رسول خادم 40 عباس جديدي صفر

مسئوليت کشتي ايران براي چهار سال ديگر هم به رسول خادم سپرده شد. قهرمان المپيک 1996 آتلانتا، براي دومين دوره متوالي، موفق شد با صد درصد آرا، صندلي رياست فدراسيون کشتي را از آنِ خود کند. مجمع انتخاباتي رياست فدراسيون کشتي روز گذشته در حالي برگزار شد که هر 40 نفر اعضاي حاضر در اين مجمع، به خادم رأي دادند. عضو هيئت‌رئيسه اتحاديه جهاني کشتي، سال 92 نيز با 37 رأي از 38 رأي مأخوذه، رئيس شده بود. اين انتخابات علاوه بر خادم، هفت کانديداي ديگر نیز داشت. محمدرضا توپچي، عبدالله چمن‌گلي و نقي کلانتري در مجمع حاضر نشدند. حميد بني‌تميم، احد پازاج و امين رشيدلمير هم به نفع خادم از شرکت در انتخابات کنار کشيدند تا رقابت ميان عباس جديدي و رسول خادم باشد؛ دو رقيبي که سابقه رقابتشان به سال‌ها قبل برمي‌گردد؛ جايي که روي تشک کشتي با يکديگر سرشاخ مي‌شدند.
اهالي کشتي به‌‌خوبي از رابطه جديدي و خادم مطلع‌ هستند؛ دو کشتي‌گير سنگين‌وزن اسبق تيم ملي آزاد که هيچ‌وقت رابطه مطلوبي با هم نداشتند. ستاره‌هاي دهه 70 کشتي ايران، در آن سال‌ها گهگاه در يک وزن قرار مي‌گرفتند و خادمي که در دنيا بي‌رقيب بود، در مصاف با جديدي مغلوب مي‌شد.
در انتخابات روز گذشته، اما اين خادم بود که در رقابتي يک‌طرفه جديدي را مغلوب کرد؛ رقابتي که نتيجه آن نه‌تنها براي اهالي کشتي، بلکه براي مردم نیز پيش‌بيني‌پذیر بود.
وقت‌هاي خادم براي جديدي
روز گذشته همه منتظر سورپرايزهاي مرد خبرساز دوره قبل شوراي شهر تهران بودند. جديدي در اين انتخابات بار ديگر اختلافات و چالش‌هايش را با خادم علني کرد. او که چند روز پيش با ارسال نامه‌اي به وزارت ورزش‌وجوانان، خواستار به‌تعويق‌افتادن انتخابات رياست فدراسيون کشتي شده بود، در بين حاضران مجمع هم اين انتخابات را غيرقانوني خواند. موضوعي که حتي کوچک‌ترين واکنشي را از سوي محمدرضا داورزني، معاون وزير ورزش و رئيس مجمع به همراه نداشت. نايب‌قهرمان المپيک 1996 آتلانتا در حالي برنامه‌هاي خود را تشريح کرد که از همان ابتدا با گلايه و کنايه حرف زد و عملکرد فدراسيون خادم را در چهار سال گذشته زير سؤال برد. او در شرايطي به‌تندي از مديريت هم‌تيمي خود انتقاد مي‌کرد که در همين حين، وقتش به اتمام رسيد، اما خادم در اقدامي جالب توجه، به دبير مجمع گفت پنج دقيقه از وقت او را به جديدي بدهند. اين اتفاق بار ديگر تکرار شد و بعد از دادن تذکر مجدد به جديدي، خادم صبورانه دو دقيقه ديگر از وقت خود را به او داد. اين حرکت خادم تشويق‌هاي حاضران در مجمع را به دنبال داشت.
جديدي در اظهارنظري مدعي شد قانون ممنوعيت دوشغله‌ها و بازنشسته شامل حال رؤساي هيئت‌هاي استاني هم مي‌شود و در اين شرايط چون تعدادي از رؤساي هيئت‌هاي کشتي اين شرايط را دارند، حق رأي ندارند و در نتيجه اين انتخابات را غيرقانوني مي‌داند.
او در نهايت با ادعاي غيرقانوني‌بودن مجمع، شفاها انصراف خود را از انتخابات اعلام کرد. با توجه به اينکه نحوه انصراف عباس جديدي از حضور در انتخابات خارج از عرف بود و او بايد کتبا کناره‌گيري خود را اعلام مي‌کرد، مسئولان برگزاري مجمع، نام او را در کنار خادم براي رأي‌گيري روي تخته نوشتند، بدون اينکه رأيي داشته باشد! جديدي روز گذشته متحمل شکستي سنگين از سوي خادم شد. نتيجه اين ديدار جنجالي 40 بر صفر به نفع رسول تمام شد. اعضاي مجمع با حذف‌نکردن نام جديدي از فهرست نامزدها، به نوعي به جديدي رودست زدند و او را وارد رقابتی با باخت قطعي کردند. جديدي مي‌خواست با حضور در مجمع، زيرسؤال‌بردن مشروعيت آن و انصراف در دقيقه 90، فضا را به سود خود تمام کند. او مي‌دانست به‌هيچ‌وجه شانس برنده‌شدن ندارد و قصد داشت با نقشه قبلي، وارد وزن‌کشي با خادم نشود، اما حريف فکر اين ترفند جديدي را هم کرده بود.
عباس جديدي در انتخابات دوره قبل فدراسيون کشتي نیز نام‌نويسي کرد، اما به دليل اينکه عضو شوراي شهر تهران بود و مشمول قانون دوشغله‌ها مي‌شد، طبق قانون سازمان بازرسي کل کشور، اجازه ورود به اين مجمع را پيدا نکرد؛ اتفاقي که به‌شدت اعتراض او را به همراه داشت. او حتي اجازه اين را پيدا نکرد که وارد محل برگزاري مجمع شود.
خادم: قرار نيست سرمربي باشم
رسول خادم در حالي چهار سال گذشته به‌عنوان رئيس فدراسيون کشتي عملکرد قابل دفاعي از خود بر جاي گذاشت که سه سال از اين مدت هم‌زمان سرمربيگري تيم ملي آزاد بزرگ‌سالان را نیز بر عهده داشت. او به علت انتقادهايي که به دليل فعاليت هم‌زمانش در فدراسيون و تيم ملي داشت، بعد از بازي مسئوليت اين تيم را به محمد طلايي واگذار کرد؛ مسئوليتي که اين پيش‌کسوت کشتي ايران، آن‌طور که بايد، نتوانست به‌خوبي از عهده آن برآيد. ناکامي تيم ملي آزاد در مسابقات قهرماني جهان 2017 پاريس (کسب رتبه نهمي) دليلي شد تا بار ديگر زمزمه‌هاي بازگشت مجدد خادم بر سر زبان‌ها بيفتد. اعضاي شوراي فني کشتي آزاد در حالي چند بار براي مشخص‌کردن تکليف تيم ملي آزاد بزرگ‌سالان تشکيل جلسه دادند که به نتيجه‌اي نرسيدند و قرار شد تصميم‌گيري درباره اين موضوع به بعد از انتخابات فدراسيون موکول شود. آنها به‌صراحت اعلام کردند در‌صورتي‌که خادم مشکلي براي اداره هم‌زمان فدراسيون، تيم ملي و عضويت در اتحاديه جهاني نداشته باشد، به‌شدت از بازگشت دوباره او به تيم ملي استقبال خواهند کرد. در اين بين مخالفت شخص وزير ورزش با اين موضوع، باعث شد اين پيشنهاد به سرانجامي نرسد. حالا با برگزاري انتخابات و مشخص‌شدن رئيس، گفته مي‌شود قرار است بحث سرمربيگري خادم با جديت بيشتري در شوراي فني مطرح شود. موضوعي که البته خادم آن را رد مي‌کند.
او در مجمع انتخابات فدراسيون کشتي در واکنش به اينکه آيا سرمربي تيم ملي کشتي آزاد خواهد شد، به خبرنگاران گفت: «هيچ قراري براي اين موضوع نيست؛ زيرا شوراي فني بايد تشکيل جلسه دهد تا بسياري از موضوعات ازجمله سرمربيگري کشتي آزاد مشخص شود». خادم که در دوران حضورش در فدراسيون کشتي هيچ واکنشي به انتقادهاي مخالفانش نشان نداده است، درباره انتقادهاي عباس جديدي باز هم صبوري کرد و گفت: «جديدي از قهرمانان پرافتخار کشور است و نبايد افتخاراتش را فراموش کنيم. درباره اعتراض‌هايش به نظرم محمدرضا داورزني پاسخ او را داده است». معاون وزير ورزش‌و‌جوانان در پاسخ به اعتراضات جديدي تأکيد کرد رئيس هيئت استاني ‌بودن شغل نيست: «13 هزار هيئت در کشور داريم که رؤساي هيچ‌کدام از آنها کارمند وزارت ورزش يا هيئت‌ها نيستند که رديف شغلي داشته باشند و حقوق دريافت کنند».
 
خطر تعلیق کشتی ایران به‌خاطر پرونده علیرضا کریمی
 


به‌غیر از حواشی حضور عباس جدیدی در انتخابات دیروز فدراسیون کشتی آنچه بلافاصله خبرساز شد، صحبت‌های رسول خادم درباره احتمال تعلیق کشتی ایران بود.  رقابت‌های علیرضا کریمی در مسابقات کشتی آزاد امیدهای جهان، مشکلاتی برای ایران به‌وجود آورد. 
این مسابقات در هفته اول آذر در حالی در لهستان برگزار شد که کریمی در دور نخست مقابل کشتی‌گیری از روسیه تعمدانه شکست خورد و با توجه به فینالیست‌شدن حریفش راهی مرحله شانس مجدد شد. 
آزادکار وزن ٨٦ کیلوگرم ایران که شانس اول قهرمانی در این وزن به‌شمار می‌رفت، در نخستین مصاف خود در این مرحله (شانس مجدد) باید به مصاف نماینده اسرائیل می‌رفت که از این کار امتناع کرد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.  انتشار فیلمی که در آن مربی ایران به کریمی فرمان می‌داد «باید ببازی» بازتاب گسترده‌ای در کشور و حتی رسانه‌های بین‌المللی پیدا کرد. این اتفاق تلخ باعث شد تا فضای ورزش کشور هم ملتهب شود. تا جایی که رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی، از مسئولان نظام خواست تا سیاست تازه‌ای برای رویارونشدن ورزشکاران ایرانی با اسرائیلی‌ها اتخاذ کنند. چند روز بعد مسئله پیچیده‌تر هم شد و حالت یک بحران ملی را به خود گرفت. 
اتحادیه جهانی کشتی با رسانه‌ای‌کردن پرونده علیرضا کریمی در سایت رسمی خود از کمیته‌های انضباطی و اخلاق خود خواست تا با جدیت پیگیر این پرونده باشند و نتیجه نهایی را به هیئت‌رئیسه ارائه دهند. 
رسول خادم دیروز دقایقی پس از پیروزی در انتخابات فدراسیون در جمع خبرنگاران از بزرگ‌بودن این مشکل خبر داد. «خطر تعلیق واقعا جدی است. فدراسیون جهانی روی کشتی ایران حساس شده اما من با توجه به حضورم در هیئت‌رئیسه اتحادیه جهانی کشتی همه تلاشم را می‌کنم تا بتوانم این مشکل را برطرف کنم. باید بگویم پس از اتفاق‌هایی که افتاد، خطر بزرگی نزدیک کشتی ایران و ورزش است و من امیدوارم بتوانم مشکل را حل کنم».
خادم یکی از اعضای هیئت‌رئیسه اتحادیه جهانی است، پیش از این تصور می‌شد با توجه به نفوذی که خادم در اتحادیه جهانی دارد، این مسئله ختم به خیر می‌شود اما مشکل اینجاست که این پرونده حالا به سطحی بالاتر از اتحادیه جهانی رفته و کمیته بین‌المللی المپیک به آن ورود کرده است. رسول خادم دراین‌باره گفت: «علاوه بر اتحادیه جهانی کشتی، کمیته بین‌المللی المپیک هم به این مسئله ورود کرده و به‌همین‌دلیل کار فدراسیون کشتی ایران سخت‌تر هم شده است. باید ببینیم با کمک خدا و با تدبیری که اندیشیده می‌شود در این زمینه چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا مسیر کسب افتخار کشتی حفظ شود و در‌عین‌‌حال چارچوب‌ها و روابط و سیاست کشور هم مورد توجه قرار گیرد و در نهایت بتوانیم از این چالش بزرگ بیرون بیاییم». خادم از وزارت ورزش و دیگر نهادها خواست با دیپلماسی مؤثر این خطر را رفع کنند؛ همان‌طور که با دیپلماسی موفق شدند پرونده محرومیت پرسپولیس و مهدی طارمی را سروسامان دهند. 
کمیته بین‌المللی المپیک هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده است. مطمئنا در صورت حساس‌شدن این نهاد بین‌المللی به موضوع باخت و کشتی‌نگرفتن عامدانه کریمی، ورزش ایران با یک پرونده مهم بین‌المللی روبه‌رو خواهد شد.