واكنش پايداري‌ها به نطق شجاعانه صادقي

آرمان: جلسه علنی دیروز مجلس حاشیه‌های بسیاری داشت. نطق مصطفی کواکبیان در اعتراض به سران سه قوه و محمود صادقی در مورد عدم شفاف‌سازی مالی در کشور موجب واکنش نماینده‌های اصولگرا شد و حتی بحث‌ها به درگیری فیزیکی جزئی نیز ختم شد.
همه‌کاره!
مصطفی کواکبیان در نطق میان دستور خود در جلسه علنی مجلس با خطاب قرار دادن سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه، گفت: حدود ۱۹ ماه از وقت مجلس دهم گذشت، باید محاسبه کنیم تا چه میزان توانسته‌ایم مشکلات انباشت‌شده بر دوش مردم را برداریم. وی با تاکید بر اینکه بودجه ۹۷ تقدیم مجلس شده و ارتباطی با برنامه ششم ندارد گفت: رئیس مجلس ما هم موضوع را به شوخی، خنده و تمسخر می‌گیرد، راستی چرا رئیس مجلس به جای اینکه خودش را سخنگوی مجلس بداند، همه‌کاره مجلس می‌داند؟ این نماینده مجلس در بخش دیگری از نطق خود با خطاب قرار دادن قوه قضائیه، گفت: آقای رئیس قوه قضائیه‌ آیا به تازگی متوجه شده‌اید که رئیس دولت سابق و چهار وزیر وی در پرونده بابک زنجانی نقش داشته‌اند؟ بارها در مجلس هشتم و این مجلس در مورد تخلفات عدیده آن دولت به شما تذکر دادیم، چرا اقدام نکردید؟ کواکبیان همچنین با خطاب قرار دادن رئیس‌جمهور، اظهار کرد: آقای رئیس‌جمهور آیا در فضای مجازی هستید که امروز چه ناسزاهایی به ما اصلاح‌طلبان بابت حمایت از شما سر داده می‌شود؟ چرا به وعده‌هایی که به مردم داده‌اید عمل نمی‌کنید؟ نماینده مردم تهران در مجلس ابراز کرد: مردم به خاطر ما اصلاح‌طلبان به شما رأی دادند، هیچ حزب اصولگرایی در این کشور به روحانی رأی نداد، دوستان ما در جمنا جمع شده بودند. علی مطهری که ریاست جلسه را بر عهده داشت، پس از اتمام نطق میان دستور کواکبیان، گفت: در جریان هستید که هنگام انتخابات ستاد اصولگرایان حامی آقای روحانی هم تشکیل شده بود و بالاخره خیلی از اصولگرایان هم به‌ایشان رأی داده بودند.
نمایندگان شجاع


محمود صادقی نماینده تهران نیز در نطق میان‌دستور مجلس، تصریح کرد: ابرچالش بزرگ کشور چالش در نظام کلان تدبیر و مدیریت کشور است. وی ادامه داد: دستگاه‌های مستقر حاصل از این نظام تدبیر موجب استقرار یک نظام اقتصادی رفاقتی و سفارشی شده است که وابسته به درآمدهای بادآورده نفتی است و موجب رویش یک اقتصاد رانتی انگلی فسادزا و ظهور یک طبقه تازه به دوران رسیده قلدر و باجگیر شده است. سال به سال با بودجه‌های سالانه کشور شکاف فقر و غنا تشدید می‌شود. در بودجه سال ۹۷ اگر چه قدم‌هایی برای شفافیت برداشته شده است اما کماکان سازوکارهای مبهم و غیرشفاف در بودجه وجود دارد. به نوشته ایسنا؛‌ نماینده تهران افزود: دستگاه قضا آیا به دیوان محاسبات یک صورتحساب داده‌؟ چرا در برابر دیوان محاسبات به تکلیف خود عمل نمی‌کند؟ صادقی گفت: بعضی همکاران می‌گویند فایده ندارد؛ اگر به فاسدها دست بزنیم کارها می‌خوابد. چرا با مفسدان همکاری می‌کنیم و از افشای نام بدهکاران کلان هراس داریم؟ وی مدعی شد: آیا نمایندگان اطلاع دارند که ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی‌های معوقه به نظام بانکی در دست چه کسانی گردش می‌کند؟ رئیس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس خواستار شروع شفافیت از مجلس شد و افزود: آیا مجلس عصاره فضائل ملت است؟ ما عصاره فضائل شورای نگهبان هستیم. بیاییم شفافیت را از مجلس آغاز کنیم. چرا اجازه نمی‌دهند بودجه سالانه مجلس به طور شفاف حسابرسی شود؟ حسابرس‌های دیوان محاسبات هر سال بودجه مجلس را حسابرسی می‌کنند ۴۰، ۵۰ ایراد می‌گیرند ولی رئیس دیوان محاسبات همه آنها را خط می‌زند. نماینده مردم تهران در مجلس گفت: عدم تایید صلاحیت‌های شورای نگهبان اغلب با مصلحت‌اندیشی و خیراندیشی توام است اما این مساله مانع حضور نمایندگان شجاعی که شجاعت مقابله با مفسدان را دارند، شده است.
لیست امید
بهروز نعمتی در واکنش به نطق میان‌دستور کواکبیان گفت: آقای کواکبیان ما همه در انتخابات برای پیروزی آقای روحانی زحمت کشیدیم و خود شما شاهدید که اصولگرایان معتدل شبانه روز در سراسر کشور تلاش می‌کردند. وی تاکید کرد: همه در کنار هم بودیم و مردم رأی دادند که اگر این‌طور نمی‌شد همان برادرانی که شما آنها را تندرو می‌خوانید، رئیس جمهور می‌شدند. کواکبیان مجددا در پاسخ به واکنش‌های نعمتی گفت: بنده در نطقم گفتم که هیچ اصولگرایی از جمنا به آقای روحانی رأی نداده و حمایت نکرده است. حال اینکه آقای نعمتی که در لیست امید در انتخابات مجلس بوده می‌گوید که اصولگرا هستیم، ا...اکبر. سیدعلی ادیانی‌راد نیز در تذکری در واکنش به نطق محمود صادقی گفت: قدر امامزاده را متولی‌اش باید نگه دارد. این ادبیات که نمایندگان عصاره فضائل ملت نیستند و عصاره فضائل شورای نگهبان هستند به چه معنی است؟ اگر مجلس را عصاره فضائل شورای نگهبان می‌دانیم آیا حضور شما در مجلس مشروعیت دارد؟ علی مطهری در واکنش به ‌این تذکر، گفت: اینکه نمایندگان عصاره فضائل شورای نگهبان یعنی یک عده افراد صالح و متقی باشند فکر نکنم توهین باشد ولی تلویحا شاید توهین تلقی شود و این تذکر هم وارد است.
درگیری
نقوی‌حسینی درباره نطق مصطفی کواکبیان گفت: من اصولگرا هستم و به آقای روحانی رأی ندادم، رأی نخواهم داد و عملکرد ایشان را هم قبول ندارم ولی باید حرف ما بر اساس منطق باشد. آقایان جلالی، نعمتی و مصباحی‌مقدم اصولگرا هستند یا نه؟ اینها به نام اصولگرایان معتدل از آقای روحانی حمایت کردند. وی در ادامه گفت: هیات رئیسه مجلس باید به‌ آیین‌نامه عمل کند. 180 نماینده سوال از رئیس‌جمهور را مطرح کردند، میلیون‌ها نفر در موضوع موسسات مالی گرفتار هستند، سوال نمایندگان باید مطرح شود. نقوی‌حسینی در واکنش به نطق محمود صادقی نیز گفت: این‌قدر مجلس را تضعیف نکنید. من نماینده مردم هستم و مجلس عصاره فضائل ملت ایران است؛ اگر کسی گفته مجلس عصاره فضائل شورای نگهبان است یعنی نمایندگان منتخب ملت نیستند. علی مطهری که اداره جلسه را بر عهده داشت، اجازه ادامه صحبت را به نقوی حسینی نداد و گفت که پیش از این ادیانی در اخطاری این موضوع را مطرح کرده است. نقوی‌حسینی که خواستار ادامه صحبت خود بود با عصبانیت به سمت جایگاه هیات رئیسه رفت و با فریادهای اعتراضی درخواست ادامه صحبت خود را داشت که رئیس جلسه از وی خواست روی صندلی خود مستقر شود. در ادامه مطهری گفت: آنچه آقای صادقی در نطقش بیان کرد موضوعی است که تک تک نمایندگان می‌توانند درباره آن تذکر دهند و ما باید پنج شش جلسه علنی به آن اختصاص دهیم. آقای ادیانی این موضوع را مطرح کرد و ما به ‌ایشان جواب دادیم. نقوی‌حسینی همچنان با فریادهای خود به تصمیم رئیس جلسه اعتراض کرد و جمعی از نمایندگان نیز اطراف وی تجمع کردند. در این میان برخی نمایندگان سعی داشتند نقوی‌حسینی را به سمت صندلی‌اش هدایت کنند که اکبر ترکی برخی از این افراد از جمله محمدرضا تابش و محمدعلی وکیلی را به عقب هل داد. علی مطهری که اداره جلسه را بر عهده داشت، خطاب به وی، گفت: شما آخر بحث از موضوع خارج شدید. اگر می‌گفتید درباره تذکر آقای کواکبیان است موضوع جدیدی بود و می‌توانستید مطرح کنید. نمی‌شود وقت مجلس را بگیرید و ما چیزی نگوییم. در نهایت پس از آرام شدن فضا محمدرضا تابش که به نقوی حسینی پرخاش کرده بود با وی روبوسی کرد.