تکرار وعده‌های شیرین

گروه سیاسی- اجرای حقوق شهروندی یکی از وعده‌هایی بود که روحانی در طول دولت یازدهم بر اجرای آن اهتمام ورزید و در آذرماه سال 95 در همایش قانون اساسی و حقوق ملت از سند «منشور حقوق شهروندی» رونمایی کرد. همان زمان هم دستور اجرایی شدن آن را به دستگاه‌های مربوطه ارسال کرد. این منشور برای دولت حواشی‌ای در پی داشت چرا‌که اجرای آن چندان به مذاق مسوولان قوه قضاییه خوش نیامد. آنها بر این باور بودند که نیازی به اجرای منشور حقوق شهروندی نیست. با این حال دولت یازدهم و در پی آن دولت دوازدهم با جدیت اجرای آن را در دستور کار خود قرار دادند. حالا در سالروز رونمایی از این منشور، رییس‌جمهور در نخستین اجلاس ملی گزارش اجرای حقوق شهروندی حاضر شد تا به ارائه گزارشی از روند اجرای این منشور بپردازد. اگرچه انتظار می‌رفت حسن روحانی حرف‌های تازه‌ای به مردم بزند اما همچون گزارش 100روزه عملکرد دولت دوازدهم، به همان کلیاتی پرداخت که در وعده‌های انتخاباتی خود مطرح کرده بود.
وی روز گذشته در نخستین اجلاس ملی گزارش اجرای حقوق شهروندی با بیان اینکه رونمایی از منشور حقوق شهروندی، انتخاباتی نبود بلکه اجرای تمام آن هدف ماست، اظهارداشت: انقلاب کردیم تا مردم به حقوق مادی، معنوی، فردی و اجتماعی‌شان برسند. رییس‌جمهور پس از تقدیم گزارش دستگاه‌های منتخب از عملکرد خود در زمینه اجرای منشور حقوق شهروندی، گفت: در 100روز نخست فعالیت دولت یازدهم در همان شبی که مصاحبه می‌کردم و گزارش کار 100روزه می‌دادم، همزمان سایت حقوق شهروندی هم گشوده شد و پیش‌نویس این حقوق شهروندی در اختیار مردم قرار گرفت و بسیاری از اساتید بزرگ حقوق، محققان، هنرمندان و فرهیختگان اظهار نظر کردند و چند بار این منشور اصلاح شد تا در نهایت و پس از حدود هشت جلسه با حضور مبرزترین اساتید حقوق در کشور، این منشور حقوق شهروندی در ۲۲ فصل و ۱۲۰ ماده تنظیم و در آذر سال گذشته رونمایی و منتشر شد.
همه باید مطیع قانون باشیم
روحانی در تشریح و تبیین حقوق شهروندی گفت: ملت ما از انقلاب مشروطه به این سو گفت نمی‌خواهم رعیت باشم و یک آقایی هم آن بالا به نام شاه باشد که فرمانروایی کند و من هم مجری فرمان او باشم. همه انقلاب و تلاش برای این بود که مردم بگویند ما رعیت نیستیم، ما شهروندیم، شاه نمی‌خواهیم بلکه قانون می‌خواهیم. هر کس در این کشور‌ هر مسوولیتی دارد، بالاتر از قانون نیست و وظیفه‌ای مهم‌تر از اجرای قانون ندارد. وی تصریح کرد: همه باید مطیع قانون باشند. در راس باید قانون اساسی باشد و بعد قوانین موضوعه. همه باید طبق قانون عمل کنیم. حقوق شهروندی هم همین است. حقوق شهروندی یعنی همه طبق قانون عمل کنیم.


رییس‌جمهور با بیان اینکه برای ما بسیار مهم بود که مردم به اطلاعات دسترسی داشته باشند، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین حقوق شهروندی، دسترسی مردم به اطلاعات است.
همه باید بدانند چه خبر است و چه تصمیماتی دارد اتخاذ می‌شود. به دولت دستور دادم و اکنون هم دارد اجرا می‌شود. گفتم هر وزارتخانه و دستگاه که پیشنهادی را مطرح می‌کند که آن پیشنهاد باید بیاید در دستور هیات دولت قرار بگیرد و ما بحث کنیم، قبل از اینکه من پیشنهاد آن دستگاه را ببینم، باید در این سایت منتشر شود.
روحانی گفت: مقامی بالاتر از خادمی و خدمتگزاری مردم نداریم. همه مردم ایران همان‌طور که امام فرمود ولی‌نعمتان ما هستند. آمده‌ایم به آنها خدمت و کار کنیم. مردم باید بر کار ما نظارت کنند. شما نمی‌دانید در این روزهای اخیر چقدر خوشحالم. شاید باور نکنید اگر بگویم چقدر خوشحالم، وقتی بودجه ما به مجلس رفت و از فردا در فضای مجازی، غوغایی به پا شد؛ چقدر قشنگ. همه مردم به صحنه آمده‌اند، اظهارنظر و نقد می‌کنند. سازمان برنامه و بودجه، دولت و شخص رییس‌جمهور را نقد می‌کنند. دست‌شان درد نکند، ‌دست‌شان را می‌بوسم.
وی اضافه کرد: باید خادم و نماینده خودتان را نقد کنید. مردم راجع به بودجه‌ها صحبت می‌کنند و می‌گویند فلان دستگاه چرا باید اینقدر پول بگیرد. این حق مردم است. مردم دارند مقایسه می‌کنند، می‌گویند فلان دستگاه فرهنگی اینقدر میلیارد تومان بودجه برایش گذاشتید. اعتراض می‌کنند و می‌گویند چرا اینقدر زیاد؛ اهلا و سهلا همه چیز با مردم است.
روحانی تصریح کرد: یک فهرست بلندبالایی بود از ۱۷ دستگاه مختلف که فقط پول از ما می‌گرفتند، اول سال به آنها پول می‌دادیم، یک روز هم اگر دیر می‌شد، اعتراض می‌کردند که چرا دولت پول ما را نداده و چرا دیر داده است. بعد می‌گوییم این پول را کجا صرف کردید، می‌گفتند به شما ربطی ندارد. پولی دادید به ما،‌ خداحافظ شما، ما هر جا بخواهیم صرف می‌کنیم. رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: نمی‌خواهم گله کنم که بگویم بعضی از آن پول‌ها صرف تخریب دولت می‌شد، آن را نمی‌خواهم بگویم‌ چرا که به نظرم مهم نیست. اما این پول کجا خرج شد و رفت. الان پشت همین تریبون، به وزیر اقتصاد و به خزانه دستور می‌دهم‌ از سال ۹۷، هر بودجه‌ای که به هر دستگاهی تخصیص می‌دهد یا پرداخت می‌کند، باید بلافاصله در سایت اعلام کند تا همه مردم بدانند.
روحانی تصریح کرد: مردم باید بدانند پول خزانه به چه کسی، به کدام نهاد و دستگاه داده می‌شود. اگر دستگاهی، عمومی غیردولتی است، این دستگاه از مردم و خزانه پول، عوارض و مالیات نمی‌گیرد، البته اشکال ندارد، خودشان جایی با پول خودشان کار ‌کنند اما اگر بنا شد از خزانه یعنی از بیت‌المال و جیب مردم پولی بگیرند، باید گزارش بدهند و به مردم بگویند این پول را چه کردند و کجا خرج کردند.
به وزیر علوم می‌گویم نباید دانشجوی ستاره دار داشته باشیم
رییس‌جمهور با بیان اینکه بزرگ‌ترین حق جوانان عزیز ما در این کشور اشتغال است، گفت: چگونه برای جوان‌ها اشتغال درست کنیم. یکی از راه‌های اشتغال، فضای مجازی و اینترنت است. وزیر ارتباطات گزارش داد و گفت که ۳۰ هزار اشتغال در یکی از شبکه‌های اجتماعی کشور هست. قرار ما این است که صدها هزار شغل در فناوری ارتباطات درست کنیم. مگر می‌توانیم این فضا را به خاطر اینکه کسی تخلف کرده و ایراد دارد ببندیم.
روحانی تصریح کرد: فضای اینترنت امن و سالم و راحت و ارزان می‌خواهیم‌ اما در عین حال فضای امنیتی نمی‌خواهیم. نمی‌خواهیم برویم ببینیم در زندگی و امور خانوادگی مردم چه خبر است؟ دو تا دوست چه می‌کنند؟ کی به چه کسی و فلان فرد سیاسی یا حزب سیاسی چه پیامک زد و چی گفت؟ رها کنیم، دست برداریم و مردم را آزاد بگذاریم. نمی‌شود! آن دوره گذشت، والله گذشت، ول کنید.
رییس‌جمهور ادامه داد: یک مقدار هم قبول کنیم که مردم خودشان هم حساس‌ هستند. فکر می‌کنیم دیندار فقط ما هستیم؟! مردم به دین، به اخلاق، به فرهنگ، به ایرانی بودن، مذاهب، به زبان و به لهجه خودشان احترام می‌گذارند. دوست دارند و می‌فهمند.
فکر می‌کنیم عقل مطلق هستیم و نعوذ‌بالله مردم بی‌خبر. نخیر این‌طور نیست. مردم، جوان‌ها و دانشجوهای ما، یک قدم از ما جلوترند.
بگذاریم فضای دانشگاه آزاد باشد. همین‌جا به آقای غلامی می‌گویم دانشجوی ستاره‌دار نباید داشته باشیم.
وی گفت: طرف می‌خواهد در مقاطع لیسانس و فوق‌لیسانس تحصیل کند، چه کار داری به زندگی‌اش؟ می‌رویم از همسایه می‌پرسیم طرف می‌خواهد فوق‌ لیسانس بخواند! حراست می‌رود از همسایه می‌پرسد که این جوان، جوان خوبی است؟ اینکه در خانه‌اش زندگی می‌کند، همسرش است؟ به شما چه ربطی دارد؟ این غلط‌ها دیگر چیست؟
روحانی تاکید کرد: فضا را برای حقوق مردم باز بگذاریم. البته اگر کسی قانون را زیر پا گذاشت، اگر کسی جرمی انجام داد، آنجا دادگاه و دادستان هست، باید برود. ولی در امور مردم و زندگی خصوصی مردم تفحص نکنیم. فرمان هشت ماده‌ای امام‌(ره) را یادمان نرود. این فرمان را به صورت تابلو نصب کنیم و همگان و هر روز، آن را بخوانیم.
وی با تاکید بر عدم دخالت در زندگی خصوصی مردم گفت: موارد استفاده از شنود مشخص است. غیر از مواردی مانند تروریسم، جنایات سازمان‌یافته و توطئه علیه کل کشور، دیگر شنود نداریم و این مصوبه شورای عالی امنیت ملی است. به تمام دستگاه‌های امنیتی از وزارت اطلاعات، سپاه، نیروی انتظامی و چند تا دستگاه دیگری هم که گاهی از این کارها می‌کنند، اعلام می‌کنم باید به قانون عمل شود و تمام دستگاه‌ها و دستگاه امنیتی، باید بدانند نوکر و خادم مردم هستند.
روحانی خطاب به مردم تصریح کرد‌: به ملت ایران می‌گویم به عنوان رییس‌جمهور سر پیمان خودم تا آخر خواهم بود و از شما مردم، جوان‌ها، زن‌ها، مردها، روستاییان، شهری‌ها، فرهیختگان و‌ هنرمندان نیز می‌خواهم بر سر پیمان بمانید. با هم کاری را شروع کردیم و باید با هم ادامه می‌دهیم. روحانی در تمام ساعات دولت دوازدهم به شما، رای، نظر، حمایت و انتقاد شما نیازمند است. شما باید پرسشگر باشید و وظیفه ما پاسخگویی است. باید پاسخ دهیم. بر سر پیمان‌مان‌ تا پای جان ایستاده‌ایم و باید کشور را پیش ببریم. ده‌ها مشکل پیش‌روی ماست ولی اگر دست به دست هم دهیم، همه را حل خواهیم کرد. می‌توانیم و ملت ما این قدرت را دارد.
مخالفان با برجام به ترامپ دل نبندند
رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه دو سال از برجام گذشته و در این مدت چندین بار آمریکایی‌ها خواستند برجام را از بین ببرند، تاکید کرد: تا امروز نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند و به اعتقاد من تا آخر هم نخواهند توانست. اگر هم کسی با برجام مخالف است به ترامپ دل نبندد کاری برایتان نمی‌کند. برجام می‌ماند و ما راه را ادامه می‌دهیم. وی گفت: مردم، باید تلاش کنیم حقوق شهروندی فرهنگ شود. حقوق شهروندی با نوشتن درست نمی‌شود. حقوق شهروندی با ابلاغ و پایش درست نمی‌شود، باید به گفتمان و فرهنگ تبدیل شود. همه باید اجرایش را دنبال کنیم، همه اعتراض کنید اگر در اداره‌ای حقوق شهروندی اجرا نمی‌شود و فضای مجازی، موبایل‌ها و جوان‌ها به میدان بیایند. بگویید و اعتراض کنید و جامعه ما را به سمت استاندارد شدن و به سمت حقوق شهروندی بکشانید.
رییس‌جمهور با بیان اینکه نمی‌شود همه بخواهند مداخله کنند، تاکید کرد: معیار ما قانون اساسی است. ما باید بر مبنای قانون اساسی عمل کنیم. اصل ۱۱۳ قانون اساسی می‌گوید رییس‌جمهور مسوول اجرای قانون اساسی است و همه ما باید قانون اساسی را اجرا کنیم. ما چیزی فرای قانون اساسی و قانون در این کشور نداریم.
روحانی گفت: باید حقوق شهروندی را به عنوان یک مسوولیت مهم و سنگین دولت مدنظر قرار بدهیم و همه وزرا، معاونان، استانداران، دستگاه‌ها، نهادهای عمومی و سمن‌ها باید به این نکته مهم توجه داشته باشند و شش ماه یکبار گزارش دقیق به رییس‌جمهور دهید. سالی یکبار گزارش به مردم دهید و من رییس‌جمهور موظف هستم سالی یکبار گزارش به ملت دهم. سال آینده به شما خواهم گفت که در این یکسال چه کرده‌ایم و چه مشکلاتی پیش روی ماست و شما کجاها باید ما را یاری کنید تا مشکلات را حل کنیم.