کشور از ناکارآمدی مدیریت رنج می‌برد

آرمان: «آنها که از دولت پول می‌گیرند، علیه دولت جوسازی نکنند»؛ این موضوع روایت غریبی نیست و مدت‌هاست که از سوی دلسوزان و حامیان واقعی اعتدال بیان می‌شود. برخی افراد وگروه‌ها هستند که در زمان تخصیص بودجه در ابتدای صف نخست حضور پیدا می‌کنند اما نه تنها وظیفه‌ای برای خود در دفاع از دولتی که با رای اکثریت بر سر کار آمده قائل نیستند بلکه از هر راهی برای هجمه به روحانی و دولت او استفاده می‌کنند. موضوع قابل تامل به عدم حمایت برخی دولتمردان از دولت است که به عنوان نقطه ضعف بزرگ شناخته می‌شود. به نوشته آفتاب‌نیوز؛ دیروز معاون اول رئیس جمهور در اجلاس استانداران به ‌این موضوع اشاره کرد و با بیان اینکه دولت نباید در جای سایر قوا بنشیند و هیچ دستگاهی هم نباید به امور قوه مجریه ورود کند گفت: هرکس فکر می‌کند نباید از دولت پول بگیرد، پول را پس بدهد، ما با طیب خاطر این پول را از آنها می‌گیریم، اگر هم کسی از دولت پول می‌گیرد علیه دولت جوسازی نکند. اسحاق جهانگیری اظهار کرد: استانداران با تدبیر رنج‌های مردم و تهدیدات کشورها را کاهش دهند. مهم‌ترین اقدام دولت این است که امید و اعتماد به عنوان مهم‌ترین سرمایه اجتماعی کشور افزایش یابد. بعضی تلاش می‌کنند مردم را نامید کنند. باید رضایت مردم را به نحو مطلوب به‌دست آوریم. وی خاطر نشان کرد: دولت باید با عهد و پيمانی كه با مردم بسته پا بر جا بماند. بايد گام‌های محكمی برای تحقق وعده‌ها برداريم، چرا كه مهم‌ترين رسالت ما تحقق وعده‌های داده شده به مردم بوده و مردم نبايد احساس كنند اين وعده‌ها فراموش شده است. وی افزود: باید کاری کنیم که مردم احساس کنند، دولتی دارند که خواسته‌های آنها را محقق می‌کند، تقویت حس دولت داری یعنی این حس در مردم پیدا شود که دولت به جد پیگیر مطالعات آنهاست. گروه‌های خودسر وقتی ایجاد می‌شود که حس دولت داری مردم تضعیف شود. وی خاطر نشان کرد: برای تحقق مطالبات مردم باید دولت را تقویت کنیم، دولت توانمند، نظام را توانمند می‌کند. اشتباه است که عده‌ای فکر می‌کنند با دولت ضعیف می‌توان نظامی قدرتمند داشت‌. جهانگیری خاطر نشان کرد: در گفت‌وگو با جامعه بیشتر اقدام کنید، دستگاه ارتباطی ما ضعف دارد، مسئولان دولتی با بخش‌های مختلف جامعه در ارتباط باشید. یک روز اختصاص دهید برای ارتباط و دیدار با مردم.
انتقاد از عدم حمایت دولتی‌ها از دولت
وی با اشاره به ‌اینکه مسئولان دولتی باید از برنامه‌های دولت دفاع کنند، گفت: خیلی بد است یک مسئول دولتی حتی بک بار از برنامه‌های دولت و رئیس جمهور حمایت نکرده است. برخی می‌خواهند به هر قيمتی مردم را اميدوار کنند، اما بايد كاری كنيم كه مردم تغيير را احساس كنند. جامعه بايد احساس كند دولت دارد و اين دولت انتظارات آنها را برآورده می‌كند. جهانگیری اظهار داشت: تضعيف حس دولتداری در مردم موجب آشفتگی و بروز گروه‌های خودسر می‌شود. تقويت حس دولتداری امنيت و ثبات را به جامعه باز می‌گرداند، مبنای كار ما بايد رضايت مردم باشد و دولت بايد از ابزارهای خود استفاده كند تا رنج مردم كاهش يابد. وی تاکید کرد: نبايد اجازه داد فرصت خدمت به مردم از دست برود، دولت نبايد در جای ساير قوا بنشيند و هيچ دستگاهی هم نبايد به امور قوه مجريه ورود كند. اگر دولت ضعيف شود نظام هم ضعيف خواهد شد. خدمت به مردم و توجه به مطالبات آنها از مهم‌ترين وظايف ماست. از تمام توانمندی كشور بايد برای پيشرفت استفاده كرد. امروز حل مشكلات اقتصادی كشور نيازمند اجماعی است كه همه آن را بپذيرند. معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تدبير و اميد شعار نيست و راهبردی است كه بايد در همه دستگاه‌های ما جاری باشد.گفت: عده‌ای گفتند وضعيت اقتصادی كشور بد است، خير! وضعيت اقتصادی كشور را بد كردند، اما امروز وضعيت اقتصادی كشور در مسير درستی قرار دارد و بايد به آن كمك كنيم تا بهتر حركت كند.
ستاد اقتصاد مقاومتی


بخش بعدی اظهارات جهانگیری به موضوعات اقتصادی مربوط بود. وی گفت: ستاد اقتصاد مقاومتی بايد جدی گرفته شود و در سياست‌ها بايد آن را به‌كار بگيريم. از مقام معظم رهبری برای ابلاغ سياست اقتصاد مقاومتی تشكر می‌كنم و از ايشان می‌خواهم همچنان ما در اجرای اين سياست حمايت كنند. رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند اقتصاد مقاومتی بايد نافذالكلمه باشد در حالی كه اكنون اين وضعيت در اقتصاد مقاومتی وجود ندارد. جهانگیری ادامه داد: ٢٠ هزار ميليارد تومان اعتبار برای صنايع كوچك و بزرگ در نظر گرفته شده است. پول بيت‌المال باید به دست كسی برسد كه برای مردم شغل ايجاد می‌كند. هركس فكر می‌كند نباید از دولت پول بگيرد، پول را پس بدهد، ما با طيب خاطر اين پول را از آنها می‌گيريم، اگر هم كسی از دولت پول می‌گيرد عليه دولت جوسازی نكند. بودجه در ايجاد شغل چندان تاثيری ندارد، چرا كه سرمايه‌گذاری و توليد در اين زمينه موثر است و اشتغال اينگونه شكل خواهد گرفت.