مگر ما متخصص درست‌کردن پرونده برای مردم هستیم؟

ایلنا: رئیس‌جمهوری روز گذشته در نخستین اجلاس ملی گزارش حقوق شهروندی گفت: «در صد روز اول دولت یازدهم شبی که گزارش می‌دادم، هم‌زمان سایت حقوق شهروندی باز شد و پیش‌نویس حقوق شهروندی در اختیار مردم قرار گرفت. آن‌وقت برخی گفتند حالا نزدیک انتخابات است و فلانی می‌خواهد کار تبلیغاتی کند و مثل خیلی چیزهای دیگر فراموش می‌شود. همان روز هم درباره این منشور اعلام کردم و گفتم از اهداف بزرگ ما اجرای تمام این منشور است».
حجت‌الاسلام حسن روحانی افزود: «همه باید ذیل قانون کار کنیم، این را امام فرمود، پیغمبر اسلام هم باید تحت قانون کار می‌کرد. قرآن به پیغمبر می‌گوید اگر از قانون منحرف شود، او را دو برابر مجازات می‌کنیم زیرا تو مجری قانون هستی، اصل قانون است. ما انقلاب کردیم که رعیت نباشیم و شهروند باشیم و هیچ کسی بالاتر از قانون نباشد. حقوق شهروندی یعنی همه طبق قانون عمل کنیم».
خوشحالم در فضای مجازی درباره بودجه غوغا به پا شد
او گفت: «بسیار برای ما مهم بود مردم ما دسترسی به اطلاعات داشته باشند، یکی از مهم‌ترین حقوق شهروندی دسترسی به اطلاعات است. من به دولت دستور دادم که اگر وزارتخانه‌ها طرح یا لایحه‌ای دارند قبل از اینکه در دولت مطرح شود، باید روی سایت آن وزارتخانه بیاید و مردم در جریان باشند».روحانی ادامه داد: «شما نمی‌دانید در این روزهای اخیر من چقدر خوشحالم؛ وقتی بودجه رفت مجلس، از فردا در فضای مجازی غوغا به پا شد و همه اظهارنظر کردند. همه مردم به صحنه آمدند، مجلس را نقد می‌کردند، دولت و شخص رئیس‌جمهور را نقد می‌کردند، دستشان درد نکند. من دستشان را می‌بوسم، باید خادم و نماینده خودتان را نقد کنید، درباره بودجه‌ها مردم صحبت می‌کنند و حقشان است».او با بیان اینکه مردم باید حرف خود را بگویند، گفت: «مردم مقایسه می‌کنند فلان دستگاه فرهنگی چرا این‌قدر زیاد بودجه دارد؛ اهلا و سهلا. همه‌چیز با مردم است؛ مجلس و دولت نماینده مردم هستند. اگر اکثریت مردم می‌گویند این پول زیاد است، حق با ملت است، خب یک فهرست بلندبالایی بود، ۱۷ دستگاه مختلف فقط اول سال پول می‌گرفتند و یک روز هم دیر می‌شد، صدایشان درمی‌آمد، پول را می‌گرفتند و خداحافظ، حال بماند که بعضی از این پول‌ها صرف تخریب دولت می‌شد، این پول‌ها کجا رفت؟ من پشت این تریبون به وزیر اقتصاد و خزانه دستور می‌دهم از سال آینده هر بودجه‌ای را بلافاصله در سایت اعلام کنند و مردم ببینند و مردم بدانند پول به کجا می‌رود و چگونه خرج می‌شود».رئیس‌جمهور افزود: «مردم باید بدانند پول خزانه به کدام نهاد و دستگاه داده می‌شود. می‌گویند دستگاه عمومی غیردولتی هستیم اما اگر از خزانه قرار شد پول بگیرند، باید به مردم گزارش دهند. مگر غیر از این راهی برای جلوگیری از فساد داریم؟ باید در اتاق شیشه‌ای برویم و نورافکن روی ما باشد. در این چهار سال روزی نبوده که با ارگان‌ها و دستگاه‌هایی بحث نکنیم که می‌گفتند آن شبکه را ببندیم و فیلتر کنیم؛ می‌گفتند باید بزرگراه را از بین ببریم چون یک راننده تخلف کرده است».روحانی گفت: «مگر می‌شود از اینترنت خارج شد و بگوییم می‌خواهیم اشتغال ایجاد کنیم؟ به این نتیجه رسیدیم اگر می‌خواهیم مشکل آب را حل کنیم، باید از فضای مجازی استفاده کنیم. نمی‌شود برگردیم به دنیای ۵۰ سال پیش. یکی از راه‌های ايجاد اشتغال فضای مجازی است، نمی‌شود این فضا را به خاطر تخلفی بست. نمی‌خواهم بگویم اینترنت خطر ندارد، درست مانند اتوبان است. اگر بی‌احتیاط بروی تو را می‌زنند».او با بیان اینکه دولت دوازدهم از فضای مجازی و ارتباط مردم با دنیا حراست خواهد کرد، افزود: «می‌دانم برخی‌ها صبح‌ تا شب خواب می‌بینند. آن خواب‌ها تعبیر نمی‌شود. به خواب‌های خود دل نبندید. ما به دنبال فیلترشدن شبکه‌های اجتماعی نخواهیم بود. وزیر ما اینجا قول می‌دهد دستش روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت».


مردم را آزاد بگذاریم
رئیس‌جمهور تأکید کرد: «ما فضای اینترنت امن و ارزان و آسان می‌خواهیم. درعین‌حال فضای امنیتی نمی‌خواهیم. ما نمی‌خواهیم بدانیم که دو دوست چه می‌گویند. فلان سیاست‌مدار به فلانی چه می‌گوید، مردم را آزاد بگذاریم. آن دوره گذشت؛ والله تالله آن دوره گذشت، ول کنید. ما فکر می‌کنیم دیندار فقط ما هستیم. مردم به دین، زبان و لهجه خودشان احترام می‌گذارند. ما فکر می‌کنیم ما عقل مطلقیم و مردم بی‌خبر هستند؛ نخیر. مردم از ما جلوتر هستند».او با تأکید بر اینکه دانشجوی ستاره‌دار نباید داشته باشیم، گفت: «بگذارید فضای دانشگاه آزاد باشد. اگر کسی از ما کنتور آب می‌خواهد از دین او نپرسیم. طرف می‌خواهد فوق لیسانس بخواند، حراست از همسایه سؤال می‌کند این جوان خوبی است؟ زنی که در این خانه است همسرش است؟ به تو چه... این غلط‌ها چیست؟».
روحانی عنوان کرد: «فضا را برای تکریم مردم باز بگذارید، در امور مردم تفحص نكنيد، فرمان هشت‌ماده‌ای امام را فراموش نکنیم و هر روز بخوانیم. امام در آن سال‌ها که آن همه کشتار بود این فرمان را داد و گفت اگر شما وارد خانه‌ای شدی که قصد داری تروریست بگیری و بعد از ورود فهمیدی اشتباه کردی و مثلا ابزار قمار پیدا کردی، حق نداری گزارش بدهی».رئیس‌جمهور افزود: «مگر ما متخصص درست‌کردن پرونده برای مردم هستیم؟ پیغمبر وقتی می‌خواست محاکمه کند از علم الهی استفاده نمی‌کرد والله شنود نمی‌گذاشت. آن‌قدر در زندگی مردم دخالت نکنیم. موارد شنود مشخص است. غیر از سه و چهار مورد احتیاج به شنود نیست که قانون مشخص کرده است. همه دستگاه‌های ما باید به قانون عمل کنند، تمام دستگاه‌های امنیتی باید بدانند نوکر خادم مردم هستند».
بر سر پیمان خود تا سر جان ایستاده‌ایم
او با بیان اینکه من به‌عنوان رئیس‌جمهور بر سر پیمان خودم تا آخر خواهم بود، عنوان کرد: «من از شما مردم می‌خواهم شما نیز بر سر پیمان بمانید. ما با هم کاری را شروع کردیم. ما باید باهم کار را ادامه دهیم. روحانی در تمام ساعات دولت دوازدهم به شما، رأی، نظر، حمایت و انتقاد شما نیازمند است. شما پرسشگر باشید، وظیفه ما پاسخ‌گویی است. ما بر سر پیمان خود تا سر جان ایستاده‌ایم. اگر دست‌به‌دست هم بدهیم، می‌توان همه مشکلات را رفع کرد».
مخالفان برجام به ترامپ دل نبندند
رئیس شورای عالی امنیت ملی همچنین با اشاره به تلاش آمریکا برای خروج از برجام، گفت: «آمریکایی‌ها چند بار خواستند برجام را از بین ببرند. تا امروز نتوانستند؛ بعدا هم نخواهد توانست. اگر کسی با برجام مخالف است، به ترامپ دل نبندد. برجام می‌ماند و ما کار را ادامه می‌دهیم. طرح تحول سلامت می‌ماند و این طرح را ادامه می‌دهیم. آرامش اقتصادی به‌عنوان یک حق مهم شهروندی ادامه می‌یابد. بنای ما مهار تورم و رشد مثبت اقتصادی است. بنای ما در بازار سرمایه تعادل صحیح است. ما پای عهد خود درباره زنان، اقلیت‌ها و جوانان خواهیم بود. من به وزارتخانه‌ها گفتم دو جوان و یک خانم را در سطح معاون یا مشاور نصب کنند. تمام‌ کارهایی که به بخش مردمی واگذار می‌شود، باید ۵۰ درصد آنها از جوانان باشند؛ نه آنکه کل آن را به بازنشسته‌ها بدهیم».
او با بیان اینکه ما در بودجه ۹۷ هیچ چیزی را گران نخواهیم کرد، مگر آنکه بگوییم این پول کجا صرف می‌شود، یادآور شد: «شما در انتخابات گفتید اولویت یک اشتغال جوانان ماست. می‌گویند ممکن است حامل‌های انرژی گران شود. قیمت بنزین و گازوئیل نصف نرخ جهانی گران نخواهد شد. اگر پولی بابت این مسئله از مردم گرفته شود، باید این پول باید صرفا برای اشتغال جوانان باشد».
حقوق شهروندی با نوشتن درست نمی‌شود
روحانی گفت: «مردم، ما باید تلاش کنیم حقوق شهروندی نهادیه شود، حقوق شهروندی با نوشتن درست نمی‌شود؛ باید آن را به فرهنگ تبدیل کنید. همه باید اعتراض کنند، فضای مجازی باید به میدان بیاید، موبایل‌ها باید به میدان بیایند، جامعه باید استاندارد شود، حقوق شهروندی باید فرهنگ‌سازی شود».
رئیس‌جمهور تأکید کرد: «من رئیس‌جمهور اگر اصل ۱۱۳ قانون اساسی را اجرا نکنم، همه باید نقد و اعتراض کنند، ما چیزی فرای قانون اساسی نداریم، ما فرای قانون نداریم. خواهش می‌کنم از همه وزرا، استانداران، مسئولان و نهادهای عمومی این‌ بار سنگین مسئولیت حقوق شهروندی را مدنظر قرار دهید و شش ماه یک بار به رئیس‌جمهور و سالی یک بار به مردم گزارش دهید».