خودشان انجام می‌دهند. در کنار ساخت کمپ باید چند مورد دیگر هم لحاظ شود، راه‌اندازی پرواز مستقیم کیش-دوحه، ساخت و تجهیز هتل و تسهیل سفر خارجی‌ها به کیش. وقتی چنین شرایطی در کیش ایجاد شود، آن ‌موقع برخی تیم‌ها ترجیح می‌دهند با هزینه‌ای کمتر میهمان کیش باشند و برای بازی‌شان با یک پرواز حداکثر یک‌ساعته به دوحه بروند. شاید برای کشورهای نه‌چندان متمول کیش انتخاب بهتری باشد. 
مسئولان منطقه آزاد کیش حدود دو سالی است که به این طرح مهم فکر کرده‌اند و حالا با توجه به مشکلات دوحه با ابوظبی و ریاض با چراغ سبز قطری‌ها روبه‌رو شده‌اند. میزبان جام جهانی 2022 اعلام کرده آماده سرمایه‌گذاری در کیش است. 
مشارکت در برگزاری جام جهانی یک فرصت طلایی است که پیش‌روی ایران قرار دارد و باید دید مدیران ایرانی چگونه از این فرصت ورزشی-اقتصادی-اجتماعی استفاده می‌کنند؟ اگر این طرح عملی شود، باعث حضور چند‌ هزار گردشگر خارجی در کیش هم خواهد شد.