جای خالی قانون تجارت در فوتبال کشور

امیر واعظی‌آشتیانی- خبرهایی تازه از عملکرد مالی مدیران باشگاه پرسپولیس بار دیگر نگرانی نسبت به حضور پاکدستان در بخش‌های مختلف ورزش کشور را فزونی بخشیده است‌. بدهی مالی هدایتی به بانک‌ها و انکار وی خود دستمایه آن شد تا نگاهی تازه بر نظام مالی ورزش کشور داشته و ضعف‌های آن را زیر ذره‌بین ببریم‌.
ورزش کشور و مخصوصا فوتبال دچار آشفتگی‌های مالی شده است و حرکت دست‌های آلوده در آن، حاصل نبود چند فاکتور مهم نظارت، مقررات و در ادامه احترام به این مقررات است‌. به واقع اگر امروز دچار افسارگسیختگی مالی در ورزش شده‌ایم دلیلی ندارد مگر بی‌توجهی مراجع قانونی و نبود رفتار جدی در برخورد با بی‌انضباطی‌های مالی‌.
ضعف و کوتاهی درون‌سازمانی و گاه برون‌سازمانی در ورزش دلیلی دیگر بر افزایش و انباشت مسایل مالی شده است‌. متاسفانه سازمان‌های نظارتی نه‌تنها به‌طور مستقیم آشفتگی‌های مالی را مورد خطاب قرار نمی‌دهند بلکه گاهی در مقابل بسیاری از این مشکلات چشم‌پوشی و گذر می‌کنند‌.
در چنین شرایطی تیم‌های ورزشی که در قالب باشگاه فعالیت می‌کنند تا زمانی که بر اساس مر قانون برنامه‌های خود را شفاف اعلام نکنند بی‌‌شک چنین شرایطی ادامه خواهد داشت‌. اما باید دید تعریف از مر قانون چیست؟ مهم‌ترین اصل در این خصوص توجه به اصول تجارت ورزش است‌. باید پذیرفت که ورزش امروز دیگر مرزی با تجارت ندارد و نه‌تنها در خارج از کشور بلکه در امور داخل نیز باید بر اساس قوانین تجاری عمل شود‌.


قرار گرفتن در فضای تجارت جهانی ورزش موجب می‌شود دو موضوع به‌طور دقیق اجرایی شود؛ قدم اول اهداف هیات‌مدیره شفاف‌سازی شود و حسابرسی‌های باشگاه بر اساس ورودی و خروجی به‌طور دقیق بررسی شود‌. این حسابرسی دقیق موجب خواهد شد تا سود و زیان هیات‌مدیره باشگاه شفاف شود و ادامه حیات باشگاه بر این اساس بررسی شود‌.
پرسپولیس و استقلال در جایگاه دو باشگاه که به‌طور مستقیم زیر نظر وزارت ورزش و جوانان فعالیت می‌کنند به عنوان دو باشگاه مهم در چنین شرایطی قرار ندارند و این موضوع خود موجب خواهد شد بدهی‌های میلیاردی و جابه‌جایی‌های مالی بزرگ را در این باشگاه‌ها شاهد باشیم‌. این در حالی است که این دو باشگاه ظرفیت آن را دارند که الگوی توسعه فوتبال کشور باشند‌. فدراسیون فوتبال نیز هیچ گامی در راستای حرفه‌ای شدن برنمی‌دارد‌. رفتار حرفه‌ای در فدراسیون به معنی نظارت عالیه از سوی این فدراسیون بر عملکرد باشگاه‌هاست، حال آنکه هیچ نظارتی بر سوددهی یا زیاندهی باشگاه‌ها ندارد و این روند موجب تنزل فوتبال شده است‌. فوتبال ایران این روزها قدم به قدم از حرفه‌ای‌گری دور می‌شود و هر روز بر سهم آماتور بودن آن افزوده می‌شود‌. این موضوع نیز به‌طور مستقیم به عدم توجه به قانون تجارت ورزش بازمی‌گردد که از هر سو ضربه‌ای هولناک به ورزش کشور می‌زند‌.
* مدیرعامل سابق باشگاه استقلال
v.ashtiani37i@yahoo.com