وعده‌های زمین‌مانده

گروه سیاسی- صحنه علنی مجلس شورای اسلامی روز گذشته میزبان وزیر راه‌و‌شهرسازی بود تا به سوال نماینده نوشهر و چالوس پاسخ دهد‌. عباس آخوندی، وزیر راه‌و‌شهرسازی دولت یازدهم و دوازدهم از جمله وزرایی است که بیشترین میزان حضور را برای استیضاح و پاسخگویی به سوالات نمایندگان در این دو دوره داشته است‌. با این حال هربار که پایش به مجلس باز شده با ارائه توضیحاتی توانسته نمایندگان را قانع کند‌. روز گذشته نیز او در مجلس حاضر شد تا به سوال قاسم احمدی‌لاشکی نماینده نوشهر و چالوس درباره علت رفع نشدن مشکلات مالکان اراضی اطراف فرودگاه نوشهر پاسخ دهد‌. در نهایت هم این نماینده توضیحات و اقدامات آخوندی را شفاف و قانع‌کننده اعلام کرد و سوال خود را به رای نمایندگان مجلس نگذاشت‌.
قاسم احمدی‌لاشکی، نماینده نوشهر و چالوس با طرح این سوال خود گفت‌: با نصب دستگاه‌های کمک ناوبری و کاهش ارتفاع تقرب، اراضی شهری واقع در مسیر باند تقرب دارای محدودیت ارتفاع ساخت و ساز شده و از این حیث حقوقشان نسبت به دیگر اراضی مجاور فرودگاه تضییع شده و بایستی جبران شود که یکی از راه‌ها تملک این اراضی توسط فرودگاه است‌. وی افزود‌: پیش از این موضوع از طریق شرکت فرودگاه‌ها پیگیری و مقرر شد 70 درصد بهای اراضی هنگام تملک و 30 درصد نیز هنگام تنظیم اسناد مالکیت پرداخت شود اما با تغییر مدیریت شرکت فرودگاه‌ها اجرای این تصمیم متوقف شد‌. نماینده نوشهر در مجلس گفت‌: چندی پیش با خبر شدیم وزیر راه‌و‌شهرسازی در این زمینه تصمیم جدی گرفت و نامه‌ای به آقای مهابادی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها برای حل این موضوع نوشت‌. احمدی‌لاشکی اظهار داشت‌: مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها در کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد که نامه به دست وی رسیده و پاسخ این نامه را به وزیر راه‌و‌شهرسازی و مجلس اعلام کرد‌. وی یادآور شد‌: مهابادی در نامه خود اعلام کرد که برای رفع تمامی محدودیت‌های ایجاد شده و حفظ امنیت اراضی گام‌های اساسی برداشته می‌شود‌. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین گفت‌: البته این نامه نیم‌ساعت پیش نوشته شده وگرنه ما وقت مجلس را نمی‌گرفتیم اما سوال اینجاست که چرا چیزی که نیم‌ساعته حل می‌شود، باید سه سال طول می‌کشید‌.
نماینده مردم نوشهر در مجلس اظهار داشت‌: نیازی نمی‌بینم دیگر وزیر راه‌و‌شهرسازی در این زمینه صحبت کنند‌. نماینده نوشهر در مجلس از آخوندی خواست که به جایگاه سخنرانی برود و بگوید که آیا این نامه را تایید می‌کند؟ وزیر راه‌و‌شهرسازی نیز با حضور در جایگاه اعلام کرد که نامه مورد تایید وی است و پیگیری‌های لازم را سر موقع انجام می‌دهد‌. آخوندی گفت‌: برخی موانع حقوقی در این زمینه وجود داشته که رفع شده است‌. در پایان قاسم احمدی‌لاشکی نماینده نوشهر اعلام کرد که از پاسخ وزیر راه‌و‌شهرسازی قانع شده است‌.
نمایندگان عصاره فضایل شورای نگهبانند؟


جلسه علنی روز گذشته مجلس با نطق میان دستور سخنان محمود صادقی، نماینده تهران به بحث و تنش کشیده شد‌. جمله محمود صادقی مبنی بر اینکه «مجلس عصاره فضایل شورای‌نگهبان است» در کنار طعنه کواکبیان به اصولگرایان معتدل موجب شد تا نمایندگان متوسل به تذکرهای زنجیره‌ای بشوند‌.
صادقی در بخشی از نطق میان دستور خود خواستار آغاز شفافیت از مجلس شد و گفت‌: آیا مجلس عصاره فضایل ملت است؟ ما عصاره فضایل شورای نگهبان هستیم‌. وی افزود‌: بیاییم شفافیت را از مجلس آغاز کنیم‌. نظام مالی مجلس، غیرشفاف است‌. چرا اجازه نمی‌دهند بودجه سالانه مجلس به‌طور شفاف حسابرسی شود؟ آیا نمایندگان مجلس در جریان حسابرسی‌های سالانه بودجه‌ای مجلس هستند؟
این سخنان صادقی با اعتراض برخی نمایندگان مجلس رو به رو شد و آنها مخالفت خود را اعلام کردند‌. علی ادیانی‌راد اولین چهره‌ای بود که فرصت واکنش به صحبت‌های محمود صادقی را پیدا کرد‌. او در قالب تذکری گفت‌: این که می‌گویند، من و شما نمایندگان عصاره شورای نگهبان هستیم، یعنی چه؟ چقدر منطق حقوقی بر این خطابه‌ها حاکم است؟ اگر من گوینده خودم را عصاره شورای نگهبان می‌دانم،‌ آیا حضور شما در اینجا مشروعیت دارد و حق رای دادن دارید؟ وی افزود‌: این‌گونه ادبیات به نفع گوینده و شنونده نیست‌. آیا ما حق داریم به یک نهاد قانونی واژگان غیرمتعارف نسبت دهیم؟ شورای نگهبان براساس قانون اعلام نظر می‌کند‌. جاهایی ممکن است دچار مشکل باشد اما ادبیاتی به کار نبریم که برای کشور و خودمان مشکل ایجاد شود‌. از برادر خوبم آقای صادقی که روحانی،‌ حقوقدان و خانواده شهید هستند این انتظار را نداشتم‌.
علی مطهری، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی که ریاست ساعاتی از جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت در پاسخ به این اخطار گفت‌: اینکه نمایندگان عصاره فضایل شورای نگهبان باشند یعنی عصاره فضایل یک عده افراد صالح باشند، توهین نیست اما تلویحا شاید توهین تلقی شود، تذکر شما وارد بود‌.
دولت اصلاح طلب نیست
اما دیروز مصطفی کواکبیان نیز در نطق میان‌دستور خود به نقد دولت، مجلس و قوه قضاییه پرداخت‌. او در بخشی از صحبت‌هایش در رابطه با حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی گفت‌: هیچ حزب اصولگرایی در این کشور به روحانی رای نداد‌. وی خطاب به رییس قوه قضاییه گفت‌: آیا به تازگی متوجه شده‌اید که رییس دولت سابق و چهار وزیر ایشان در پرونده بابک زنجانی نقش داشته‌اند؟ مگر ده‌ها بار در مجالس هشتم و دهم در مورد تخلفات عدیده آن دولت تذکر ندادیم چرا تاکنون اقدام نکرده‌اید؟ احتمالا پرونده‌های ورودی به قوه قضاییه زیاد بوده و فرصت نداشته‌اید‌. این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه ژاپن ۱۲۰ میلیونی فقط ۶۰۰ هزار پرونده ورودی در سال دارد ولی کشورمان با جمعیت ۸۰ میلیونی چرا باید بالای ۱۰ میلیون پرونده ورودی به دستگاه قضایی داشته باشد، تصریح کرد‌: در این مدت چند سال چه کار کرده‌اید؟ شاید بگویید خلا قانونی وجود دارد اما چند لایحه به مجلس آورده شده که تصویب نشده است‌؟ کواکبیان خطاب به رییس‌جمهور اظهارکرد‌: آیا در فضای مجازی هستید که مشاهده کنید امروز چه ناسزاهایی به اصلاح‌طلبان بابت حمایت از شما سر داده می‌شود‌. چرا به وعده‌هایی که به مردم داده‌اید عمل نمی‌کنید و اگر اصولگرایانی به اصطلاح نمی‌گذارند، چرا به مردم گزارش نمی‌دهید‌.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد‌: البته از ابتدا این دولت را اصلاح‌طلب نمی‌دانستم و خود دولت هم خودش را اصلاح‌طلب نمی‌دانست و احتمالا برای همین مشکلاتی که برایش پیش می‌آید نمی‌خواهد اصلاح‌طلب باشد اما بحث این است که مردم به خاطر اصلاح‌طلبان به آقای روحانی رای دادند و هیچ حزب اصولگرایی در این کشور به روحانی رای نداد‌. همه در جمنا جمع شده بودند و همه اینجا از شما حمایت کردند‌. وی خطاب به رییس‌جمهور ادامه داد‌: شما هم فرصت چندانی ندارید و چشم برهم‌زدنی چهارسال تمام می‌شود. پس بیاید مشکلات را صادقانه به مردم بگویید و در میان مردم فقر و فلاکت، بیکاری و محرومیتی که جامعه دارد را مشاهده کنید‌.
علی مطهری که ریاست جلسه را نیز بر عهده داشت، درباره اظهارات کواکبیان مبنی بر اینکه فقط اصلاح‌طلبان در زمان انتخابات از ریاست‌جمهوری حسن روحانی حمایت کردند واکنش نشان داد و گفت‌: در جریان انتخابات ستاد حامیان اصولگرایان آقای روحانی هم تشکیل شده بود و خیلی از اصولگرایان هم رای داده بودند‌.
در این میان نقوی‌حسینی نماینده اصولگرای مجلس خواهان بیان تذکر 79 شد‌. او که سرانجام با فریاد زدن این فرصت را برای خود مهیا کرد، خطاب به مطهری گفت‌: زمانی که من تذکرم را مطرح کردم، شما می‌توانید اظهار نظر کنید‌. اینقدر مجلس را تضعیف نکنید! بگذارید نمایندگان حرف‌شان را بزنند‌. ماده 79 حق من است‌. مجلس عصاره ملت ایران است و اگر کسی بگوید این‌گونه نیست‌ یعنی مجلس منتخب مردم نیست‌. مطهری که صحبت‌های نقوی‌حسینی را ادامه اظهارات ادیانی راد تشخیص داد، میکروفن نقوی‌حسینی را قطع کرد و گفت‌: این مطلب را آقای ادیانی گفتند و دیگر نیاز به تکرار نیست‌. نقوی‌حسینی از این رفتار مطهری عصبانی شد و فریادزنان به سمت هیات‌رییسه رفت‌. او فریادزنان خطاب به مطهری و هیات‌رییسه گفت‌: برای چه میکروفن مرا خاموش می‌کنید؟ این کارتان خلاف آیین‌نامه است‌.
در نهایت در دقایق پایانی مجلس فرصت تذکر برای نقوی‌حسینی مهیا شد تا شاید به نحوی هم از او دلجویی شود‌. او گفت‌: در ماده 79 گفته شده است که نماینده در این ماده می‌تواند بدون رعایت نوبت تا پنج دقیقه نطق داشته باشد‌. برای خاموش کردن میکروفن، آیین‌نامه جایی در نظر گرفته است‌. شما و همکاران هیات‌رییسه قسم خورده‌اید که به آیین‌نامه عمل کنید‌. وقتی میکروفن من باز شد یعنی می‌توانم این ماده را تذکر دهم و باید به توضیحات من گوش و بعد اظهار نظر می‌کردید‌.
وی توضیح داد‌: می‎خواستم در مورد نطق کواکبیان و صادقی سخن بگویم‌ چون حرف‌هایی زده می‌شود که در شان مجلس نیست‌. اینکه گفته می‌شود مجلس عصاره فضایل شورای نگهبان است، توهین به مجلس و مردم است‌. نماینده مردم ورامین در مجلس همچنین به نطق مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران و اظهارات وی مبنی بر حمایت اصولگرایان از روحانی اشاره کرد و گفت‌: من اصولگرا هستم و به آقای روحانی رای نداده‌ام و عملکرد ایشان را هم قبول ندارم، اما سوال این است که آیا کسانی مانند آقای مصباحی‌مقدم در این مملکت اصولگرا هستند یا خیر؟ امثال آقای کاظم جلالی و بهروز نعمتی که برای آقای روحانی ستاد زدند و از ایشان حمایت کردند، اصولگرا هستند یا خیر؟ تکلیف خودشان را معلوم کنند، با این روش نمی‌شود حرکت کرد‌.
مشاجره نعمتی و کواکبیان
بهروز نعمتی در پایان جلسه علنی در واکنش به نطق میان‌دستور کواکبیان گفت‌: آقای کواکبیان ما همه در انتخابات برای پیروزی آقای روحانی زحمت کشیدیم و خود شما شاهدید که اصولگرایان معتدل شبانه‌روز در سراسر کشور تلاش می‌کردند و این بر کسی پوشیده نسیت‌. وی افزود‌: شما و ما در شهرستان‌ها و سراسر کشور ستادهای مختلفی تشکیل دادیم و همه دیدند که اصولگرایان معتدل چقدر تلاش کردند. ما از این نوع نگاه و تفکری همچون آقای کواکبیان گلایه‌مندیم‌.
نعمتی ادامه داد‌: آقای کواکبیان انتخابات ریاست‌جمهوری تمام شده چرا آنقدر آن را تکرار می‌کنید و دامن می‌زنید؟ چه چیزی را می‌خواهید ثابت کنید؟ وی تاکید کرد‌: قطعا رای ۲۴ میلیونی آقای روحانی تنها با رای اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل جمع نمی‌شد‌. همه در کنار هم بودیم و مردم رای دادند که اگر این‌طور نمی‌شد همان برادرانی که شما آنها را تندرو می‌خوانید، رییس‌جمهور می‌شدند‌.
الله‌اکبر از کسانی که در لیست امید بودند و می‌گویند اصولگراییم
کواکبیان هم با استناد به ماده ۷۹ در تذکر به صحبت‌های بهروز نعمتی نماینده تهران درباره انتقاد از نطق خود واکنش نشان داد‌. وی گفت‌: آقای نعمتی و نقوی‌حسینی در صحبت‌هایشان من را نواختند، دست‌شان درد نکند‌. کواکبیان ادامه داد‌: بنده در نطقم گفتم هیچ اصولگرایی از جمنا به آقای روحانی رای نداده و حمایت نکرده است‌. حال اینکه آقای نعمتی که در لیست امید در انتخابات مجلس بوده می‌گوید اصولگرا هستیم، الله اکبر‍. وی در پایان گفت‌: همچنان از آقای روحانی حمایت می‌کنیم. البته وکیل‌الدوله نیستیم و وکیل ملت هستیم‌.
نشست خانه ملت در حالی به کار خود پایان داد که تعدادی از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای خطاب به هیات‌رییسه مجلس خواستار شفافیت بودجه در مجلس شدند‌.