دو اظهارنظر درباره درگذشت آیت‌الله

تا کمتر از یک ماه دیگر اولین سالروز فوت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام فرا مي‌رسد و این در حالی است که کماکان علت فوت وی در هاله‌اي از ابهام قرار دارد، البته این تنها ابهام در پرونده فوت هاشمی نیست چه آنکه خانواده وی معتقدند وصیت نامه وی نیز در اختیار آنان نیست و از سرنوشت این وصیت نامه خبری در دست ندارند.
«پرونده فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در شورای عالی امنیت ملی شورای در حال بررسی است»؛ این خبری بود که محسن هاشمی پسر بزرگ آیت‌الله هاشمی و رئیس فعلی شورای شهر تهران سال گذشته در حالی که حدود دو ماه از فوت ناگهانی آیت‌الله مي‌گذشت به هفته نامه صدا داد. پرونده‌اي که به گفته او علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و رضا سیف الهی، معاونش آن را بررسی مي‌کردند.
نمی دانند منشأ رادیواکتیو کجا بود
در همین ارتباط  دختر اکبر هاشمی رفسنجانی به سایت اعتماد آنلاین گفت:«جلسه‌اي با حضور همه اعضای خانواده و برخی از اعضای شورای عالی امنیت برگزار شد که در این جلسه به ما اعلام کردند بررسی نشان مي‌دهد که در بدن پدر 10 برابر حد مجاز رادیواکتیو بوده است.» فائزه هاشمی افزود: «البته اعلام کردند که در بدن مادر 3برابر حد مجاز و در بدن خواهرم فاطمه نیز 1 برابر حد مجاز رادیواکتیو بوده است.» وی با بیان اینکه «البته به ما اعلام کردند که دلیل فوت این نبوده است» گفت: «آنها گفتند نمی دانند منشأ رادیواکتیو کجا بوده است.» فرزند آیت‌الله هاشمی همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا این پرونده در شورای عالی امنیت ملی بسته شد گفت: «درباره اینکه این پرونده در شورای عالی امنیت ملی بسته شده است یا خیر اطلاعی به ما ندادند اما از صحبت‌هاي اعضای شورای عالی امنیت ملی در آن جلسه اینطور بر مي‌آمد که پرونده از نظر آنان مختومه شده است.»


هنوز علت ایست قلبی مشخص نیست
این گفته‌هاي دختر آیت‌الله هاشمی در حالی است که یه روز پیش از آن محمد هاشمی برادر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخشی از مصاحبه‌ای مفصل با روزنامه شهروند به این علت که در روز فوت هاشمی اولین نفر بوده است که بالای سر وی قرار داشته روایتش از این روز را اینگونه اظهار کرد:«مانیتورها وصل بود و آثار حیات را نشان می‌داد، ولی وقتی پرسیدم که ایشان آثار حیات دارند، به من توضیح دادند که این‌طور نیست و به علت همین شوکی است که ما وارد می‌کنیم. آیت‌الله توسط تیم حفاظتشان به بیمارستان منتقل شده بودند و من نخستین نفر از خانواده بودم که از این خبر مطلع شدم. به‌هرحال تیم پزشکی در بیمارستان تلاش زیادی کردند، ولی هر سئوالی که می‌کردم، می‌گفتند نه این آثار، آثار شوک است که برای احیا وارد می‌کنیم.» همان عصر یکشنبه که خبرهایی از بدحال بودن آیت‌الله مخابره مي‌شد ناگهان ایسنا خبری را به نقل از محمد هاشمی منتشر کرد که حال آیت‌الله بهتر شده است. این خبر همچنان محل ابهام بود که چگونه چنین خبری در آن زمان که همه از بدحال بودن وی می‌گفتند منتشر شد. هاشمی مي‌گوید: «یک‌دفعه مانیتور حرکت کرد و عقربه‌اش از ٦٠ به ٩٠ رسید که آن زمان خبرگزاری ایسنا به موبایل من زنگ زد و داشت صحبت می‌کرد که پزشکی که آن‌جا بود به من گفت آثار حیات بالا رفت. من که با تلفن حرف می‌زدم، گفتم حالشان بهتر شده، ولی بعد از یک دقیقه همان پزشک به من گفت که این همان آثار شوک بوده.» او همچنین روایت مي‌کند که حسن روحانی و جهانگیری به سرعت به بیمارستان رفته‌اند:«بعد از یک ربع دکتر‌ هاشمی، وزیر بهداشت به بیمارستان آمدند و بعد هم دکتر روحانی، رئیس‌جمهوری و آقای جهانگیری آمدند و وضع را دیدند و با آقای دکتر‌هاشمی و تیم احیا تبادل‌نظر و اعلام کردند که ایشان دیگر برنمی‌گردد و کار از کار گذشته، بنابراین عملیات احیا را قطع کردند و اعلام شد که ایشان بر اثر ایست قلبی متاسفانه فوت‌کردند.» اما علت مرگ هاشمی چه بود؟ محمد هاشمی مي‌گوید هنوز علت ایست قلبی را اعلام نکردند: «علت مرگ را در بیمارستان ایست قلبی اعلام کردند، ولی علت ایست قلبی را کسی اعلام نکرد. هنوز هم کسی اعلام نکرده که علت ایست قلبی چه بوده.» به گفته محمد هاشمی «ماجرا را پیگیری کردند»، اما «جوابی نگرفتند». او توضیح می‌دهد که حتی پیکر هاشمی کالبدشکافی هم نشده: «یعنی جواب پزشکی یا علمی از این قضیه نگرفتیم که ببینیم علت ایست قلبی چه بوده است، چون کالبدشکافی هم انجام نشد، بنابراین برای ما علت ایست قلبی نامشخص است. آن چیزی هم که برخی از رسانه‌ها عنوان می‌کنند، همین است که علت ایست قلبی مشخص نیست. به ما رحلت آیت‌الله را به دلیل ایست قلبی اعلام کردند، اما این‌که علت ایست قلبی چه بود؟ آن را هنوز نمی‌دانیم.» وی همچنین از احتمال جابه‌جایی وصیت‌نامه هاشمی هم حرف زده و در پاسخ به این سئوال که «یعنی می‌گویید ممکن است وصیت‌نامه را جابه‌جا کرده باشند؟» گفته: «بله. احتمال هر چیزی وجود دارد؛ احتمالا.»